REKLAMA
Drogi Wiadomości
4 Minuty czytania

GDDKiA: Wspólny plan zamówień publicznych

Zamawiający publiczni nie powinni rywalizować ze sobą o wykonawców, ale wspólnie działać na rzecz realizacji najważniejszych inwestycji w Polsce.

 
Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Aby tak się stało, konieczne jest poznanie planów poszczególnych instytucji w obszarze dużych projektów infrastrukturalnych oraz realna ocena potencjału rynku wykonawczego.

Potrzebie skoordynowania wspólnego planu zamówień publicznych poświęcone było spotkanie, które odbyło się 17 stycznia w Warszawie. Wzięli w nim udział m.in. przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Obecni byli również najwięksi publiczni zamawiający: PKP Polskie Linie Kolejowe, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Polskie Sieci Elektroenergetyczne, Polska Grupa Energetyczna, Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System, Centralny Port Komunikacyjny oraz GDDKiA. W spotkaniu wzięli też udział przedstawiciele Prokuratorii Generalnej RP, Głównego Urzędu Statystycznego, Banku Gospodarstwa Krajowego, Urzędu Zamówień Publicznych, a także sektora finansowego oraz organizacji branżowych.

– Pomimo wzrostu cen, obserwujemy walkę cenową zwłaszcza o duże kontrakty. W większości przypadków gro tych samych firm, realizuje zadania dla wielu publicznych zamawiających. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest zapewne obawa o stabilność nowych zleceń i przetargów. Zarówno spiętrzenie inwestycji, jak i ich brak, nie służą ani zamawiającym ani wykonawcom. Stąd potrzeba wspólnej koordynacji tego procesu –
powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Plany na 2022 rok


Według prognoz, wartość rynku budowlanego w Polsce wyniesie w tym roku niemal 284 mld zł. Wspólny plan zamówień publicznych mógłby pomóc częściowo skoordynować ten potencjał, tak aby udało się uniknąć walki cenowej czy późniejszych problemów z realizacją kontraktów.

W 2022 r. GDDKiA planuje ogłoszenie przetargów na realizację ponad 474 km nowych dróg. Wydatki inwestycyjne w tym roku powinny osiągnąć poziom 16,3 mld zł. Kolejne znaczące środki przeznaczone zostaną na prace związane z utrzymaniem istniejącej infrastruktury. W minionym roku na te cel trafiło 2,2 mld zł.

Obecnie GDDKiA realizuje 95 zadań z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (PBDK) o długości niemal 1264 km i wartości ok. 49 mld zł oraz 14 obwodnic z Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o długości prawie 110 km i wartości niemal 2 mld zł. W przetargu znajdują się łącznie 22 zadania z PBDK i PB100 o długości ponad 310 km, a kolejne inwestycje o długości ok. 2,6 tys. km są na etapie prac przygotowawczych.

Ogromny potencjał


Uczestnicy spotkania pozytywnie ocenili ideę koordynacji szerokiego planu zamówień publicznych. Podkreślono też, że mając taką wiedzę na kolejne lata, firmy będą mogły odważniej inwestować w swój potencjał ludzki i sprzętowy. Przedstawiciele sektora finansowego stwierdzili, że przy wspieraniu inwestycji infrastrukturalnych, oprócz odpowiedniego przygotowania i transparentności procedur, kluczowa jest właśnie odpowiednia wiedza dotycząca przyszłych realizacji.

Podczas dyskusji wskazano też na trudności, z którymi muszą liczyć się zamawiający oraz wykonawcy. Przedstawiciele Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa mówili m.in. o czekających branżę problemach związanych z pozyskaniem odpowiednich pracowników. Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, oraz Krzysztof Woś, Zastępca Prezesa Wód Polskich, podkreślili natomiast, że plany inwestycyjne w dużym stopniu zależą też od dostępności środków finansowych.

Część firm budowlanych specjalizuje się w określonych branżach (np. w inwestycjach energetycznych lub kubaturowych), ale duża grupa wykonawców realizuje zadania w wielu różnych sektorach. Odpowiednia koordynacja planów przetargowych pozwoliłaby uniknąć sytuacji, w której zamawiający konkurują ze sobą o tych samych wykonawców. Przeciwdziałałaby też spiętrzeniom inwestycji w danym regionie Polski, które potęgują problemy z pozyskaniem ludzi i materiałów.

Adrian Furgalski, Prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, zaznaczył, że wspólny plan zamówień publicznych byłby cennym źródłem informacji dla rynku wykonawczego, ale kluczowa byłaby również późniejsza cykliczna aktualizacja zgromadzonych danych.

Uczestnicy dyskusji wskazali jednak, że nie zawsze koordynacja planu zamówień będzie możliwa. Strategiczne inwestycje, w tym te współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, mają ściśle określone ramy czasowe. Wiele zadań wiąże się też z ogromną presją społeczną na ich jak najszybszą realizację.

Początek drogi


Spotkanie 17 stycznia stanowiło pierwszy etap drogi, której celem jest skoordynowanie wspólnego planu zamówień publicznych.

– Rosnące ceny materiałów, obecny poziom inflacji, trudności w pozyskaniu pracowników, problemy logistyczne – dzisiejsze wyzwania związane z realizacją inwestycji w dużej mierze różnią się od tych, które znamy z przeszłości. Dlatego dziś tak szczególnego znaczenia nabiera współpraca i wzajemne zrozumienie uwarunkowań, które wpływają na decyzje podejmowane przez wszystkich uczestników rynku budowlanego –
powiedział Szef GDDKiA.

Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA