



Wstecz













17 sierpnia GDDKiA udostępniła do ruchu ostatnie 9 km drugiej jezdni drogi S7 Pieńki – Płońsk, od węzła Dłużniewo do Płońska. Od teraz kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie od granicy województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego do Płońska. [...]




[...]


W ramach współpracy naszego wydawnictwa z infraSTUDIO przedstawiamy zapis rozmowy przeprowadzonej przez dr. hab. inż. Marka Salamaka, prof. PŚ z Pawłem Puchem, menedżerem zespołu ds. BIM i automatyzacji procesów projektowych w krakowskim oddziale Jacobs.[...]


Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis Budownictwo kolejowe w Polsce 2022–2027, szacunkowa wartość 270 realizowanych i planowanych największych inwestycji kolejowych wynosi 125 mld zł, z czego 37 mld zł (30% całości) przypada na inwestycje w budowie, a 88 mld zł na inwestycje będące na etapie przetargu, planowania lub wstępnej koncepcji. Tak znacząca dysproporcja pomiędzy wartością inwestycji w realizacji a planowanymi świadczy o dużym długoterminowym potencjale rozwoju tego segmentu budownictwa.[...]


Rewitalizacja, przebudowa i rozbudowa zabytkowej kamienicy przy ulicy Powiśle 10 w Krakowie, w bezpośrednim sąsiedztwie Zamku Wawelskiego to bardzo odpowiedzialne zadanie, które jednocześnie jest unikalną szansą na wprowadzenie nowej jakości waterfrontu nadwiślańskiego w centrum dawnej stolicy Polski.[...]
II Polskie Forum Tunelowe
21–22 stycznia 2020 r. we Wrocławiu odbyła się zorganizowana już po raz drugi przez Polski Kongres Drogowy – Polski Komitet Narodowy Światowego Stowarzyszenia Drogowego PIARC oraz Oddział GDDKiA we Wrocławiu międzynarodowa konferencja Polskie Forum Tunelowe.
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy – Polski Komitet Narodowy PIARC
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy – Polski Komitet Narodowy PIARC


Już pierwsza edycja forum w styczniu 2019 r. pokazała, że istnieje duże zapotrzebowanie na upowszechnianie wiedzy na temat budownictwa tunelowego. Planowanych do wybudowania blisko 30 km tuneli na drogach ekspresowych, inwestycje kolejowe i w miastach (tunele metra, szybkiego tramwaju czy dla pociągów poruszających się pod miastami) sprawiają, że to zapotrzebowanie jeszcze bardziej wzrosło.
Polska jako plac budowy poważnych inwestycji tunelowych budzi duże zainteresowanie zagranicznych ekspertów oraz firm budowlanych i dostawców wyposażenia tuneli. Konferencja znalazła się w kalendarzu Światowego Stowarzyszenia PIARC i branżowej organizacji ITA-AITES. Reprezentanci tych organizacji byli głównymi mówcami podczas sesji otwierającej forum.
Wiceprezydent ITA-AITES prof. Arnold Dix przybliżył zebranym zapisy zawarte w wydanej w 2019 r. Szmaragdowej książce FIDIC, przygotowanej wspólnie przez ITA-AITES i organizację FIDIC. Zawiera ona warunki kontraktowe dla budowli podziemnych. Głównym celem, jaki przyświecał twórcom tego opracowania – powiedział prof. Dix – było stworzenie bardziej sprawiedliwego podziału ryzyk między zamawiającym i generalnym wykonawcą.
Tematem wystąpienia Rafaela Lopeza Guargi, głównego inżyniera Zarządu Autostrad Państwowych w Aragonii i jednocześnie hiszpańskojęzycznego sekretarza Komitetu Technicznego D5 PIARC, zajmującego się tunelami, było przedstawienie dorobku prac tego gremium w minionej kadencji, a także kierunków działań w czteroleciu 2020–2023. Jako priorytetowe tematy wymienił sposoby zwiększenia odporności tuneli na zagrożenia, upowszechnienie najlepszych praktyk w utrzymaniu i zarządzaniu ruchem w tunelach, wpływ nowych rodzajów napędu samochodów na bezpieczeństwo w tunelach oraz ITS.
Problemy projektowania obudowy tuneli w południowej Polsce (a tam buduje się ich większość) były tematem wystąpienia prof. Marka Cały z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Warunki geologiczno-inżynierskie na obszarze występowania fliszu karpackiego są trudne i wymagają szczególnie starannego rozpoznania masywu skalnego i gruntowego.
Tak się składa, że właśnie na obszarze karpackim są lub wkrótce będą budowane duże tunele drogowe. O stanie zaawansowania robót na budowie tunelu na odcinku Lubień – Rabka-Zdrój w ciągu drogi S7 w Małopolsce opowiedział kierownik projektu w Oddziale GDDKiA w Krakowie Maciej Mądro. Niedawno dokonano przebicia jednej nitki tunelu (drążonego metodą górniczą z obu stron jednocześnie), w tym roku nastąpi to także na drugiej nitce, a budowa powinna być ukończona w 2021 r.
Na terenie Podkarpacia w ramach budowy drogi ekspresowej S19 z Rzeszowa do granicy ze Słowacją zostaną zbudowane, zgodnie z opracowaną koncepcją programową, trzy tunele o łącznej długości 6260 m – powiedział Krzysztof Czarnik z firmy Promost Consulting. Na tym etapie prac nie można jeszcze przesądzać, czy tunele będą drążone metodą górniczą, jak w sąsiedniej Małopolsce, czy budowane za pomocą tarczy drążącej.
Osobna sesja była poświęcona tunelom planowanym na terenie Dolnego Śląska. Ma tam powstać najdłuższy w Polsce tunel o długości blisko 3 km na odcinku drogi S3 Bolków – Kamienna Góra. O przygotowaniach do tej inwestycji mówiła dyrektor Oddziału GDDKiA we Wrocławiu Lidia Markowska. Tunel będzie budowany w pochodzącej z Austrii technologii NATM. O jej zaletach mówił prof. Robert Galler z Uniwersytetu Montan w Loeben, a także przedstawiciele wykonawców: austriackiej firmy PORR i projektanci z polskiej firmy IVIA.
W dwudniowej konferencji wzięło udział ok. 150 osób z jednostek administracji drogowej, uczelni technicznych, firm projektowych i wykonawczych, dostawców materiałów i urządzeń. Wiadomo już, że III Polskie Forum Tunelowe odbędzie się we Wrocławiu 3–4 lutego 2021 r.
Zdjęcie: Polski Kongres Drogowy
Polska jako plac budowy poważnych inwestycji tunelowych budzi duże zainteresowanie zagranicznych ekspertów oraz firm budowlanych i dostawców wyposażenia tuneli. Konferencja znalazła się w kalendarzu Światowego Stowarzyszenia PIARC i branżowej organizacji ITA-AITES. Reprezentanci tych organizacji byli głównymi mówcami podczas sesji otwierającej forum.
Wiceprezydent ITA-AITES prof. Arnold Dix przybliżył zebranym zapisy zawarte w wydanej w 2019 r. Szmaragdowej książce FIDIC, przygotowanej wspólnie przez ITA-AITES i organizację FIDIC. Zawiera ona warunki kontraktowe dla budowli podziemnych. Głównym celem, jaki przyświecał twórcom tego opracowania – powiedział prof. Dix – było stworzenie bardziej sprawiedliwego podziału ryzyk między zamawiającym i generalnym wykonawcą.
Tematem wystąpienia Rafaela Lopeza Guargi, głównego inżyniera Zarządu Autostrad Państwowych w Aragonii i jednocześnie hiszpańskojęzycznego sekretarza Komitetu Technicznego D5 PIARC, zajmującego się tunelami, było przedstawienie dorobku prac tego gremium w minionej kadencji, a także kierunków działań w czteroleciu 2020–2023. Jako priorytetowe tematy wymienił sposoby zwiększenia odporności tuneli na zagrożenia, upowszechnienie najlepszych praktyk w utrzymaniu i zarządzaniu ruchem w tunelach, wpływ nowych rodzajów napędu samochodów na bezpieczeństwo w tunelach oraz ITS.
Problemy projektowania obudowy tuneli w południowej Polsce (a tam buduje się ich większość) były tematem wystąpienia prof. Marka Cały z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Warunki geologiczno-inżynierskie na obszarze występowania fliszu karpackiego są trudne i wymagają szczególnie starannego rozpoznania masywu skalnego i gruntowego.
Tak się składa, że właśnie na obszarze karpackim są lub wkrótce będą budowane duże tunele drogowe. O stanie zaawansowania robót na budowie tunelu na odcinku Lubień – Rabka-Zdrój w ciągu drogi S7 w Małopolsce opowiedział kierownik projektu w Oddziale GDDKiA w Krakowie Maciej Mądro. Niedawno dokonano przebicia jednej nitki tunelu (drążonego metodą górniczą z obu stron jednocześnie), w tym roku nastąpi to także na drugiej nitce, a budowa powinna być ukończona w 2021 r.
Na terenie Podkarpacia w ramach budowy drogi ekspresowej S19 z Rzeszowa do granicy ze Słowacją zostaną zbudowane, zgodnie z opracowaną koncepcją programową, trzy tunele o łącznej długości 6260 m – powiedział Krzysztof Czarnik z firmy Promost Consulting. Na tym etapie prac nie można jeszcze przesądzać, czy tunele będą drążone metodą górniczą, jak w sąsiedniej Małopolsce, czy budowane za pomocą tarczy drążącej.
Osobna sesja była poświęcona tunelom planowanym na terenie Dolnego Śląska. Ma tam powstać najdłuższy w Polsce tunel o długości blisko 3 km na odcinku drogi S3 Bolków – Kamienna Góra. O przygotowaniach do tej inwestycji mówiła dyrektor Oddziału GDDKiA we Wrocławiu Lidia Markowska. Tunel będzie budowany w pochodzącej z Austrii technologii NATM. O jej zaletach mówił prof. Robert Galler z Uniwersytetu Montan w Loeben, a także przedstawiciele wykonawców: austriackiej firmy PORR i projektanci z polskiej firmy IVIA.
W dwudniowej konferencji wzięło udział ok. 150 osób z jednostek administracji drogowej, uczelni technicznych, firm projektowych i wykonawczych, dostawców materiałów i urządzeń. Wiadomo już, że III Polskie Forum Tunelowe odbędzie się we Wrocławiu 3–4 lutego 2021 r.
Zdjęcie: Polski Kongres Drogowy

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.