YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydarzenia
Wstecz


12 ofert na budowę drogi S19 Lublin – Lubartów
28 września 2020 r. GDDKiA otworzyła oferty w przetargu na budowę ok. 23-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 między węzłem Lublin Rudnik a węzłem Lubartów Północ. W przetargu wpłynęło 12 ofert. [...]

S2 Południowa Obwodnica Warszawy




V Forum Budownictwo W Polsce 2020-10-01
Rynek budowlany jest tą gałęzią gospodarki, która mimo początkowych obaw nie odczuła jeszcze w dużym stopniu negatywnych skutków epidemii COVID19. Forum Budownictwo to bardzo dobra okazja do przedstawienia najnowszych prognoz dla wszystkich segmentów rynku budowlanego. [...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


Włazy i studzienki kanalizacyjne w infrastrukturze drogowej
Na rynku oferowany jest szeroki asortyment studzienek i włazów – o zróżnicowanych średnicach, poziomie zaawansowania technicznego, wykonanych z różnych materiałów i przeznaczonych do rozmaitych obszarów zastosowań. Te z wyrobów, w których stawia się na najwyższą jakość finalnego produktu, mają wspólny mianownik – każdemu producentowi zależy na jak najlepszej trwałości i funkcjonalności proponowanych rozwiązań.[...]


Wykorzystanie zbiorników retencyjny Uponor Infra w Mielcu
W Mielcu trwa budowa nowoczesnych układów retencji wód opadowych i roztopowych, które rozwiążą problemy z okresowymi podtopieniami ulic i budynków w centrum miasta. Podziemny system zbiorników retencyjnych nie tylko pozwoli na sprawne odprowadzanie nadmiaru wód opadowych, ale także na ich późniejsze wykorzystanie.[...]



II Forum Beton w drogownictwie

II Forum Beton w drogownictwie, które odbyło się 3–5 marca 2020 r. w Ostródzie, pokazało, że beton ma przyszłość w drogownictwie w czasach rosnących wymagań klimatycznych i jakościowych. Przemawiają za nim także argumenty ekonomiczne.
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy



  Otwarcie obrad II Forum Beton w drogownictwie
Organizatorami Forum były trzy współpracujące ze sobą blisko stowarzyszenia: Polski Kongres Drogowy, Stowarzyszenie Producentów Cementu oraz Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego. Po pierwszej edycji Forum, która odbyła się w kwietniu 2019 r. w Suwałkach, organizatorzy zakładali, że będzie się ono odbywać co dwa lata. Okazało się jednak, że jest tyle ważnych tematów do omówienia, że potrzebne są częstsze spotkania przedstawicieli branży.

Nie wiadomo, na jak długi czas było to ostatnie takie spotkanie drogowców. Jak niemal cała gospodarka, konferencje i szkolenia stały się ofiarą pandemii. Chociaż uwaga wszystkich koncentruje się teraz na innych sprawach, warto przypomnieć kilka ważnych wniosków z tej konferencji.

Po pierwsze, beton ma dobrą przyszłość w czasach rosnących wymagań klimatycznych. Głównym powodem, który wymusza ponowne przemyślenie zastosowań wszystkich materiałów budowlanych, w tym betonu, jest ambitny cel neutralności emisyjnej europejskiej gospodarki w perspektywie 2050 r. W tym kontekście powszechnie znane zalety nawierzchni betonowych jeszcze bardziej zyskują na wadze – stwierdził prof. Jan Deja, dyrektor Biura SPC. Trwałość (średnio wyższa 2,5 razy niż nawierzchni asfaltowych) to mniej utrudnień na drogach i rzadsze remonty. Na drogach betonowych mniejsze o 2–3% jest zużycie paliwa, a w przypadku samochodów ciężarowych to zużycie jest nawet o kilkanaście procent niższe. Zmniejszenie nawet tylko o 3% zużycia paliwa daje niższą emisję dwutlenku węgla o blisko 71 t/km w skali roku.

Po drugie, w 2019 r. GDDKiA zdecydowała, że we wszystkich nowych kontraktach oraz tych, w których wprowadzenie zmian nie spowoduje wydłużenia terminu, da wykonawcom możliwość wyboru technologii nawierzchni (podatnej lub sztywnej). Zdaniem zamawiającego, brak jest jednoznacznych argumentów technicznych o wyższości jednej technologii nad drugą, a w przypadku podnoszonych często argumentów o niższych kosztach utrzymania są one trudne do zweryfikowania, gdyż nie ma jednoznacznych założeń i modeli obliczania cyklu życia drogi. Uczestniczący w konferencji przedstawiciele firm cementowych i wykonawców specjalizujących się w nawierzchniach betonowych deklarowali otwarcie, że opowiadają się za wolną konkurencją różnych technologii.

Po trzecie, z wypowiedzi przedstawicieli zamawiającego wynika, że kluczową rolę przy wyborze odegra cena. Tu przemysł cementowy ma swoje argumenty. Są tu wyraźnie niższe koszty bezpośrednio podczas budowy (prof. Deja szacuje je nawet na 30%) i jeszcze niższe (50%) koszty utrzymania w całym cyklu życia. Jednocześnie – zadeklarował prelegent – środowisko związane z produkcją cementu i betonu opowiada się za wolną konkurencją różnych technologii. Zacytował badania przeprowadzone przez Massachusetts Institute of Technology. Pokazały one, że w stanach, w których konkurencja pomiędzy betonem i asfaltem prowadzi do ponad 25-procentowego udziału nawierzchni betonowych, koszt realizowanych kontraktów na budowę dróg jest niższy o ok. 14%, co potwierdza, że taka konkurencja jest korzystna także dla publicznych zamawiających.

Pierwsze reakcje na to nowe podejście GDDKiA przyniosły obawy, czy nie oznacza to powrotu do monokultury asfaltowej, uwarunkowanej w Polsce historycznie. Przez lata budowania dróg asfaltowych firmy dorobiły się dobrze przygotowanych specjalistów i sprzętu do prac w tej technologii. Nie ma jeszcze wystarczająco dużo danych, żeby ocenić efekty tej zmiany w warunkach przetargowych GDDKiA, ale firmy wyspecjalizowane w kładzeniu nawierzchni betonowych nie narzekają na brak zleceń, a w ostatnim czasie odnotowały wiele sukcesów. Jednym z najbardziej spektakularnych było ukończenie budowy obwodnicy Częstochowy w ciągu autostrady A1 przez konsorcjum firm Strabag, Budimex i Budpol. Nawierzchnie betonowe można spotkać także coraz częściej na drogach zupełnie lokalnych, a nawet leśnych, gdzie ze względów przyrodniczych niewskazane jest stosowanie asfaltu.
 
Zdjęcie: Polski Kongres Drogowy




Reklamy
Wodociągi Miasta Krakowa Eurovia Geobrugg Luxo Keller PPI Chrobok Noe Palisander
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję