



Wstecz













Katowicki Oddział GDDKiA podpisał umowę z firmą Budimex na realizację 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bieruń. Kierowcy pojadą tym odcinkiem S1 w IV kwartale 2025 r. [...]




[...]


Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Andrzejem Kuliczkowskim, byłym prezesem zarządu Polskiej Fundacji Technik Bezwykopowych, cenionym w Polsce i na świecie specjalistą w zakresie. [...]


Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Spectis Rynek budowlany w Polsce 2022–2029, po dobrym początku 2022 r. perspektywy dla budownictwa na dalszą część roku rysują się mniej optymistycznie. Do oczekiwanego spowolnienia w sposób pośredni przyczyni się wojna w Ukrainie, która potęguje już wcześniej obserwowane na rynku problemy, takie jak rosnące ceny surowców, materiałów i nośników energii czy niedobór pracowników.[...]


25 czerwca 2022 r. konsorcjum firm STRABAG Sp. z o.o. oraz Budimex S.A. oddało do użytku 12-kilometrowy odcinek trasy ekspresowej S14, od węzła Łódź Lublinek do węzła Aleksandrów Łódzki, stanowiącej południowy fragment zachodniej obwodnicy Łodzi.[...]
Kampania Dobry Transport
Flota betonomieszarek w Polsce wynosi ponad 3100 aut. Każdego dnia przejeżdżają one średnio ponad pół miliona km, z czego 70% w aglomeracjach miejskich. Standardy transportu betonu towarowego mają wpływ na bezpieczeństwo pracowników, komfort życia mieszkańców miast i kwestie ekologiczne. Skala produkcji betonu sprawia, że bezpieczeństwo jego transportu to priorytet. Dobiegła końca druga edycja kampanii Dobry Transport, organizowanej przez Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce (SPBT) i Porozumienie dla Bezpieczeństwa w Budownictwie (PBB).
dr inż. Maciej Gruszczyński, dyrektor Biura Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce
dr inż. Maciej Gruszczyński, dyrektor Biura Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce


Polska produkuje rocznie ok. 25 mln m3 betonu, będąc pod tym względem czwartym rynkiem w Europie. 600 firm posiada w Polsce ok. 1100 wytwórni betonu. Liczby obrazują skalę wpływu sektora na otoczenie. Od dwóch lat branża betonowa mierzy się z nową rzeczywistością w kontekście produkcji, transportu i zatrudnienia pracowników. Obecnie także samo słowo bezpieczeństwo zyskało nowe znaczenie, łącząc standardy załadunku, korzystania z maszyn i bezpieczeństwa na drodze z ochroną zdrowia w czasie pandemii. Przedstawiciele branży budowlanej okrzepli już w nowej rzeczywistości, wychodząc naprzeciw potrzebom rynku. A prognozy pokazują, że w nadchodzących kwartałach potrzeby będą znaczne.
Produkcja betonu – perspektywy
Na lata 2021–2027 zaplanowany jest najwyższy w historii poziom środków dla Polski z budżetu Unii Europejskiej – 139 mld € w formie dotacji oraz 34 mld € w formie pożyczek. Istotny wpływ na perspektywy sprzedażowe mają także rządowe programy infrastrukturalne. „Wysoki szacowany poziom inflacji, a także wyraźna niepewność dotycząca uwarunkowań legislacyjnych nie hamują nastrojów inwestycyjnych na rynku. Widoczne są korzystne perspektywy w segmencie budownictwa mieszkaniowego i magazynowego. Stale ruszają nowe inwestycje – powiedział Michał Grys, prezes zarządu Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce. – Oczywiście, należy zauważyć, że ostatni rok – w związku z pandemią – przyniósł znaczne spowolnienie inwestycji w obszarze budownictwa biurowego. Całościowy obraz perspektyw branży jest jednak obiecujący. Co więcej, jako kluczowy priorytet jawi się wdrażanie działań związanych ze zrównoważonym rozwojem branży. Osiągnięcia, takie jak redukcja emisji CO2 i zmiany limitu dopuszczalnej masy całkowitej (DMC), to zwiastun dalszych wyzwań w tym zakresie”.
Jak pokazują szacunki SPBT, produkcja betonu towarowego w Polsce w latach 2020 i 2021 zamknie się na poziomie ok. 25,0–25,5 mln m3. Jest to wynik o ok. 1,5–2,0% niższy niż w rekordowym roku 2019, ale w dalszym ciągu wysoki.
Bezpieczeństwo w branży produkcji betonu
Ostatnie kwartały pokazały, jak duże jest zrozumienie i zaangażowanie uczestników branży w kwestię bezpieczeństwa produkcji i transportu betonu, a także wpływu na ekosystem. Wspólne działanie firm przyniosło pozytywne rezultaty: redukcję emisji CO2 (w ciągu 20 lat redukcja o ok. 60%) czy zwiększenie efektywności transportu betonu przez zwiększenie limitu DMC dla czteroosiowych betonomieszarek z 32 do 34 t z zachowaniem maksymalnego nacisku 9,5 t/oś. Obecnie priorytetowym hasłem jest bezpieczeństwo w całym łańcuchu dostaw, w tym w szczególności w transporcie. Klamrą, która spina dobre praktyki producentów betonu, jest kampania Dobry Transport.
Dobry Transport – certyfikacja dla dobrych standardów
Zorganizowana już po raz drugi kampania koncentruje się na bezpieczeństwie pracy w trakcie dostarczania i następnie odbioru mieszanki betonowej na budowie. Obie edycje były adresowane do producentów betonu i firm świadczących usługi w zakresie transportu oraz podawania mieszanek betonowych. Nasze działania kierujemy do firm, które, realizując swoje zadania, stawiają mocny akcent na zasady bezpieczeństwa. Edukujemy i certyfikujemy przedsiębiorstwa za pomocą szczegółowych audytów, dotyczących procedur pracy oraz parametrów maszyn.
W drugiej edycji kampanii certyfikowane zostały aż 53 pompy do betonu i 149 betonomieszarek. Większość pojazdów otrzymało to wyróżnienie na dwa lata. Jak podkreślają eksperci, posiadanie certyfikatu niesie za sobą wymierne korzyści, ułatwiające funkcjonowanie na konkurencyjnym rynku.
Certyfikowany pojazd uzyskuje m.in. prawo wjazdu na budowy realizowane przez firmy skupione w PBB i ich podwykonawców bez konieczności każdorazowego prowadzenia prekwalifikacji i kontroli wstępnych z zakresu bhp. Ponadto firmy świadczące usługi w zakresie transportu i podawania betonu uprawnione są do wolnego wjazdu na teren wytwórni betonu towarowego przynależnych do SPBT w okresie ważności certyfikatu bez dodatkowych kontroli z zakresu bhp. Udział w kampanii Dobry Transport umożliwia także łatwą identyfikację pojazdów certyfikowanych. Każda maszyna, która otrzymała certyfikat, oznaczona jest naklejką ułatwiającą identyfikację. Na stronie internetowej SPBT znajduje się wyszukiwarka umożliwiająca sprawdzenie ważności certyfikatu pojazdu za pomocą numeru rejestracyjnego.
Produkcja betonu – perspektywy
Na lata 2021–2027 zaplanowany jest najwyższy w historii poziom środków dla Polski z budżetu Unii Europejskiej – 139 mld € w formie dotacji oraz 34 mld € w formie pożyczek. Istotny wpływ na perspektywy sprzedażowe mają także rządowe programy infrastrukturalne. „Wysoki szacowany poziom inflacji, a także wyraźna niepewność dotycząca uwarunkowań legislacyjnych nie hamują nastrojów inwestycyjnych na rynku. Widoczne są korzystne perspektywy w segmencie budownictwa mieszkaniowego i magazynowego. Stale ruszają nowe inwestycje – powiedział Michał Grys, prezes zarządu Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w Polsce. – Oczywiście, należy zauważyć, że ostatni rok – w związku z pandemią – przyniósł znaczne spowolnienie inwestycji w obszarze budownictwa biurowego. Całościowy obraz perspektyw branży jest jednak obiecujący. Co więcej, jako kluczowy priorytet jawi się wdrażanie działań związanych ze zrównoważonym rozwojem branży. Osiągnięcia, takie jak redukcja emisji CO2 i zmiany limitu dopuszczalnej masy całkowitej (DMC), to zwiastun dalszych wyzwań w tym zakresie”.
Jak pokazują szacunki SPBT, produkcja betonu towarowego w Polsce w latach 2020 i 2021 zamknie się na poziomie ok. 25,0–25,5 mln m3. Jest to wynik o ok. 1,5–2,0% niższy niż w rekordowym roku 2019, ale w dalszym ciągu wysoki.
Bezpieczeństwo w branży produkcji betonu
Ostatnie kwartały pokazały, jak duże jest zrozumienie i zaangażowanie uczestników branży w kwestię bezpieczeństwa produkcji i transportu betonu, a także wpływu na ekosystem. Wspólne działanie firm przyniosło pozytywne rezultaty: redukcję emisji CO2 (w ciągu 20 lat redukcja o ok. 60%) czy zwiększenie efektywności transportu betonu przez zwiększenie limitu DMC dla czteroosiowych betonomieszarek z 32 do 34 t z zachowaniem maksymalnego nacisku 9,5 t/oś. Obecnie priorytetowym hasłem jest bezpieczeństwo w całym łańcuchu dostaw, w tym w szczególności w transporcie. Klamrą, która spina dobre praktyki producentów betonu, jest kampania Dobry Transport.
Dobry Transport – certyfikacja dla dobrych standardów
Zorganizowana już po raz drugi kampania koncentruje się na bezpieczeństwie pracy w trakcie dostarczania i następnie odbioru mieszanki betonowej na budowie. Obie edycje były adresowane do producentów betonu i firm świadczących usługi w zakresie transportu oraz podawania mieszanek betonowych. Nasze działania kierujemy do firm, które, realizując swoje zadania, stawiają mocny akcent na zasady bezpieczeństwa. Edukujemy i certyfikujemy przedsiębiorstwa za pomocą szczegółowych audytów, dotyczących procedur pracy oraz parametrów maszyn.
W drugiej edycji kampanii certyfikowane zostały aż 53 pompy do betonu i 149 betonomieszarek. Większość pojazdów otrzymało to wyróżnienie na dwa lata. Jak podkreślają eksperci, posiadanie certyfikatu niesie za sobą wymierne korzyści, ułatwiające funkcjonowanie na konkurencyjnym rynku.
Certyfikowany pojazd uzyskuje m.in. prawo wjazdu na budowy realizowane przez firmy skupione w PBB i ich podwykonawców bez konieczności każdorazowego prowadzenia prekwalifikacji i kontroli wstępnych z zakresu bhp. Ponadto firmy świadczące usługi w zakresie transportu i podawania betonu uprawnione są do wolnego wjazdu na teren wytwórni betonu towarowego przynależnych do SPBT w okresie ważności certyfikatu bez dodatkowych kontroli z zakresu bhp. Udział w kampanii Dobry Transport umożliwia także łatwą identyfikację pojazdów certyfikowanych. Każda maszyna, która otrzymała certyfikat, oznaczona jest naklejką ułatwiającą identyfikację. Na stronie internetowej SPBT znajduje się wyszukiwarka umożliwiająca sprawdzenie ważności certyfikatu pojazdu za pomocą numeru rejestracyjnego.

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.