REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

KIO przyznała rację GDDKiA ws. S19

KIO nie uwzględniła odwołania tureckiej firmy Kolin İnşaat na decyzję GDDKiA z września br. Drogowcy zdecydowali wtedy o odrzuceniu jej oferty w przetargu na projekt i budowę drogi S19 Białystok Zachód – Księżyno.

Zdjęcie: GDDKiA O/Białystok
Zdjęcie: GDDKiA O/Białystok
Na wyrok przysługuje jeszcze skarga do Sądu Okręgowego w Warszawie.

Wątpliwości GDDKiA…


11 września br. odrzuciliśmy najtańszą ofertę tureckiej firmy Kolin İnşaat opiewającą na kwotę 560,7 mln zł. Wątpliwości dotyczyły m.in. bilansu robót ziemnych na trasie głównej, który dalece odbiegał od szacunków GDDKiA zawartych w koncepcji udostępnionej oferentom podczas przetargu. Największe różnice dotyczyły nasypów. Co istotne – wykonawca nie udzielił wyjaśnień, które umożliwiłyby weryfikację obliczeń. Zwróciła na to uwagę KIO.

– Żeby w ogóle ocenić zgodności założeń z wymaganiami Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia konieczne było przedłożenie niwelety przekroju podłużnego i poprzecznego dla całego odcinka drogi. Tylko na tej podstawie Zamawiający (GDDKiA) mógł ocenić zgodność założonej geometrii z tzw. stałymi punktami niwelety, czyli takimi, które są obwarowane istotnymi wymaganiami stawianym przez decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach – stwierdziła w uzasadnieniu wyroku Krajowa Izba Odwoławcza.

…uzasadnione!

To potwierdza przyjęte przez GDDKiA stanowisko, że wykazane przez firmę wartości robót ziemnych oraz nieudostępnienie przyjętych rozwiązań świadczą o niedoszacowaniu tego zakresu prac, a tym samym wartości całej oferty. Ponadto duże uproszczenia projektowe, które wynikają z bilansu robót ziemnych, a następnie nieudostępnienie profili podłużnych, oznaczają niespełnienie warunków Specyfikacji Istotnych Warunków zamówienia (SIWZ), które są obligatoryjne.

– Obawy wykonawcy o możliwość nieprawidłowej oceny dokumentów nie mogły uzasadniać odmowy przekazania wskazanych w pytaniach dokumentów, a brak przekazania obarczał wykonawcę ryzykiem uznania oferty za niezgodną z SIWZ – stwierdziło KIO.

Co dalej?


GDDKiA prowadzi badanie i analizę pozostałych ofert złożonych w przetargu ogłoszonym 6 lipca br. Druga w kolejności jest oferta firmy Budimex o wartości 577 mln zł.

Droga ekspresowe S19 na odcinku Białystok Zachód – Księżyno zostanie zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Budowa planowana jest na lata 2022-2024.

Standard „eski”


Odcinek Białystok Zachód – Księżyno ma być drogą dwujezdniową o długości 16,65 km, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, przystosowaną do ruchu ciężkich pojazdów. Rodzaj konstrukcji nawierzchni (beton cementowy czy asfaltowy) wybierze wykonawca.

Powstaną tu dwa węzły:
– Białystok Starosielce, gdzie droga powiatowa nr 1535B będzie krzyżować się z drogą ekspresową S19, a wykonany tu węzeł zapewni relacje na wjeździe do jednej z głównych ulic Białegostoku – ul. Popiełuszki,
– Księżyno, gdzie S19 krzyżować się będzie z drogą wojewódzką nr 678.

Zadanie obejmować będzie także budowę Miejsca Obsługi Podróżnych (Czaplino), Obwodu Drogowego, 24 obiektów inżynierskich, w tym dwóch przejazdów kolejowych.

Źródło: GDDKiA O/Białystok
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA