REKLAMA
Hydrotechnika Wiadomości
2 Minuty czytania

KE wesprze modernizację toru wodnego Świnoujście – Szczecin

Komisja Europejska wydała drugą w 2019 r. pozytywną decyzję dla jednego z projektów POIiŚ 2014-2020. Podobnie, jak poprzednia, również ta dotyczy inwestycji zlokalizowanej w województwie zachodniopomorskim.

Zdjęcie: Urząd Morski w Szczecinie
Zdjęcie: Urząd Morski w Szczecinie
Urząd Morski w Szczecinie dostanie ponad 1,2 mld zł dofinansowania z Funduszy Europejskich na projekt „Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m”. Pozytywna decyzja KE potwierdziła unijny wkład. Całe przedsięwzięcie jest warte przeszło 1,4 mld zł.

Tor – na długości ok. 62 km – zostanie nie tylko pogłębiony do 12,5 m, ale także poszerzony. Wykonane zostaną również mijanki, przebudowane skarpy brzegowe. Pogłębione i poszerzone będą obrotnice statków, oznakowanie nawigacyjne zostanie zmodernizowane i przystosowane do nowych warunków.

To niezwykle ważne przedsięwzięcie, ponieważ tor wodny Świnoujście – Szczecin zapewnia dostęp do portu w Szczecinie. Prace, które zostaną wykonane dzięki funduszom z POIiŚ poprawią konkurencyjność portu, obniżą koszty przewozu ładunków transportem morskim, a także pozwolą na przewożenie tą drogą większej ilości ładunków.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin jest realizowana przez Urząd Morski w Szczecinie od 2001 roku w trzech odrębnych etapach:
– I etap zrealizowany w latach 2001-2004 – dostosowanie do głębokości 12,5 m umocnień brzegowych Kanału Piastowskiego na odcinku toru wodnego Świnoujście –  Szczecin od km 13 do km 16 oraz przebudowa falochronów wyjściowych z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowa umocnień Kanału Piastowskiego od km 13,015 do km 16,034 strona wschodnia, od km 12,950 do km 16,178 strona zachodnia;
– II etap zrealizowany w latach 2009-2015 – dostosowanie do głębokości 12,5 m umocnień brzegowych Kanału Piastowskiego i Kanału Mielińskiego na odcinku toru wodnego Świnoujście – Szczecin od km 5 do km 13, polegających na przebudowie i budowie umocnień brzegowych Kanału Piastowskiego na odcinku od km 13,015 do km 9,000 strona „E” i na odcinku od km 12,950 do km 9,000 strona „W”, przebudowa i budowa umocnień brzegowych Kanału Mielińskiego na odcinku od km 9,000 do km 5,043 strona „W” i na odcinku od km 9,000 do km 5,400 strona „E”;
– III etap planowany do realizacji w latach 2016-2022 – uzyskanie głębokości docelowej 12,5 m (na długości ok. 62 km) toru wodnego Świnoujście – Szczecin w ramach projekt u pn.: „Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m”.

Realizacja Projektu:

Dla tego Projektu, w dniu 21.12.2017 r. została podpisana z Centrum Unijnych Projektów Transportowych Umowa o dofinansowanie.
Dla planowanej inwestycji Urząd Morski w Szczecinie posiada prawomocne decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia.
Prace projektowe przewidywane są na 2018/2019 r.
Realizacja robót planowana jest od I kwartału 2019 r. do III kwartału 2022 r.
Rozliczenie i zakończenie projektu – IV kwartał 2022 r.

Tekst: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju oraz Urząd Morski w Szczecinie
Zdjęcie: Urząd Morski w Szczecinie

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA