



Wstecz













Katowicki Oddział GDDKiA podpisał umowę z firmą Budimex na realizację 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bieruń. Kierowcy pojadą tym odcinkiem S1 w IV kwartale 2025 r. [...]




[...]


Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Andrzejem Kuliczkowskim, byłym prezesem zarządu Polskiej Fundacji Technik Bezwykopowych, cenionym w Polsce i na świecie specjalistą w zakresie. [...]


Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Spectis Rynek budowlany w Polsce 2022–2029, po dobrym początku 2022 r. perspektywy dla budownictwa na dalszą część roku rysują się mniej optymistycznie. Do oczekiwanego spowolnienia w sposób pośredni przyczyni się wojna w Ukrainie, która potęguje już wcześniej obserwowane na rynku problemy, takie jak rosnące ceny surowców, materiałów i nośników energii czy niedobór pracowników.[...]


25 czerwca 2022 r. konsorcjum firm STRABAG Sp. z o.o. oraz Budimex S.A. oddało do użytku 12-kilometrowy odcinek trasy ekspresowej S14, od węzła Łódź Lublinek do węzła Aleksandrów Łódzki, stanowiącej południowy fragment zachodniej obwodnicy Łodzi.[...]
III Międzynarodowe Forum Tunelowe
3 i 4 lutego 2021 r. Stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy (PKD) zorganizowało w trybie online III Międzynarodowe Forum Tunelowe. Patronami konferencji byli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Tunelowe i Budownictwa Podziemnego ITA-AITES.
Oprac. Redakcja na podstawie materiałów i transmisji Stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy
Oprac. Redakcja na podstawie materiałów i transmisji Stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy


Wybitni eksperci z międzynarodowych organizacji i firm zajmujących się budową tuneli komunikacyjnych zaprezentowali przykłady osiągnięć współczesnej podziemnej techniki budowlanej. W spotkaniu wzięło udział prawie 200 uczestników online.
Program
Konferencję otworzyli Zbigniew Kotlarek, prezes PKD, Lidia Markowska, dyrektor Oddziału GDDKiA we Wrocławiu, oraz Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
W sesji inauguracyjnej wystąpili: Julita Borkowska z GDDKiA w Szczecinie, kierownik projektu tunelu pod Świną, z referatem Przegląd inwestycji tunelowych na drogach krajowych, Olivier Vion, dyrektor wykonawczy Światowego Stowarzyszenia Tunelowego – Działalność ITA-AITES, Arnold Dix, wiceprezydent ITA-AITES, CEO & dyrektor zarządzający, ALARP Consulting Group – Szmaragdowa książka FIDIC.
Druga sesja była poświęcona technologii budowy tuneli, moderowała ją Lidia Markowska. Referaty wygłosili: Ewa Włodarz, kierownik projektu, GDDKiA we Wrocławiu – Proces projektowania tunelu przez pryzmat zagadnień geologicznych i geotechnicznych na przykładzie tunelu TS-26, Piotr Sarnowski, Wojciech Nowak, PORR SA – Wykonanie obudowy wstępnej tunelu TS-26 w Starych Bogaczowicach, Radosław Lorens, kierownik projektu na S3 – Istotne zagadnienia i uwarunkowania przy opracowaniu dokumentacji tunelowych na bazie doświadczeń tuneli TS-26 i TS-32, Tomasz Siwowski, Politechnika Rzeszowska – Specyfika budowy tunelu we fliszu karpackim, Fernando Vara Ortiz de la Torre, Global BD Director Tunnels & Railways, Acciona – Doświadczenia firmy Acciona w realizacji tuneli o dużej średnicy, Werner Brunner, Peri – Tunel Hongkong – Zhuhai – Makau: budowa tunelu zanurzonego z monolitycznym szalunkiem tunelowym.
Trzecia sesja dotyczyła tuneli podwodnych, a jej moderatorem był Ingo Kaundinya (Niemcy), przewodniczący Komitetu Technicznego PIARC TC 4.4. Wystąpili: Robert Jurczak, zastępca dyrektora, GDDKiA w Szczecinie – Kontrola jakości materiałów stosowanych przy budowie tunelu pod Świną, Kim Smedegaard Andersen, zastępca dyrektora ds. technicznych, Femern AS – Femern Baelt – najdłuższy tunel drogowy i kolejowy na świecie, Peter Vesterbacka, Finest Bay Area Development – Podmorski tunel kolejowy Helsinki – Tallin, Rogfast Vegvesen, project manager, Tor Geir Espedal – Rogfast w Norwegii: autostrada w tunelu pod dnem morza.
Czwartą sesję poświęcono czynnikom wpływającym na bezpieczeństwo w tunelach, moderatorem był prof. Janusz Bohatkiewicz, przewodniczący Rady Programowej Polskiego Komitetu Narodowego PIARC. Z referatami wystąpili: Ronald Mante, Holandia, RWS – Zapobieganie kolizjom w tunelach i łagodzenie ich skutków: prezentacja Komitetu Technicznego 4.4 PIARC, Marek Różycki, MDRK – Zachowanie nawierzchni tunelu drogowego podczas pożaru, Kamil Marjanek, Foamax Fire fighting Systems & Equipment – Zabezpieczenie przeciwpożarowe tuneli drogowych: system zraszaczowy, Grzegorz Sztarbała, ARDOR – Projektowanie wentylacji tuneli drogowych, Jan Ziobro, Uczelnia Państwowa im Jana Grodka w Sanoku – Teoretyczne i praktyczne aspekty organizacji działań ratowniczo-gaśniczych w tunelach drogowych, Michał Borzucki, Robert Bosch Sp. z o.o. – Rozwiązania kamer wizyjnych do wczesnej detekcji zagrożeń w tunelach.
Program
Konferencję otworzyli Zbigniew Kotlarek, prezes PKD, Lidia Markowska, dyrektor Oddziału GDDKiA we Wrocławiu, oraz Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
W sesji inauguracyjnej wystąpili: Julita Borkowska z GDDKiA w Szczecinie, kierownik projektu tunelu pod Świną, z referatem Przegląd inwestycji tunelowych na drogach krajowych, Olivier Vion, dyrektor wykonawczy Światowego Stowarzyszenia Tunelowego – Działalność ITA-AITES, Arnold Dix, wiceprezydent ITA-AITES, CEO & dyrektor zarządzający, ALARP Consulting Group – Szmaragdowa książka FIDIC.
Druga sesja była poświęcona technologii budowy tuneli, moderowała ją Lidia Markowska. Referaty wygłosili: Ewa Włodarz, kierownik projektu, GDDKiA we Wrocławiu – Proces projektowania tunelu przez pryzmat zagadnień geologicznych i geotechnicznych na przykładzie tunelu TS-26, Piotr Sarnowski, Wojciech Nowak, PORR SA – Wykonanie obudowy wstępnej tunelu TS-26 w Starych Bogaczowicach, Radosław Lorens, kierownik projektu na S3 – Istotne zagadnienia i uwarunkowania przy opracowaniu dokumentacji tunelowych na bazie doświadczeń tuneli TS-26 i TS-32, Tomasz Siwowski, Politechnika Rzeszowska – Specyfika budowy tunelu we fliszu karpackim, Fernando Vara Ortiz de la Torre, Global BD Director Tunnels & Railways, Acciona – Doświadczenia firmy Acciona w realizacji tuneli o dużej średnicy, Werner Brunner, Peri – Tunel Hongkong – Zhuhai – Makau: budowa tunelu zanurzonego z monolitycznym szalunkiem tunelowym.
Trzecia sesja dotyczyła tuneli podwodnych, a jej moderatorem był Ingo Kaundinya (Niemcy), przewodniczący Komitetu Technicznego PIARC TC 4.4. Wystąpili: Robert Jurczak, zastępca dyrektora, GDDKiA w Szczecinie – Kontrola jakości materiałów stosowanych przy budowie tunelu pod Świną, Kim Smedegaard Andersen, zastępca dyrektora ds. technicznych, Femern AS – Femern Baelt – najdłuższy tunel drogowy i kolejowy na świecie, Peter Vesterbacka, Finest Bay Area Development – Podmorski tunel kolejowy Helsinki – Tallin, Rogfast Vegvesen, project manager, Tor Geir Espedal – Rogfast w Norwegii: autostrada w tunelu pod dnem morza.
Czwartą sesję poświęcono czynnikom wpływającym na bezpieczeństwo w tunelach, moderatorem był prof. Janusz Bohatkiewicz, przewodniczący Rady Programowej Polskiego Komitetu Narodowego PIARC. Z referatami wystąpili: Ronald Mante, Holandia, RWS – Zapobieganie kolizjom w tunelach i łagodzenie ich skutków: prezentacja Komitetu Technicznego 4.4 PIARC, Marek Różycki, MDRK – Zachowanie nawierzchni tunelu drogowego podczas pożaru, Kamil Marjanek, Foamax Fire fighting Systems & Equipment – Zabezpieczenie przeciwpożarowe tuneli drogowych: system zraszaczowy, Grzegorz Sztarbała, ARDOR – Projektowanie wentylacji tuneli drogowych, Jan Ziobro, Uczelnia Państwowa im Jana Grodka w Sanoku – Teoretyczne i praktyczne aspekty organizacji działań ratowniczo-gaśniczych w tunelach drogowych, Michał Borzucki, Robert Bosch Sp. z o.o. – Rozwiązania kamer wizyjnych do wczesnej detekcji zagrożeń w tunelach.
Piąta sesja dotyczyła budowy i eksploatacji tuneli, a moderatorem był Zbigniew Tabor, wiceprezes PKD, dyrektor ZDW w Katowicach. Referaty wygłosili: Marek Niełacny, dyrektor Oddziału GDDKiA w Katowicach – Tunel w ciągu drogi ekspresowej S1: obejście Węgierskiej Górki, Maciej Mądro, kierownik projektu, GDDKiA w Krakowie – Aktualne zaawansowanie budowy tuneli na zakopiance, Krzysztof Panek, Astaldi Polska – Miasta idealne: marzenia Leonarda da Vinci spełniają się dziś, Kamil Kobza, Emitel SA – Systemy łączności w tunelach, Ireneusz Biel, PORR SA – Budowa tunelu metodą górniczą w kontekście obowiązujących uregulowań prawnych.
Rekordowe tunele na świecie
Wśród wielu interesujących wystąpień uwagę zwróciła zwłaszcza prezentacja prof. Arnolda Dixa z ITA-AITES, który opowiedział o nowej szmaragdowej książce FIDIC/ITA, dotyczącej inwestycji podziemnych. W publikacji zebrano proponowane warunki kontraktowe, które tworzą nowy sposób zawierania umów, aby lepiej służyć zamawiającym i społecznościom dzięki większej pewności kosztów, terminów realizacji i jakości.
Równie zajmująca była prelekcja Wernera Brunnera z Peri, który omówił najdłuższą na świecie przeprawę mostowo-tunelową Hongkong – Zhuhai – Makau. Jej częścią jest podwodny tunel o długości 6,7 km. Wjazd do tego tunelu znajduje się na wybudowanej w tym celu sztucznej wyspie.
Jak powiedział Kim Smedegaard Andersen, w podobnej technologii tunelu zanurzonego będzie zbudowany tunel pod jedną z duńskich cieśnin, który połączy wyspę Lolland w Danii z niemiecką wyspą Fehmern. W tunelu znajdzie się dwujezdniowa droga z czterema pasami ruchu oraz dwa zelektryfikowane tory kolejowe. Po wybudowaniu liczący 16,7 km tunel Fehmern Baelt będzie najdłuższym tunelem drogowym i kolejowym na świecie i najdłuższym tunelem drogowym poprowadzonym pod wodą.
Już jednak wiadomo po prezentacji Petera Vesterbacka, że po pewnym czasie tunel Fehmern Baelt zostanie zdystansowany przez kolejowy tunel Helsinki – Tallin. Planowany pod dnem Zatoki Fińskiej, połączy stolice Finlandii i Estonii i w zależności od wybranego wariantu będzie miał od 68 do 85 km długości. Gigantyczna inwestycja jest szacowana na 15 mld €.
Natomiast o miano najdłuższego tunelu drogowego i najgłębiej zanurzonego będzie ubiegał się tunel Rogfast w Norwegii. Jak powiedział Tor Geir Espedal, przedstawiciel inwestora – Statens vegvesen (Norweski Krajowy Zarząd Dróg i Autostrad), ma on liczyć 26,7 km i będzie zanurzony nawet 392 m pod powierzchnią wody. To jest konieczne, ponieważ przebiegać będzie pod bardzo głębokimi norweskimi fiordami. Nie trzeba być inżynierem, żeby wyobrazić sobie, jakim wyzwaniem w przypadku takiego tunelu może być wentylacja. A ruch samochodów ma być tam duży – projektowane są nawet skrzyżowania w tunelu.

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.