Facebook   YouTube   English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydarzenia
Wstecz


Droga S1 Mysłowice – Bielsko-Biała w realizacji
Katowicki Oddział GDDKiA podpisał umowę z firmą Budimex na realizację 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bieruń. Kierowcy pojadą tym odcinkiem S1 w IV kwartale 2025 r. [...]

125 lat Grupy Brugg




Konferencja Naukowa KILiW PAN i KN PZITB 2022-09-11
[...]


NO-DIG POLAND już we wrześniu
Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Andrzejem Kuliczkowskim, byłym prezesem zarządu Polskiej Fundacji Technik Bezwykopowych, cenionym w Polsce i na świecie specjalistą w zakresie. [...]


Wojna w Ukrainie zagrożeniem dla rentowności polskiego budownictwa
Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Spectis Rynek budowlany w Polsce 2022–2029, po dobrym początku 2022 r. perspektywy dla budownictwa na dalszą część roku rysują się mniej optymistycznie. Do oczekiwanego spowolnienia w sposób pośredni przyczyni się wojna w Ukrainie, która potęguje już wcześniej obserwowane na rynku problemy, takie jak rosnące ceny surowców, materiałów i nośników energii czy niedobór pracowników.[...]


Konsorcjum firm STRABAG i Budimex oddało do użytku odcinek zachodniej obwodnicy Łodzi
25 czerwca 2022 r. konsorcjum firm STRABAG Sp. z o.o. oraz Budimex S.A. oddało do użytku 12-kilometrowy odcinek trasy ekspresowej S14, od węzła Łódź Lublinek do węzła Aleksandrów Łódzki, stanowiącej południowy fragment zachodniej obwodnicy Łodzi.[...]



I Polskie Forum Tunelowe

Tomasz Żuchowski napisał do uczestników konferencji: „Popieram tę inicjatywę, bowiem tematyka tunelowa stała się bardzo aktualna z uwagi na realizowane obecnie, jak i planowane przez GDDKiA inwestycje. Jestem przekonany, że Polskie Forum Tunelowe stanie się miejscem wymiany doświadczeń w tym zakresie środowiska inwestorów, projektantów i wykonawców drogowych”.
Autor: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy



Otwarcia Forum dokonali (od prawej): wojewoda dolnośląski Paweł Hreniak, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu Lidia Markowska i wiceprezes PKD Tadeusz SuwaraŁączna długość tuneli na drogach krajowych po zakończeniu tych inwestycji wynosić będzie 26,55 km. Składa się na to jeden tunel eksploatowany od trzech lat (Laliki na drodze S1, dawniej S69, koło Zwardonia) oraz sześć w fazie realizacji: połączenie wysp Uznam i Wolin w Świnoujściu, tunel na drodze S2 pod warszawskim Ursynowem, tunel na zakopiance, czyli drodze S7, pod masywem Lubonia Małego, tunel w Starych Bogaczowicach w ciągu drogi S3 Legnica – Lubawka oraz dwa tunele na północnej obwodnicy Krakowa, czyli drodze S52.

W fazie przetargu znajdują się zadania obejmujące budowę dwóch tuneli na obejściu Węgierskiej Górki (droga S1 Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń, odcinek Przybędza – Milówka). Przygotowywane są kolejne takie inwestycje, obejmujące łącznie osiem tuneli: cztery z nich na drodze S19 z Rzeszowa do Barwinka, dwa na wylocie z Warszawy w kierunku Gdańska drogą S7 (jeden w dzielnicy Bemowo i jeden na Bielanach), tunel pod Odrą na zachodniej obwodnicy Szczecina oraz tunel w miejscowości Bardo na przebudowywanej drodze krajowej nr 8 koło Kłodzka.

O szczegółach tych inwestycji mówili przedstawiciele realizujących je oddziałów GDDKiA. Lidia Markowska, dyrektor Oddziału we Wrocławiu, współorganizatora Forum, skoncentrowała się na komunikacyjnym znaczeniu drogi S3, stanowiącej element środkowoeuropejskiego korytarza transportowego. Liczący prawie 4 tys. km szlak łączy Malmö w Szwecji z miastem Chania na Krecie. W Polsce droga S3 liczyć będzie po ukończeniu 508 km, z czego na terenie Dolnego Śląska 135 km. Na znajdującym się w fazie projektowania odcinku tej drogi między Bolkowem i Kamienną Górą zaplanowano dwa tunele: jeden krótszy o długości 320 m i drugi znacznie dłuższy, liczący 2300 m. Ten ostatni po wybudowaniu będzie przez krótki czas najdłuższym drogowym tunelem w Polsce.

Na drugim końcu drogi S3, w Świnoujściu, również trwa projektowanie tunelu łączącego wyspy Wolin i Uznam, na których położone jest to miasto. Inwestorem jest gmina, ale na mocy porozumienia z GDDKiA Oddział w Szczecinie pełni rolę inwestora zastępczego. Inwestycja – jak powiedziała Julita Borkowska, reprezentująca Oddział GDDKiA w Szczecinie – polega na budowie drogi klasy GP pomiędzy wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu o łącznej długości ok. 3,2 km, z czego 1,44 km stanowi tunel drążony w technologii TBM (tarcze tak jak w tunelach metra) pod cieśniną Świny. Zgodnie z kontraktem, tunel ma być gotowy we wrześniu 2022 r. Oddział w Szczecinie ma w planach jeszcze jeden podwodny tunel. Na zachodniej obwodnicy Szczecina w ciągu drogi S6 ma powstać tunel pod Odrą o długości 1,75 km. Ta inwestycja jest obecnie na etapie koncepcji programowej wraz z dokumentacją związaną z rozpoznaniem podłoża gruntowego.

O tym, jak takie rozpoznanie jest istotne, mówił prof. Marek Cała, dziekan Wydziału Górnictwa i Geoinżynierii Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Na przykładzie drążenia tuneli w specyficznym układzie skał tworzących Karpaty, zwanym fliszem karpackim, dowodził, że różne uwarstwienie skał i ich spękania mają znaczny wpływ na siły działające na obudowę tunelu. Jak zaznaczył, projektowanie obudów tuneli wymaga od projektanta kompleksowej wiedzy zarówno z zakresu budownictwa podziemnego, jak i geomechaniki.

Jednym z gości Forum był przewodniczący Komitetu Technicznego PIARC (Permanent International Association of Road Congresses) ds. eksploatacji tuneli drogowych Marc Tesson. Tematem jego wystąpienia były najważniejsze wnioski wynikające z ubiegłorocznej konferencji w Lyonie, zorganizowanej przez PIARC, a dotyczącej eksploatacji i bezpieczeństwa tuneli drogowych. Wiele uwagi poświęcono tam nowym wyzwaniom w kwestii bezpieczeństwa. Wiążą się one z burzliwym postępem technologicznym w dziedzinie inteligentnych systemów transportowych (ITS) i ich zastosowaniem do zarządzania tunelami, upowszechnianiem się samochodów o alternatywnym napędzie (wodór, gaz płynny, biodiesel czy baterie elektryczne), które mogą potęgować skutki ewentualnych wypadków i pożarów. Wśród pytań, na które trzeba znaleźć odpowiedzi, są także te o środki zmniejszające ryzyko czy pozornie prozaiczne, jak organizować zabiegi utrzymaniowe w tunelach o szczególnie dużym natężeniu ruchu i gdzie nie ma dobrych objazdów.

Zdjęcie: Tomasz Orłowski, Polski Kongres Drogowy





Reklamy
Geobrugg Wodociągi Miasta Krakowa SG Pam Keller GEO-Instruments Soletanche Porr
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
- -
Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję