REKLAMA
Drogi Wiadomości
4 Minuty czytania

GDDKiA ogłosi przetargi na budowę ponad 435 km dróg

W 2019 r. GDDKiA planuje ogłosić przetargi na realizację ponad 435 km dróg. Chodzi o 17 odcinków: obwodnic, dróg ekspresowych i autostrad, które po oddaniu do użytku wydłużą istniejące ciągi tras.

       
Wśród nich znajdzie się m.in.: 172 km drogi ekspresowej S19 na terenie woj. podlaskiego i podkarpackiego, blisko 60 km drogi ekspresowej S7 na Mazowszu i w Małopolsce, prawie 50 km drogi ekspresowej S11 w woj. zachodniopomorskim, blisko 47 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim czy ponad 37 km autostrady A2 w stronę Siedlec. GDDKiA ogłosi również przetarg na ostatni w ciągu S3 odcinek umożliwiający dojazd do Świnoujścia, a także fragment S14 domykający zachodnią obwodnicę Łodzi. Większość tych inwestycji realizowana będzie w systemie „projektuj i buduj”. Szacunkowa wartość inwestycji to ok. 20 mld zł. Obecnie w fazie przetargu jest dwanaście zadań o łącznej długości ok. 130 km, a w realizacji jest 113 zadań o łącznej długości niemal 1425 km.

Poniżej pełna lista odcinków dróg o łącznej długości ok. 435 km, na które GDDKiA planuje kolejno ogłaszać postępowania przetargowe w 2019 roku:
– S14 w. Łódź Teofilów – DK91 w m. Słowik, ok. 16,3 km (Zachodnia Obwodnica Łodzi),
– S11 w. Koszalin Zachód – w. Bobolice, ok. 49,5 km,
– S1 w. „Kosztowy II” w Mysłowicach – w „Suchy Potok” w Bielsku-Białej, ok. 39,7 km,
– DK79 Obwodnica Zabierzowa, ok. 10,2 km,
– S7 Płońsk – Czosnów, ok. 34,6 km,
– S19 w. Dobrzyniewo Duże – w. Białystok Zachód z odc. DK65 w. Dobrzyniewo Duże – Sochonie, ok. 17 km,
– S5 Ornowo – Wirwajdy, ok. 5 km,
– S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza (przebudowa DK1), ok. 6,9 km,
– S19 w. Rzeszów Południe – w. Babica, ok. 10,3 km,
– DK75 odc. I – II etap łącznika brzeskiego między Brzeskiem a Nowym Sączem, ok. 3 km,
– S7 Moczydło (gr. woj. świętokrzyskiego) – Szczepanowice, ok. 24 km,
– S19 Choroszcz (w. Białystok Zachód) – Ploski, ok. 53,5 km,
– S19 Kuźnica (gr. państwa) – Sokółka, ok. 17,1 km,
– S19 Ploski – Chlebczyn, ok. 74,2 km,
– A2 w. Ryczołek (koniec obwodnicy Mińska Maz.) – Siedlce, ok. 37,5 km,
– S3 Świnoujście – Troszyn, ok. 32,9 km,
– S17 w. Drewnica – w. Ząbki, ok. 3,6 km.

Szybsza weryfikacja ofert przyspieszy przetargi


W nowo ogłaszanych przetargach będą stosowane nowe standardy i rozwiązania, których celem jest skrócenie procedury wyboru wykonawców. Są to m.in. kryteria oceny ofert, niezależne od warunków udziału w postępowaniu. To pozwoli na korzystanie z procedury odwróconej w postępowaniach przetargowych w sposób dużo bardziej efektywny niż dotychczas. Procedura odwrócona polega na ocenie w pierwszej kolejności samych ofert. Wszyscy wykonawcy są zobligowani do złożenia jedynie wstępnych oświadczeń o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, w tym niepodleganiu wykluczeniu. Weryfikacja podmiotowa, przed wyborem oferty najkorzystniejszej, na podstawie wszystkich przedłożonych dokumentów, dotyczy szczególnie tego wykonawcy, którego oferta zostanie najwyżej oceniona.

Kolejnym czynnikiem jaki w ostatnich postępowaniach przetargowych wydłużał okres procedury wyboru wykonawcy były odwołania związane z zapisami umownymi, wyłączającymi stosowanie niektórych przepisów Kodeksu Cywilnego, konkretnie art. 357(1) KC, art. 358(1) §3 KC, art. 632 §2 KC w związku z wprowadzeniem waloryzacji umownej. Minister Infrastruktury w uzgodnieniu z Prokuratorią Generalną Rzeczypospolitej Polskiej mając na uwadze przedstawioną przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad argumentację dopuścił możliwość zmiany wzorca Szczególnych Warunków Kontraktu i wykreślenie z Subklauzuli 13.8 pkt pkt I postanowienia: „W związku z wprowadzeniem waloryzacji umownej Strony wyłączają stosowanie art. art. 3571 KC, art. 3581 §3 KC, art. 632 §2 KC”.

Nowe propozycje ws. waloryzacji kontraktów dla branży budowlanej


Co więcej, GDDKiA przedstawiła w ostatnich dniach propozycję waloryzacji kontraktów. Będzie ona comiesięczna, rozliczana na podstawie realnie wykonanych robót budowlanych, wraz z wystawionym przejściowym świadectwem płatności. Jej maksymalna wysokość wyniesie do 5 proc. kontraktu, a będzie ona obliczana na podstawie obiektywnych wskaźników makroekonomicznych, publikowanych przez GUS. Te dane posłużą do stworzenia tzw. „koszyków waloryzacyjnych”, odrębnych dla kontraktów kolejowych i drogowych. Wśród wskaźników branych pod uwagę w tworzeniu „koszyków” znajdą się m.in. ceny produkcyjne paliwa, stali, kruszywa, średnie wynagrodzenia pracowników branży i inflacja. Co ważne, waloryzacja nie potrzebuje angażowania dodatkowych środków i zgody Ministerstwa Finansów. Pieniądze znajdują się w ramach rezerwy w kontraktach, a sama procedura usprawnia, ujednolica współpracę na placu budowy oraz wprowadza jednolity system waloryzacyjny.

Tekst i mapa: GDDKiA

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA