Facebook   YouTube   English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydarzenia
Wstecz


Dwujezdniowa droga S7 Napierki – Płońsk
17 sierpnia GDDKiA udostępniła do ruchu ostatnie 9 km drugiej jezdni drogi S7 Pieńki – Płońsk, od węzła Dłużniewo do Płońska. Od teraz kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie od granicy województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego do Płońska. [...]

125 lat Grupy Brugg




VIII Kongres Wodociągowców Polskich 2022-09-08
[...]


BIM Academy i automatyzacja procesów projektowych w Jacobs
W ramach współpracy naszego wydawnictwa z infraSTUDIO przedstawiamy zapis rozmowy przeprowadzonej przez dr. hab. inż. Marka Salamaka, prof. PŚ z Pawłem Puchem, menedżerem zespołu ds. BIM i automatyzacji procesów projektowych w krakowskim oddziale Jacobs.[...]


Realizacja 270 inwestycji kolejowych o wartości 125 mld zł
Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis Budownictwo kolejowe w Polsce 2022–2027, szacunkowa wartość 270 realizowanych i planowanych największych inwestycji kolejowych wynosi 125 mld zł, z czego 37 mld zł (30% całości) przypada na inwestycje w budowie, a 88 mld zł na inwestycje będące na etapie przetargu, planowania lub wstępnej koncepcji. Tak znacząca dysproporcja pomiędzy wartością inwestycji w realizacji a planowanymi świadczy o dużym długoterminowym potencjale rozwoju tego segmentu budownictwa.[...]


Szansa na nową wizytówkę miasta – Krakowska Kamienica pod Wawelem
Rewitalizacja, przebudowa i rozbudowa zabytkowej kamienicy przy ulicy Powiśle 10 w Krakowie, w bezpośrednim sąsiedztwie Zamku Wawelskiego to bardzo odpowiedzialne zadanie, które jednocześnie jest unikalną szansą na wprowadzenie nowej jakości waterfrontu nadwiślańskiego w centrum dawnej stolicy Polski.[...]



Historia warszawskiego mostu z fraszki Kochanowskiego

5 kwietnia 1573 roku otwarto pierwszy stały most na Wiśle w Warszawie. Pomysłodawcą jego budowy był król Zygmunt II August, który uznał, że stała przeprawa podniesie rangę miasta leżącego w połowie drogi pomiędzy Krakowem a Litwą.
Autor: GDDKiA



  Panorama Warszawy, rys. J. Hoefnagel, ryt. A. Hogenberg/koniec XVI w., ze zbiorów Muzeum Historycznego m.st. Warszawy
Wszak w Warszawie obradowały kolejne sejmy posłów polskich i litewskich reprezentujących Rzeczypospolitą Obojga Narodów. Król nie doczekał jednak oddania mostu do użytku, zmarł w lipcu 1572 roku, a patronat nad budową objęła jego siostra Anna Jagiellonka, późniejsza żona króla Stefana Batorego. W 1596 roku do Warszawy przeniesiono dwór królewski i urzędy centralne.

Prace ruszyły w czerwcu 1567 roku. Budowniczym był Erazm Cziotko z Zakroczymia. Drewniany obiekt o długości 500 metrów, powstał na przedłużeniu ul. Mostowej i Boleść na Nowym Mieście oraz od Ratuszowej od strony Pragi. Budowniczy zastosował układ nośny wieszarowy, most miał 22 przęsła, z czego 18 było stałych na podporach, a pięć na podporach pływających, by umożliwić przepływanie łodziom. Most osłaniało 15 rozbijaczy fal oraz kry lodowej, która wielokrotnie przyczyniała się do uszkodzenia konstrukcji mostu.

Most upamiętnił Jan Kochanowski w swoich fraszkach:

To jest on brzeg szczęśliwy, gdzie na czasy wieczne
Litwa i Polska mają sejmy mieć społeczne,
A ten, który to wielkim swym staraniem sprawił,
Aby już więc żadnego wstrętu nie zostawił,
Wisłę, która nie zawżdy przewoźnika słucha,
Mostem spętał; bród wielki, ale droga sucha.

Bógżeć zapłać, o królu, żeś ten most zbudował.
Pierwej zawżdy szeląg nad potrzebę chował,
A dziś i tenem przepił, bo, idąc do domu
Najpóźniej, od przewozu nie płacę nikomu.


Początkowo rzeczywiście przejazd mostem był bezpłatny, jednakże król Stefan Batory, po naprawie uszkodzonego w 1576 roku krą mostu, wprowadził opłatę za przejazd. Naprawiany, przetrwał 30 lat i ostatecznie zawalił się pod naporem wiosennej kry w 1603 roku.

Na kolejną stałą przeprawę Warszawa czekała aż do 1864 roku, gdy uruchomiono most oficjalnie nazwany Aleskandrowskim, a powszechnie określanym jako most Kierbedzia od nazwiska jego konstruktora Stanisława Kierbedzia.

Zdjęcie: Muzeum Historycznego m.st. Warszawy





Reklamy
Geobrugg Keller Soletanche GEO-Instruments Wodociągi Miasta Krakowa SG Pam Porr
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
- -
Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję