Facebook   YouTube   English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydarzenia
Wstecz


POLAQUA zaprojektuje i zbuduje S19 Dukla – Barwinek
Rzeszowski Oddział GDDKiA wybrał ofertę spółki POLAQUA jako najkorzystniejszą w przetargu na zaprojektowanie i budowę 18 km drogi ekspresowej S19 Dukla – Barwinek (granica państwa). [...]

125 lat Grupy Brugg




VIII Kongres Wodociągowców Polskich 2022-09-08
[...]


BIM Academy i automatyzacja procesów projektowych w Jacobs
W ramach współpracy naszego wydawnictwa z infraSTUDIO przedstawiamy zapis rozmowy przeprowadzonej przez dr. hab. inż. Marka Salamaka, prof. PŚ z Pawłem Puchem, menedżerem zespołu ds. BIM i automatyzacji procesów projektowych w krakowskim oddziale Jacobs.[...]


Realizacja 270 inwestycji kolejowych o wartości 125 mld zł
Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis Budownictwo kolejowe w Polsce 2022–2027, szacunkowa wartość 270 realizowanych i planowanych największych inwestycji kolejowych wynosi 125 mld zł, z czego 37 mld zł (30% całości) przypada na inwestycje w budowie, a 88 mld zł na inwestycje będące na etapie przetargu, planowania lub wstępnej koncepcji. Tak znacząca dysproporcja pomiędzy wartością inwestycji w realizacji a planowanymi świadczy o dużym długoterminowym potencjale rozwoju tego segmentu budownictwa.[...]


STRABAG rozbudował ul. Puławską w Piasecznie
1 sierpnia 2022 roku, miesiąc przed umownym terminem zakończenia inwestycji, oddany został do użytku zmodernizowany przez STRABAG 350-metrowy fragment ul. Puławskiej w Piasecznie. [...]



II Lubelska Konferencja Techniki Drogowej

28–29 listopada 2018 r. w Lublinie odbyła się II Lubelska Konferencja Techniki Drogowej Podbudowy – wzmocnienia gruntu – drogi betonowe. W pierwszym dniu obrady toczyły się na Wydziale Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej. Działająca w jego ramach Katedra Dróg i Mostów była współorganizatorem wydarzenia.
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy



Otwarcie konferencji, fot. PKDKonferencja nawiązywała do dwóch wcześniejszych inicjatyw: Lubelskiej Konferencji Techniki Drogowej Polskiego Kongresu Drogowego, która odbyła się po raz pierwszy w marcu 2014 r., i Lubelskiej Konferencji Dróg Betonowych w październiku 2017 r. Była wspólnym przedsięwzięciem uczelni i partnera biznesowego – Grupy Ożarów. Oboje organizatorzy postanowili połączyć siły i zorganizowali konferencję o szerokim zakresie tematycznym: od dróg o nawierzchni betonowej po stabilizację i wzmocnienie gruntu.

List do uczestników konferencji skierował Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. „Skala realizowanych oraz planowanych na najbliższe lata na terenie województwa lubelskiego inwestycji drogowych będzie stanowiła duże zadanie dla branży drogowej. Tematyka konferencji trafnie wpisuje się więc w aktualne wyzwania stojące przed drogowcami, a prelegenci zaproszeni do udziału w sesjach tematycznych – ze względu na ich szeroki dorobek naukowy i doświadczenie – gwarantują merytoryczną dyskusję na wysokim poziomie. W mojej ocenie (…) konferencja będzie dobrą okazją do wymiany poglądów, doświadczeń oraz najnowszych rozwiązań możliwych do wykorzystania przy realizacji kluczowych inwestycji transportowych” – czytamy w piśmie.

Przedstawiciele samorządów i administracji drogowej stanowili znaczną grupę z grona blisko 170 uczestników konferencji. Wysłuchano 16 referatów, podzielonych na trzy sesje. Pierwsza była poświęcona nawierzchniom betonowym, druga – podbudowom, wzmocnieniom i stabilizacji gruntu, trzecia dotyczyła nowoczesnych technologii konstrukcji nawierzchni drogowych. Referaty wygłosili wybitni naukowcy. Prezentacje przygotowali także praktycy z jednostek administracji drogowej oraz firm branży drogowej.

Jeden z prelegentów – Zbigniew Tabor, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach – trafnie streścił podstawowy dylemat, który mają publiczni inwestorzy. W budownictwie drogowym istnieją dwa sprzeczne ze sobą oczekiwania: jedno to zwiększenie trwałości nawierzchni drogowych, a drugie – zmniejszenie kosztów budowy albo przebudowy dróg – powiedział. Szukanie kompromisu między nimi prowadzi do podejmowania decyzji np. o wyborze rodzaju nawierzchni albo optymalizacji konstrukcji poszczególnych warstw.

Beton nie wybacza


Walor trwałości jest na ogół przypisywany nawierzchniom z betonu cementowego. Zdaniem Piotra Kijowskiego ze Stowarzyszenia Producentów Cementu, ich trwałość jest przeciętnie 2,5–3,5 razy większa niż asfaltowych. Przy nowoczesnych rozwiązaniach gwarantowana jest 40–50-letnia żywotność nawet przy obciążeniach rzędu 130 kN/oś. Poza normalnym utrzymaniem zimowym nawierzchnia z betonu nie powinna wymagać od zarządcy żadnych działań remontowych. Dzięki temu przy policzeniu tzw. kosztów życia nawierzchni beton okazuje się tańszy od asfaltu.

W drugim dniu konferencji odbyły się sesje przygotowane przez Polski Kongres Drogowy wraz z Oddziałem Generalnej Dyrekcji w Lublinie. Dotyczyły one realizacji budowy drogi S17 o nawierzchni z betonu cementowego. Droga ta w 2019 r. ma połączyć Lublin z Warszawą. Inwestycja położona jest na terenie województw lubelskiego i mazowieckiego, ale w całości prowadzi ją Oddział GDDKiA w Lublinie. Jest to ok. 95 km drogi ekspresowej o nawierzchni z betonu cementowego.

Przedstawiciele firm wykonawczych zaprezentowali swoje doświadczenia z różnych etapów budowy, gdyż jest ona w różnych stadiach zaawansowania. Natomiast reprezentanci Oddziału GDDKiA omówili podstawowe dane techniczne drogi oraz sposoby kontroli jakości wykonania nawierzchni i wyniki stale prowadzonego monitoringu.

Dotychczasowa realizacja budowy potwierdziła – jak podsumowała Edyta Szewczyk, zastępca dyrektora ds. technologii lubelskiego Oddziału GDDKiA – że beton to trudna technologia, niewybaczająca błędów. Wymaga niezwykłej staranności i ciągłego kontrolowania na każdym etapie realizacji. Jeżeli w jej trakcie będą przestrzegane reżimy technologiczne oraz spełniane wymagania wskazane w specyfikacjach technicznych, nawierzchnie betonowe będą trwałe i bezpieczne, a więc pokażą wszystkie swoje zalety.

Zdjęcie: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy





Reklamy
Geobrugg Soletanche SG Pam Wodociągi Miasta Krakowa Keller GEO-Instruments Porr
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
- -
Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję