REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

II Kongres Rozwoju Kolei

29 stycznia na Stadionie Narodowym w Warszawie odbyła się II edycja Kongresu Rozwoju Kolei. Inwestycje kolejowe, program Kolej+ oraz rozwój przewozów towarowych – to tylko kilka tematów, o których rozmawiano podczas Kongresu.

 
Grafika: PKP PLK
Grafika: PKP PLK
                      W otwarciu uczestniczył Prezydent RP Andrzej Duda. W debatach udział wzięli m.in. przedstawiciele rządu RP, prezesi spółek kolejowych, liderzy opinii oraz reprezentanci świata nauki i władz samorządowych.

Głównym celem II Kongresu Rozwoju Kolei było wyznaczenie kierunków dalszego rozwoju transportu kolejowego w Polsce. Ze względu na sukces ubiegłorocznej – 1. edycji Kongresu, Grupa PKP dostrzegła potrzebę kontynuacji wydarzenia. Sprawdziła się formuła, według której organizatorami były cztery Spółki Grupy PKP: PKP S.A., PKP PLK S.A., PKP Intercity S.A. oraz PKP Cargo S.A.

Spółki PKP organizując Kongres, chciały pokazać, jak dzięki inwestycjom kolej zmienia się i rozwija, zyskując coraz mocniejszą pozycję transportową w Polsce oraz w Europie, a nawet na świecie. Dzięki rządowym programom przywracane są połączenia, modernizowane są linie kolejowe, a na wielu stacjach budowane są nowe perony i zwiększa się komfort obsługi pasażerskiej.

Kolej motorem dla gospodarki


Uczestnicy wydarzenia brali udział w panelach dyskusyjnych. Motywem przewodnim debaty, która otwierała tegoroczny Kongres, było omówienie innowacyjnych oraz ekologicznych rozwiązań, dzięki którym możliwe jest zwiększenie konkurencyjności kolei i równoczesna ochrona środowiska naturalnego. Na ten temat rozmawiali: Andrzej Adamczyk (Minister Infrastruktury), Krzysztof Mamiński (Prezes Zarządu PKP S.A.), Ireneusz Merchel (Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.), Marek Chraniuk (Prezes Zarządu PKP Intercity S.A.) oraz Czesław Warsewicz (Prezes Zarządu PKP Cargo S.A.).

Zakres tematów poruszanych podczas wydarzenia był bardzo szeroki. Do dyspozycji uczestników było 9 paneli dyskusyjnych zawartych w trzech blokach tematycznych. Pierwszy z nich to: „Kolej a biznes – konkurencyjność na rynku vs służba publiczna”. W ramach tej problematyki dyskusja obejmowała m.in. wpływ Centralnego Portu Komunikacyjnego na rozwój połączeń kolejowych, wzrost konkurencyjności przewozów towarowych na obszarze Trójmorza i na Nowym Jedwabnym Szlaku oraz lepszy dostęp do infrastruktury pasażerskiej w całej Polsce.

Drugi blok tematyczny to „Kolej dostępna i nowoczesna”. Paneliści omówili m.in. program Kolej+ oraz główne kierunki zmian dotyczące walki z wykluczeniem. Podjęto również dyskusje nad przyszłymi inwestycjami, które mają zwiększyć komfort pasażerów oraz zastanawiano się nad przyszłością zawodu kolejarza.

Wymiana wiedzy i szukanie nowych rozwiązań


Podczas Kongresu próbowano odpowiedzieć na pytanie „Jak zrównoważyć rynek transportowy?”. To pytanie było tematem trzeciego bloku tematycznego. Na pytanie odpowiadali uczestnicy debaty: „Co zmieni na polskim rynku transportowym IV Pakiet Kolejowy?”. Natomiast by dostęp do kolei był jeszcze większy, w ramach jednego z paneli, poruszono temat integracji transportu szynowego z innymi gałęziami komunikacji.

Kongres Rozwoju Kolei to wydarzenie, którego do tej pory brakowało w krajowej dyskusji na temat sektora kolejowego. Kongres stał się istotną platformą wymiany wiedzy i doświadczeń związanych z rozwojem transportu kolejowego w Polsce. Powstało nowe pole do dialogu w tej dziedzinie pomiędzy przedstawicielami świata polityki, biznesu, samorządu i nauki.

Tekst i grafika: Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA