Facebook   YouTube   English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydarzenia
Wstecz


POLAQUA zaprojektuje i zbuduje S19 Dukla – Barwinek
Rzeszowski Oddział GDDKiA wybrał ofertę spółki POLAQUA jako najkorzystniejszą w przetargu na zaprojektowanie i budowę 18 km drogi ekspresowej S19 Dukla – Barwinek (granica państwa). [...]

125 lat Grupy Brugg




VIII Kongres Wodociągowców Polskich 2022-09-08
[...]


BIM Academy i automatyzacja procesów projektowych w Jacobs
W ramach współpracy naszego wydawnictwa z infraSTUDIO przedstawiamy zapis rozmowy przeprowadzonej przez dr. hab. inż. Marka Salamaka, prof. PŚ z Pawłem Puchem, menedżerem zespołu ds. BIM i automatyzacji procesów projektowych w krakowskim oddziale Jacobs.[...]


Realizacja 270 inwestycji kolejowych o wartości 125 mld zł
Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis Budownictwo kolejowe w Polsce 2022–2027, szacunkowa wartość 270 realizowanych i planowanych największych inwestycji kolejowych wynosi 125 mld zł, z czego 37 mld zł (30% całości) przypada na inwestycje w budowie, a 88 mld zł na inwestycje będące na etapie przetargu, planowania lub wstępnej koncepcji. Tak znacząca dysproporcja pomiędzy wartością inwestycji w realizacji a planowanymi świadczy o dużym długoterminowym potencjale rozwoju tego segmentu budownictwa.[...]


STRABAG rozbudował ul. Puławską w Piasecznie
1 sierpnia 2022 roku, miesiąc przed umownym terminem zakończenia inwestycji, oddany został do użytku zmodernizowany przez STRABAG 350-metrowy fragment ul. Puławskiej w Piasecznie. [...]



II Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie i eksploatacji infrastruktury drogowej miast, metropolii i regionów NOVDROG 2020

27 i 28 lutego 2020 r. w Niepołomicach odbyła się II Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie i eksploatacji infrastruktury drogowej miast, metropolii i regionów NOVDROG 2020, zorganizowana przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Krakowie we współpracy z Politechniką Krakowską – Katedrą Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu oraz Katedrą Systemów Transportowych, a także Małopolską Okręgową Izbą Inżynierów Budownictwa w Krakowie, Zarządem Dróg Wojewódzkich w Krakowie i Zarządem Dróg Miasta Krakowa. Obrady odbywały się w hotelu Novum w Niepołomicach.
Autor: Janina Mrowińska, Andrzej Kollbek



  Beata Toporowska, przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego konferencji
Wydarzenie przebiegało pod honorowym patronatem Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury, Piotra Ćwika, wojewody małopolskiego, Witolda Kozłowskiego, marszałka województwa małopolskiego, Janusza Dyducha, prezesa Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Tomasza Żuchowskiego, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad, prof. dr. hab. inż. Jana Kaziora, rektora Politechniki Krakowskiej, prof. dr. hab. inż. Leszka Rafalskiego, dyrektora Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, Barbary Dzieciuchowicz, prezes zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Jana Stylińskiego, prezesa Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Partnerem wydarzenia było miasto Kraków.
Tematyka konferencji obejmowała następujące zagadnienia:
1. Wybrane zagadnienia studium sieciowego, korytarzowego oraz projektowania, budowy, eksploatacji dróg i ulic także jako elementu przestrzeni publicznej.
2. Projektowanie, budowa i eksploatacja liniowej i punktowej infrastruktury drogowej.
3. Ocena uwarunkowań technicznych, ekonomicznych i prawnych w realizacji inwestycji w trybie zaprojektuj i wybuduj.
4. Asset management – zarządzanie majątkiem drogowym.
5. Nowoczesne rozwiązania i zarządzanie w procesie inwentaryzacji infrastruktury drogowej, w tym BIM.
6. Ochrona środowiska w drogownictwie.

Konferencja zgromadziła 112 osób – przedstawicieli środowiska nauki, jednostek budżetowych, firm projektowych i wykonawczych oraz zajmujących się organizacją i zarządzaniem infrastrukturą drogową.

Swoją obecnością rangę konferencji podkreślili: prof. dr hab. inż. Tadeusz Tatara, prorektor ds. nauki Politechniki Krakowskiej, Tomasz Pałasiński, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie, Mirosław Boryczko, przewodniczący Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Krakowie, prof. dr hab. inż. Wiesław Starowicz, honorowy prezes Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Mariusz Szałkowski, wiceprezes Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Józefa Majerczak, prezes zarządu Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Krakowie, Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Artykuły przygotowane na konferencję zostały opublikowane w „Zeszytach Naukowo-Technicznych SITK RP Oddział w Krakowie”, nr 1 (120) 2020, liczących 244 strony i zawierających pięć artykułów recenzowanych, dwa artykuły nierecenzowane oraz siedem prezentacji.

Obrady konferencji toczyły się w sześciu sesjach, wygłoszono 28 referatów.

Konferencja była prezentacją szerokiego spektrum doświadczeń, poglądów, a przede wszystkim wiedzy z zakresu infrastruktury drogowej. Tematyka obejmowała nowoczesne rozwiązania techniczne i technologiczne oraz aspekty formalnoprawne związane z realizacją zadań inżynieryjnych.

Poruszono wiele zagadnień zarówno naukowo-badawczych, jak i praktycznych, a efekty wynikające z tych obrad można przedstawić w następujących grupach tematycznych:
1. W zarządzaniu infrastrukturą drogową powinno się korzystać z najnowszych technik, w tym skaningu laserowego, fotograficznych baz danych, technik BIM itp., co zapewnia większą efektywność wykonywanych projektów oraz wpływa na poprawę bezpieczeństwa i jakości dróg, a także infrastruktury okołodrogowej wraz z jej otoczeniem.
2. Powinno się dążyć do zmiany schematycznego myślenia i stosować nowe technologie, nowoczesne rozwiązania organizacyjne oraz wdrażać wyniki prac badawczych na większą skalę.
3. W zakresie bezpieczeństwa ruchu większy nacisk należy kłaść na funkcje społeczne drogi oraz najnowsze technologie mające wpływ na bezpieczeństwo przez uspokojenie ruchu, inżynierię postrzegania sygnałów drogowych oraz kompozyty zamiast materiałów sztywnych.
4. W większym stopniu należy stosować wiedzę z zakresu technologii nawierzchni zarówno betonowych, jak i bitumicznych, w tym betonu wałowanego oraz warstw sczepnych w nawierzchniach asfaltowych. Niezwykle ważne jest traktowanie górnej warstwy podbudowy jako tej, która ma największy wpływ na trwałość zmęczeniową nawierzchni, co przy odpowiedniej jakości tej warstwy znacząco przedłuża możliwość bezusterkowego jej użytkowania.
5. Na trwałość konstrukcji nawierzchni największy destrukcyjny wpływ wywierają samochody ciężarowe. Należy bardzo wnikliwie obliczać konstrukcję nawierzchni z uwzględnieniem faktycznych parametrów prędkości, nacisku osi na nawierzchnię oraz skutków zmiennej prędkości.
6. Inwestycje drogowe w systemie zaprojektuj i zbuduj są sprawdzone, jednak mimo ich wielu zalet powinniśmy analizować wszystkie za i przeciw przed podjęciem decyzji o realizacji inwestycji w tym systemie, biorąc pod uwagę priorytety jakościowe i inżynierię wartości w długookresowym utrzymaniu zakończonej inwestycji.

Dyskusje prowadzono także w kuluarach, na podstawie których można stwierdzić, że problematyka poruszanych zagadnień była bardzo szeroka i w pełni wpisywała się w tematykę konferencji związaną z nowoczesnymi technologiami i systemami zarządzania w transporcie drogowym.

Konferencja zgromadziła 11 partnerów. Złotym partnerem konferencji była firma Cemex Infrastruktura Sp. z o.o. Oficjalnymi partnerami były firmy Lotos Asfalt Sp. z o.o., Orlen Asfalt Sp. z o.o., Tensar Polska Sp. z o.o., Zakłady Wapiennicze Lhoist SA. Pozostali partnerzy konferencji to: Alumast SA, As Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe Andrzej Zygmunt Sobiesiak, Geobrugg AG, Maccaferri Polska Sp. z o.o., OAT Sp. z o.o., Stowarzyszenie Producentów Cementu.

Firmy zaprezentowały swoje osiągnięcia i produkty w formie prelekcji oraz stoisk wystawowych.

Oprócz części merytorycznej organizatorzy konferencji zadbali o wypoczynek uczestników. W pierwszym dniu zorganizowano uroczystą kolację koleżeńską w sali bankietowej hotelu, a w drugim – wycieczkę do Zamku Królewskiego w Niepołomicach.

Zdjęcie: Andrzej Kollbek, Janusz Różycki





Reklamy
Keller Geobrugg Porr Wodociągi Miasta Krakowa Soletanche SG Pam GEO-Instruments
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
- -
Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję