YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Aktualności


GDDKiA wydłuży drogę ekspresową S8
Droga krajowa nr 8 w Polsce liczy blisko 830 km, z czego w standardzie drogi ekspresowej jest ok. 560 km. W najbliższych latach przybędzie kolejne ok. 80 km dwujezdniowej eski na odcinku Wrocław (Magnice) – Kłodzko. [...]

Uponor Infra – renowacja wodociągu na terenie szkód górniczych




Konferencja „Geosyntetyki w budowie dróg GeoRoad20”, 09.09.2020, Warszawa 2020-09-09
Instytut Badawczy Dróg i Mostów serdecznie zaprasza do udziału w konferencji „Geosyntetyki w budowie dróg GeoRoad20”, która odbędzie się w dniu 9 września 2020 roku w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.[...]


Sytuację w branży kruszyw oceniam jako stabilną
Rozmowa z Arturem Widłakiem, prezesem zarządu Polskiego Związku Producentów Kruszyw.[...]


Nawierzchnie betonowe a zrównoważone budownictwo
Pierwsze polskie doświadczenia z budową nawierzchni betonowych miały miejsce ok. sto lat temu. Od ponad wieku nie zmieniły się także podstawowe zasady produkcji betonu. Niemniej w budownictwie drogowym i mostowym dzięki betonom nowej generacji można dziś stosować rozwiązania, które do tej pory były nieosiągalne. Wysoka trwałość betonu oraz coraz większa wiedza i doświadczenie wykonawców sprawiają, że na polskich drogach spotyka się go coraz częściej.[...]


Badania powietrza gruntowego dla celów oceny zagrożeń
Obecnie obowiązujące przepisy prawa środowiskowego obligują do przeprowadzenia oceny występowania znaczącego zagrożenia dla zdrowia ludzi lub stanu środowiska w procesie uzgadniania sposobu remediacji. [...]



GDDKiA: Przejścia dla zwierząt to kosztowny wydatek

Budując sieć nowoczesnych dróg szybkiego ruchu polepsza się bezpieczeństwo. Nowe trasy bardzo często przecinają szlaki migracji dzikich zwierząt i aby umożliwić zwierzętom swobodę w przemieszczaniu, konieczna jest budowa przejść dla zwierząt.



 S8 Radziejowice – Paszków, fot. GDDKiA
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ich lokalizacja jak i wielkość, zapisane są w decyzji środowiskowej. Przejścia dla zwierząt, w połączeniu z ogrodzeniem dróg szybkiego ruchu, zwiększają również bezpieczeństwo użytkowników dróg.

Przypomnijmy, że zgodnie z obowiązującym prawem podstawą budowy przejść dla zwierząt są zapisy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Nakłada ona na inwestora obowiązek budowy określonej liczby, typu i wielkości przejść w konkretnych lokalizacjach.

Dziś przybliżymy kwestię kosztów takich przejść. Nawet jeżeli powstają jako samodzielne konstrukcje, traktowane są jako obiekty inżynierskie i muszą spełniać wszystkie wymogi przepisów prawa budowlanego. Tak samo jak wszystkie pozostałe elementy infrastruktury drogowej. Konstrukcja przejść dla zwierząt, z jednej strony musi zapewnić wypełnienie wszystkich przewidzianych dla nich funkcji przyrodniczych, ale także musi zapewnić możliwość bezpiecznego korzystania z dróg wszystkim użytkownikom.
 A4 Tarnów – Dębica, fot. GDDKiA
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Z tego też powodu przejścia dla zwierząt w większości przypadków są wykonywane w tej samej technologii oraz z takich samych materiałów co pozostałe drogowe obiekty inżynierskie. Wszystkie aspekty dotyczące parametrów technicznych są zawarte w projekcie budowlanym, a z punktu widzenia przepisów prawa realizacja przejść dla zwierząt jest możliwa tylko po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Co wpływa na koszt przejść dla zwierząt?

Aby przejście mogło zostać wybudowane, szczególnie w przypadku przejść górnych, potrzebne jest również miejsce, a co z tym się wiąże zakup dodatkowego gruntu. Jednostkowe koszty przejść dla zwierząt zwykle kształtują następujące elementy:
- gatunki zwierząt występujące na danym obszarze,
- typ przejścia,
- rozmiar przejścia,
- ukształtowania terenu,
- warunki gruntowe (bardzo często grunt pod budowę przejścia musi zostać wzmocniony),
- cena materiałów budowlanych,
- cena gruntu.

W przypadku kosztów przejść, w odniesieniu do wartości całej inwestycji, istotnie wpływa element zagęszczenia przejść na danym odcinku drogi. Przy czym w praktyce okazuje się, że każda inwestycja drogowa charakteryzuje się innymi warunkami gruntowymi oraz uwarunkowaniami terenowymi, co przekłada się bezpośrednio na koszty przejść. W przypadku realizacji inwestycji na obszarze całego kraju cena budowanych przejść jest wypadkową wielu elementów i jest ściśle powiązania z charakterystyką danej inwestycji. W związku z tym koszt każdego przejścia będzie różny.

Dla przykładu, średni koszt budowy 1 kilometra drogi szybkiego ruchu to ok. 36 mln zł, a górnego przejścia dla zwierząt to ok. 11 mln zł. Jeśli weźmiemy pod uwagę udział kosztów budowy urządzeń ochrony środowiska to stanowią one ok. 11 proc. całkowitych wydatków na realizację inwestycji, z czego przejścia dla zwierząt to ponad 6,5 proc.

Tekst i zdjęcia: GDDKiA





Reklamy
Keller Eurovia Wodociągi Miasta Krakowa PPI Chrobok Palisander Noe Geobrugg Luxo
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję