REKLAMA
Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

Innowacyjne i ekologiczne rozwiązanie od ORLEN Asfalt

Pierwszy odcinek z wykorzystaniem asfaltów wysokomodyfikowanych ORBITON HiMA WMA powstał na początku grudnia w Kobiernicach na Śląsku, na DW 948 zarządzanej przez ZDW Katowice.

 

Zdjęcie: ORLEN Asfalt sp. z o.o.
Zdjęcie: ORLEN Asfalt sp. z o.o.

ORLEN Asfalt jako pierwszy w Polsce połączył technologię wysokiej modyfikacji asfaltów polimerami (HiMA) z technologią WMA. W 2022 roku asfalty te znajdą się w regularnej ofercie spółki ORLEN Asfalt.

Technologia ORBITON HiMA WMA polega na wykorzystaniu specjalnych dodatków, które w efekcie oddziaływania na lepiszcze asfaltowe pozwalają na wyprodukowanie i wbudowywanie mieszanek mineralno-asfaltowych w niższej temperaturze. Wykorzystanie tej technologii przekłada się bezpośrednio na mniejsze zużycie energii koniecznej do podgrzania składników mieszanki mineralno-asfaltowej zarówno na etapie produkcji na wytwórni, jak i podczas budowy nawierzchni drogowych, co prowadzi do zmniejszenia śladu węglowego.

Prace nad połączeniem technologii HiMA (Higly Modified Asphalt) i WMA (Warm Mixed Asphalt) prowadzone były przez Biuro Badań, Rozwoju i Innowacji ORLEN Asfalt od 2018 roku. Zwieńczeniem projektu było zastosowanie opracowanego rozwiązania na drodze wojewódzkiej nr 948 w Kobiernicach na Śląsku.

– W ORLEN Asfalt nieustannie pracujemy nad nowymi rozwiązaniami technologicznymi, które nie tylko wzbogacą naszą ofertę, ale także przyczynią się do poprawy jakości dróg w Polsce oraz ograniczą wpływ na środowisko. Asfalty wysokomodyfikowane ORBITON HiMA WMA wpisują się w te założenia, stanowią połączenie produktów o najwyższych właściwościach funkcjonalnych z troską o nasze otoczenie. Wpisuje się to również w strategię Grupy ORLEN, która zakłada osiągniecie neutralności emisyjnej do 2050 r. –
mówi Paweł Wachnik, Prezes Zarządu ORLEN Asfalt.  

Innowacyjna technologia ORBITON HiMA WMA pozwala nie tylko na zapewnienie najwyższej jakości asfaltowych nawierzchni drogowych, ale także na łatwiejsze zagęszczenie mieszanki mineralno-asfaltowej, możliwość jej transportu na dalsze odległości i tym samym wydłużenie sezonu budowlanego. Szybsze ukończenie kontraktów drogowych to także mniejsze utrudnienia dla kierowców oraz niższe zużycie paliwa z uwagi na udrożnienie zatorów drogowych, co także przekłada się na zmniejszony ślad węglowy. Technologia WMA jest szczególnie przydatna podczas układania nawierzchni w niekorzystnych warunkach atmosferycznych oraz w miejscach o ograniczonej cyrkulacji powietrza, jak na przykład tunele.

Źródło: tekst ORLEN Asfalt sp. z o.o.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA