















Kołobrzeg będzie lepiej skomunikowany z drogą ekspresową S6. GDDKiA podpisała kontrakt na budowę odcinka DK11, łączącego węzeł S6 Kołobrzeg Wschód z wybudowanymi w latach wcześniejszych odcinkami obwodnicy Kołobrzegu. [...]




[...]


W ramach współpracy naszego wydawnictwa z infraSTUDIO przedstawiamy zapis rozmowy przeprowadzonej przez dr. hab. inż. Marka Salamaka, prof. PŚ z Pawłem Puchem, menedżerem zespołu ds. BIM i automatyzacji procesów projektowych w krakowskim oddziale Jacobs.[...]


Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis Budownictwo kolejowe w Polsce 2022–2027, szacunkowa wartość 270 realizowanych i planowanych największych inwestycji kolejowych wynosi 125 mld zł, z czego 37 mld zł (30% całości) przypada na inwestycje w budowie, a 88 mld zł na inwestycje będące na etapie przetargu, planowania lub wstępnej koncepcji. Tak znacząca dysproporcja pomiędzy wartością inwestycji w realizacji a planowanymi świadczy o dużym długoterminowym potencjale rozwoju tego segmentu budownictwa.[...]


1 sierpnia 2022 roku, miesiąc przed umownym terminem zakończenia inwestycji, oddany został do użytku zmodernizowany przez STRABAG 350-metrowy fragment ul. Puławskiej w Piasecznie. [...]
infraSTUDIO – tajniki projektowania mostu Randselva
W ramach współpracy naszego wydawnictwa z infraSTUDIO przedstawiamy zapis fragmentu rozmowy przeprowadzonej przez dr. hab. inż. Marka Salamaka, prof. PŚ z mgr. inż. Krzysztofem Wojsławem z firmy Sweco Norway na temat mostu Randselva. Zachęcamy do obejrzenia całego materiału na kanale.


Porozmawiajmy o największym na świecie moście, który został zaprojektowany i zbudowany bez żadnego papierowego rysunku, bo wyłącznie dzięki modelowaniu BIM. To most Randselva niedaleko Oslo. Krzysztofie, wciąż mamy wielu sceptyków, którzy uważają, że BIM to tylko jakieś wizje przyszłości i science fiction. Bo przecież żeby zbudować jakikolwiek most, to i tak najpierw trzeba go narysować na papierze.
Ja też spotykam wiele takich osób.
No właśnie. Model 3D jest bardzo atrakcyjny, ale według wspomnianych osób może posłużyć co najwyżej do pięknej wizualizacji. Czy tak było w przypadku mostu Randselva?
Początkowa faza projektu mostu nie odbiegała szczególnie od standardowego sposobu projektowania. Koncepcja powstała na papierze i trudno jest ten etap przeskoczyć. Natomiast cały projekt budowlany został już stworzony w modelu 3D i na budowę dostarczyliśmy dosłownie kilka rysunków pomocniczych. Cała reszta informacji była zawarta w modelu BIM.
To powiedz na początek o charakterze tego projektu. Czy to był może kontrakt typu projektuj i buduj?
Tak. Głównym wykonawcą była austriacka firma PNC, w Polsce znana pod nazwą PORR. Projektantami zaś norweski oddział firmy Sweco wraz z portugalskim biurem projektowym Armando Rito. Z kolei norweska Generalna Dyrekcja była zamawiającym.
A kto zdecydował, żeby nie było żadnego rysunku? Zamawiający musiał mieć coś do powiedzenia w tej sprawie.
Otóż nie. Podmiotem decydującym był wykonawca, dla którego był to pierwszy wykonywany projekt oparty całkowicie na modelu 3D. Chcąc pozostać w grze na norweskim rynku, firma była zmuszona wykonać most tą metodą i zebrać doświadczenie, aby mieć szanse w kolejnych przetargach przeprowadzanych według metody best value procurement, w której cena stanowi zaledwie 25%.
Most Randselva to złożona geometrycznie konstrukcja. A jakie są najważniejsze parametry?
Ja też spotykam wiele takich osób.
No właśnie. Model 3D jest bardzo atrakcyjny, ale według wspomnianych osób może posłużyć co najwyżej do pięknej wizualizacji. Czy tak było w przypadku mostu Randselva?
Początkowa faza projektu mostu nie odbiegała szczególnie od standardowego sposobu projektowania. Koncepcja powstała na papierze i trudno jest ten etap przeskoczyć. Natomiast cały projekt budowlany został już stworzony w modelu 3D i na budowę dostarczyliśmy dosłownie kilka rysunków pomocniczych. Cała reszta informacji była zawarta w modelu BIM.
To powiedz na początek o charakterze tego projektu. Czy to był może kontrakt typu projektuj i buduj?
Tak. Głównym wykonawcą była austriacka firma PNC, w Polsce znana pod nazwą PORR. Projektantami zaś norweski oddział firmy Sweco wraz z portugalskim biurem projektowym Armando Rito. Z kolei norweska Generalna Dyrekcja była zamawiającym.
A kto zdecydował, żeby nie było żadnego rysunku? Zamawiający musiał mieć coś do powiedzenia w tej sprawie.
Otóż nie. Podmiotem decydującym był wykonawca, dla którego był to pierwszy wykonywany projekt oparty całkowicie na modelu 3D. Chcąc pozostać w grze na norweskim rynku, firma była zmuszona wykonać most tą metodą i zebrać doświadczenie, aby mieć szanse w kolejnych przetargach przeprowadzanych według metody best value procurement, w której cena stanowi zaledwie 25%.
Most Randselva to złożona geometrycznie konstrukcja. A jakie są najważniejsze parametry?
Całkowita długość mostu to 634 m. Długość największego przęsła – 200 m. Wysokość nad terenem wynosi 42 m. Konstrukcja posiada dość złożoną geometrię w przestrzeni z łukiem poziomym, co stanowiło nie lada wyzwanie w tworzeniu modelu 3D.
Do tak trudnego projektu musiał być powołany duży zespół projektantów. Jak byliście zorganizowani?
Zadania projektowe były podzielone pomiędzy dwie firmy. Biuro Armando Rito wykonało obliczenia całej konstrukcji mostowej, natomiast firma Sweco była odpowiedzialna za wszystkie dyscypliny towarzyszące konstrukcji: geotechnikę, drogi, środowisko, architekturę zieleni oraz wykonanie modelu 3D. Ze względu na skomplikowaną geometrię konstrukcji oraz specyficzne narzędzia musieliśmy współpracować z specjalistami z różnych oddziałów Sweco w Europie.
To teraz kilka słów na temat modelowania. Jakie narzędzia wykorzystaliście do tworzenia i koordynacji modelu?
Do wykonania modelu używaliśmy Tekli wraz z Grasshopperem, który posłużył do stworzenia parametrycznego modelu konstrukcji. O parametryzacji i programowaniu graficznym mam nadzieję opowiedzieć w osobnej rozmowie.
Do budowy zastosowano metodę betonowania wspornikowego. W tego typu konstrukcjach jest ona bardzo efektywna. Co tutaj było największym wyzwaniem?
W Norwegii ta metoda jest bardzo popularna ze względu na wymagające warunki geograficzne: głębokie i szerokie fiordy. Wybudowano tam już ponad 70 konstrukcji tego typu. Największym wyzwaniem było posadowienie na dość słabych gruntach.
Jak krótko podsumowałbyś korzyści z użycia metodyki BIM?
Dla mnie jako projektanta to przede wszystkim skrócenie czasu projektowania dzięki ominięciu pracy związanej z wykonywaniem czasochłonnych rysunków, szczególnie zbrojeniowych, które wyeliminowaliśmy w 100%. Największa korzyść dla wykonawcy to mniejsza liczba błędów projektowych i budowlanych. Ponadto wykonawca sam zamawia zbrojenie, co wyklucza dodatkowe pomyłki. Natomiast klient otrzymuje świetny produkt, który będzie można w łatwy sposób używać do utrzymania obiektu.
Krzysztofie, bardzo dziękuję za rozmowę.

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.