


























Gdański Oddział GDDKiA otworzył oferty w przetargu na sporządzenie dokumentacji dla budowy nowej drogi krajowej do gminy Choczewo. W przetargu wpłynęło 11 ofert. [...]




[...]


Rozmowa z Alicją Ambroży, kierownik Zespołu ds. Ochrony Środowiska Warbud SA.[...]


W ostatnich latach nastąpił ogromny wzrost liczby budowanych tuneli. Buduje się w różnych warunkach górniczo-geologicznych, zarówno bardzo korzystnych, jak i wyjątkowo niekorzystnych, co powoduje liczne zagrożenia. Mogą one prowadzić do katastrof lub poważnych awarii. W części pierwszej artykułu („NBI” 2022, nr 1, s. 64–66) omówiono kategorie katastrof w tunelach, biorąc pod uwagę metody drążenia i skutki katastrof. Natomiast w tej części artykułu, posługując się przykładami, zostały przedstawione główne przyczyny tych katastrof.[...]


Modernizacja stopnia wodnego Przegalina była niezwykle ciekawym projektem ze względu na charakter miejsca, jego historię i zakres prac. Przegalina zlokalizowana jest na południowo-wschodnim krańcu Wyspy Sobieszewskiej w Gdańsku, na wąskim przesmyku lądu pomiędzy Martwą Wisłą a Wisłą właściwą. Modernizacja objęła przebudowę Śluzy Południowej i miejsca cumowania dla lodołamaczy oraz remont konserwatorski Śluzy Północnej wraz z maszynownią.[...]
Innowacyjne i ekologiczne rozwiązanie od ORLEN Asfalt
Pierwszy odcinek z wykorzystaniem asfaltów wysokomodyfikowanych ORBITON HiMA WMA powstał na początku grudnia w Kobiernicach na Śląsku, na DW 948 zarządzanej przez ZDW Katowice.


ORLEN Asfalt jako pierwszy w Polsce połączył technologię wysokiej modyfikacji asfaltów polimerami (HiMA) z technologią WMA. W 2022 roku asfalty te znajdą się w regularnej ofercie spółki ORLEN Asfalt.
Technologia ORBITON HiMA WMA polega na wykorzystaniu specjalnych dodatków, które w efekcie oddziaływania na lepiszcze asfaltowe pozwalają na wyprodukowanie i wbudowywanie mieszanek mineralno-asfaltowych w niższej temperaturze. Wykorzystanie tej technologii przekłada się bezpośrednio na mniejsze zużycie energii koniecznej do podgrzania składników mieszanki mineralno-asfaltowej zarówno na etapie produkcji na wytwórni, jak i podczas budowy nawierzchni drogowych, co prowadzi do zmniejszenia śladu węglowego.
Prace nad połączeniem technologii HiMA (Higly Modified Asphalt) i WMA (Warm Mixed Asphalt) prowadzone były przez Biuro Badań, Rozwoju i Innowacji ORLEN Asfalt od 2018 roku. Zwieńczeniem projektu było zastosowanie opracowanego rozwiązania na drodze wojewódzkiej nr 948 w Kobiernicach na Śląsku.
- W ORLEN Asfalt nieustannie pracujemy nad nowymi rozwiązaniami technologicznymi, które nie tylko wzbogacą naszą ofertę, ale także przyczynią się do poprawy jakości dróg w Polsce oraz ograniczą wpływ na środowisko. Asfalty wysokomodyfikowane ORBITON HiMA WMA wpisują się w te założenia, stanowią połączenie produktów o najwyższych właściwościach funkcjonalnych z troską o nasze otoczenie. Wpisuje się to również w strategię Grupy ORLEN, która zakłada osiągniecie neutralności emisyjnej do 2050 r. – mówi Paweł Wachnik, Prezes Zarządu ORLEN Asfalt.
Innowacyjna technologia ORBITON HiMA WMA pozwala nie tylko na zapewnienie najwyższej jakości asfaltowych nawierzchni drogowych, ale także na łatwiejsze zagęszczenie mieszanki mineralno-asfaltowej, możliwość jej transportu na dalsze odległości i tym samym wydłużenie sezonu budowlanego. Szybsze ukończenie kontraktów drogowych to także mniejsze utrudnienia dla kierowców oraz niższe zużycie paliwa z uwagi na udrożnienie zatorów drogowych, co także przekłada się na zmniejszony ślad węglowy. Technologia WMA jest szczególnie przydatna podczas układania nawierzchni w niekorzystnych warunkach atmosferycznych oraz w miejscach o ograniczonej cyrkulacji powietrza, jak na przykład tunele.
Źródło: tekst ORLEN Asfalt sp. z o.o.
Technologia ORBITON HiMA WMA polega na wykorzystaniu specjalnych dodatków, które w efekcie oddziaływania na lepiszcze asfaltowe pozwalają na wyprodukowanie i wbudowywanie mieszanek mineralno-asfaltowych w niższej temperaturze. Wykorzystanie tej technologii przekłada się bezpośrednio na mniejsze zużycie energii koniecznej do podgrzania składników mieszanki mineralno-asfaltowej zarówno na etapie produkcji na wytwórni, jak i podczas budowy nawierzchni drogowych, co prowadzi do zmniejszenia śladu węglowego.
Prace nad połączeniem technologii HiMA (Higly Modified Asphalt) i WMA (Warm Mixed Asphalt) prowadzone były przez Biuro Badań, Rozwoju i Innowacji ORLEN Asfalt od 2018 roku. Zwieńczeniem projektu było zastosowanie opracowanego rozwiązania na drodze wojewódzkiej nr 948 w Kobiernicach na Śląsku.
- W ORLEN Asfalt nieustannie pracujemy nad nowymi rozwiązaniami technologicznymi, które nie tylko wzbogacą naszą ofertę, ale także przyczynią się do poprawy jakości dróg w Polsce oraz ograniczą wpływ na środowisko. Asfalty wysokomodyfikowane ORBITON HiMA WMA wpisują się w te założenia, stanowią połączenie produktów o najwyższych właściwościach funkcjonalnych z troską o nasze otoczenie. Wpisuje się to również w strategię Grupy ORLEN, która zakłada osiągniecie neutralności emisyjnej do 2050 r. – mówi Paweł Wachnik, Prezes Zarządu ORLEN Asfalt.
Innowacyjna technologia ORBITON HiMA WMA pozwala nie tylko na zapewnienie najwyższej jakości asfaltowych nawierzchni drogowych, ale także na łatwiejsze zagęszczenie mieszanki mineralno-asfaltowej, możliwość jej transportu na dalsze odległości i tym samym wydłużenie sezonu budowlanego. Szybsze ukończenie kontraktów drogowych to także mniejsze utrudnienia dla kierowców oraz niższe zużycie paliwa z uwagi na udrożnienie zatorów drogowych, co także przekłada się na zmniejszony ślad węglowy. Technologia WMA jest szczególnie przydatna podczas układania nawierzchni w niekorzystnych warunkach atmosferycznych oraz w miejscach o ograniczonej cyrkulacji powietrza, jak na przykład tunele.
Źródło: tekst ORLEN Asfalt sp. z o.o.

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.