Facebook   YouTube   English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydarzenia
Wstecz


Antysmogowy pilotaż NFOŚiGW w Pszczynie
W Pszczynie na Śląsku, jako jednej z najbardziej zanieczyszczonych gmin w Polsce, od 16 kwietnia realizowany będzie kolejny – obok ogłoszonego dwa dni temu dla województwa zachodniopomorskiego – antysmogowy pilotaż NFOŚiGW. [...]

120-lecie Wodociągów Miasta Krakowa SA




VIII Szkoła Górnictwa Odkrywkowego 2021, Rawa Mazowiecka 2021-08-31
[...]


Branży budowlanej nie stać na cyfrową obojętność
Rozmowa z Bartłomiejem Pietruszewskim, Country Managerem z firmy PlanRadar w Polsce.[...]


Wypadki przy pracy w 2020 roku - są już wstępne dane z GUS
Główny Urząd Statystyczny przedstawił wstępne dane dotyczące bezpieczeństwa pracy w 2020 r. Liczba poszkodowanych w wypadkach w całej gospodarce spadła aż o 24,6%. A jakie są dane dla branży budowlanej?[...]


PORR buduje drogę ekspresową S3 Legnica – Lubawka
Trwają prace na budowie drogi ekspresowej S3 Legnica – Lubawka, odcinek Bolków – granica państwa, zadanie III – od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła).[...]



III Międzynarodowe Forum Tunelowe

3 i 4 lutego 2021 r. Stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy (PKD) zorganizowało w trybie online III Międzynarodowe Forum Tunelowe. Patronami konferencji byli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Tunelowe i Budownictwa Podziemnego ITA-AITES.
Oprac. Redakcja na podstawie materiałów i transmisji Stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy



  Wyspy wjazdowe do tunelu Hongkong – Zhuhai – Makau, fot. leeyiutung, Adobe Stock
Wybitni eksperci z międzynarodowych organizacji i firm zajmujących się budową tuneli komunikacyjnych zaprezentowali przykłady osiągnięć współczesnej podziemnej techniki budowlanej. W spotkaniu wzięło udział prawie 200 uczestników online.

Program


Konferencję otworzyli Zbigniew Kotlarek, prezes PKD, Lidia Markowska, dyrektor Oddziału GDDKiA we Wrocławiu, oraz Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

W sesji inauguracyjnej wystąpili: Julita Borkowska z GDDKiA w Szczecinie, kierownik projektu tunelu pod Świną, z referatem Przegląd inwestycji tunelowych na drogach krajowych, Olivier Vion, dyrektor wykonawczy Światowego Stowarzyszenia Tunelowego – Działalność ITA-AITES, Arnold Dix, wiceprezydent ITA-AITES, CEO & dyrektor zarządzający, ALARP Consulting Group – Szmaragdowa książka FIDIC.

Druga sesja była poświęcona technologii budowy tuneli, moderowała ją Lidia Markowska. Referaty wygłosili: Ewa Włodarz, kierownik projektu, GDDKiA we Wrocławiu – Proces projektowania tunelu przez pryzmat zagadnień geologicznych i geotechnicznych na przykładzie tunelu TS-26, Piotr Sarnowski, Wojciech Nowak, PORR SA – Wykonanie obudowy wstępnej tunelu TS-26 w Starych Bogaczowicach, Radosław Lorens, kierownik projektu na S3 – Istotne zagadnienia i uwarunkowania przy opracowaniu dokumentacji tunelowych na bazie doświadczeń tuneli TS-26 i TS-32, Tomasz Siwowski, Politechnika Rzeszowska – Specyfika budowy tunelu we fliszu karpackim, Fernando Vara Ortiz de la Torre, Global BD Director Tunnels & Railways, Acciona – Doświadczenia firmy Acciona w realizacji tuneli o dużej średnicy, Werner Brunner, Peri – Tunel Hongkong – Zhuhai – Makau: budowa tunelu zanurzonego z monolitycznym szalunkiem tunelowym.

Trzecia sesja dotyczyła tuneli podwodnych, a jej moderatorem był Ingo Kaundinya (Niemcy), przewodniczący Komitetu Technicznego PIARC TC 4.4. Wystąpili: Robert Jurczak, zastępca dyrektora, GDDKiA w Szczecinie – Kontrola jakości materiałów stosowanych przy budowie tunelu pod Świną, Kim Smedegaard Andersen, zastępca dyrektora ds. technicznych, Femern AS – Femern Baelt – najdłuższy tunel drogowy i kolejowy na świecie, Peter Vesterbacka, Finest Bay Area Development – Podmorski tunel kolejowy Helsinki – Tallin, Rogfast Vegvesen, project manager, Tor Geir Espedal – Rogfast w Norwegii: autostrada w tunelu pod dnem morza.

Czwartą sesję poświęcono czynnikom wpływającym na bezpieczeństwo w tunelach, moderatorem był prof. Janusz Bohatkiewicz, przewodniczący Rady Programowej Polskiego Komitetu Narodowego PIARC. Z referatami wystąpili: Ronald Mante, Holandia, RWS – Zapobieganie kolizjom w tunelach i łagodzenie ich skutków: prezentacja Komitetu Technicznego 4.4 PIARC, Marek Różycki, MDRK – Zachowanie nawierzchni tunelu drogowego podczas pożaru, Kamil Marjanek, Foamax Fire fighting Systems & Equipment – Zabezpieczenie przeciwpożarowe tuneli drogowych: system zraszaczowy, Grzegorz Sztarbała, ARDOR – Projektowanie wentylacji tuneli drogowych, Jan Ziobro, Uczelnia Państwowa im Jana Grodka w Sanoku – Teoretyczne i praktyczne aspekty organizacji działań ratowniczo-gaśniczych w tunelach drogowych, Michał Borzucki, Robert Bosch Sp. z o.o. – Rozwiązania kamer wizyjnych do wczesnej detekcji zagrożeń w tunelach.

Piąta sesja dotyczyła budowy i eksploatacji tuneli, a moderatorem był Zbigniew Tabor, wiceprezes PKD, dyrektor ZDW w Katowicach. Referaty wygłosili: Marek Niełacny, dyrektor Oddziału GDDKiA w Katowicach – Tunel w ciągu drogi ekspresowej S1: obejście Węgierskiej Górki, Maciej Mądro, kierownik projektu, GDDKiA w Krakowie – Aktualne zaawansowanie budowy tuneli na zakopiance, Krzysztof Panek, Astaldi Polska – Miasta idealne: marzenia Leonarda da Vinci spełniają się dziś, Kamil Kobza, Emitel SA – Systemy łączności w tunelach, Ireneusz Biel, PORR SA – Budowa tunelu metodą górniczą w kontekście obowiązujących uregulowań prawnych.

Rekordowe tunele na świecie


Wśród wielu interesujących wystąpień uwagę zwróciła zwłaszcza prezentacja prof. Arnolda Dixa z ITA-AITES, który opowiedział o nowej szmaragdowej książce FIDIC/ITA, dotyczącej inwestycji podziemnych. W publikacji zebrano proponowane warunki kontraktowe, które tworzą nowy sposób zawierania umów, aby lepiej służyć zamawiającym i społecznościom dzięki większej pewności kosztów, terminów realizacji i jakości.

Równie zajmująca była prelekcja Wernera Brunnera z Peri, który omówił najdłuższą na świecie przeprawę mostowo-tunelową Hongkong – Zhuhai – Makau. Jej częścią jest podwodny tunel o długości 6,7 km. Wjazd do tego tunelu znajduje się na wybudowanej w tym celu sztucznej wyspie.

Jak powiedział Kim Smedegaard Andersen, w podobnej technologii tunelu zanurzonego będzie zbudowany tunel pod jedną z duńskich cieśnin, który połączy wyspę Lolland w Danii z niemiecką wyspą Fehmern. W tunelu znajdzie się dwujezdniowa droga z czterema pasami ruchu oraz dwa zelektryfikowane tory kolejowe. Po wybudowaniu liczący 16,7 km tunel Fehmern Baelt będzie najdłuższym tunelem drogowym i kolejowym na świecie i najdłuższym tunelem drogowym poprowadzonym pod wodą.

Już jednak wiadomo po prezentacji Petera Vesterbacka, że po pewnym czasie tunel Fehmern Baelt zostanie zdystansowany przez kolejowy tunel Helsinki – Tallin. Planowany pod dnem Zatoki Fińskiej, połączy stolice Finlandii i Estonii i w zależności od wybranego wariantu będzie miał od 68 do 85 km długości. Gigantyczna inwestycja jest szacowana na 15 mld €.

Natomiast o miano najdłuższego tunelu drogowego i najgłębiej zanurzonego będzie ubiegał się tunel Rogfast w Norwegii. Jak powiedział Tor Geir Espedal, przedstawiciel inwestora – Statens vegvesen (Norweski Krajowy Zarząd Dróg i Autostrad), ma on liczyć 26,7 km i będzie zanurzony nawet 392 m pod powierzchnią wody. To jest konieczne, ponieważ przebiegać będzie pod bardzo głębokimi norweskimi fiordami. Nie trzeba być inżynierem, żeby wyobrazić sobie, jakim wyzwaniem w przypadku takiego tunelu może być wentylacja. A ruch samochodów ma być tam duży – projektowane są nawet skrzyżowania w tunelu.




Reklamy
Keller Porr SG Pam Soletanche Keramo Ecol Unicon Wodociągi Miasta Krakowa Geobrugg
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
- -
Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję