Facebook   YouTube   English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Aktualności


POLAQUA zaprojektuje i zbuduje S19 Dukla – Barwinek
Rzeszowski Oddział GDDKiA wybrał ofertę spółki POLAQUA jako najkorzystniejszą w przetargu na zaprojektowanie i budowę 18 km drogi ekspresowej S19 Dukla – Barwinek (granica państwa). [...]

125 lat Grupy Brugg




VIII Kongres Wodociągowców Polskich 2022-09-08
[...]


BIM Academy i automatyzacja procesów projektowych w Jacobs
W ramach współpracy naszego wydawnictwa z infraSTUDIO przedstawiamy zapis rozmowy przeprowadzonej przez dr. hab. inż. Marka Salamaka, prof. PŚ z Pawłem Puchem, menedżerem zespołu ds. BIM i automatyzacji procesów projektowych w krakowskim oddziale Jacobs.[...]


Realizacja 270 inwestycji kolejowych o wartości 125 mld zł
Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis Budownictwo kolejowe w Polsce 2022–2027, szacunkowa wartość 270 realizowanych i planowanych największych inwestycji kolejowych wynosi 125 mld zł, z czego 37 mld zł (30% całości) przypada na inwestycje w budowie, a 88 mld zł na inwestycje będące na etapie przetargu, planowania lub wstępnej koncepcji. Tak znacząca dysproporcja pomiędzy wartością inwestycji w realizacji a planowanymi świadczy o dużym długoterminowym potencjale rozwoju tego segmentu budownictwa.[...]


STRABAG rozbudował ul. Puławską w Piasecznie
1 sierpnia 2022 roku, miesiąc przed umownym terminem zakończenia inwestycji, oddany został do użytku zmodernizowany przez STRABAG 350-metrowy fragment ul. Puławskiej w Piasecznie. [...]



GDDKiA o pracach utrzymaniowych na sieci dróg krajowych

Wraz z rozwojem sieci dróg krajowych, znacząco rośnie też standard i zakres prac utrzymaniowych. Obejmują one m.in. utrzymanie czystości pasa drogowego, wprowadzanie zmian w obszarze oznakowania, przycinanie drzew i trawników.



  Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Ważnym zadaniem jest też zimowe utrzymanie dróg, które wiąże się z zapewnieniem odpowiednich warunków do jazdy podczas możliwych przymrozków i intensywnych opadów śniegu.

Dwa rodzaje umów utrzymaniowych


GDDKiA stale poszukuje optymalnego modelu realizacji prac utrzymaniowych. Bazując na dotychczasowych doświadczeniach, wdrożono nowe, jednolite wzory umów utrzymaniowych. Są one podzielone na:
- kompleksowe umowy na całoroczne (letnie i zimowe) utrzymanie. Są to tzw. umowy zagregowane,
- umowy „rozproszone” na poszczególne asortymenty prac.

Umowy kompleksowe

Zarządzanie rozproszonymi umowami utrzymaniowymi jest niezwykle skomplikowanym procesem. Dlatego też GDDKiA podjęła działania zmierzające do racjonalnego łączenia takich kontraktów. Zlecenie, w ramach połączonej umowy asortymentowej, obejmuje całoroczne utrzymanie dróg z podziałem na zadania. Dane zadanie może obejmować obszar działania rejonu lub obwodu GDDKiA. Może ograniczać się do wybranych odcinków autostrad, dróg ekspresowych lub dróg innych klas. Umowy zawierane są na cztery lata.

Wykonawca prac realizowanych w ramach zadania, rozlicza się z GDDKiA w systemie mieszanym (płatność miesięczna lub obmiarowa). Dzięki takiej standaryzacji, umowy utrzymaniowe stają się bardziej przewidywalne, a wykonywane w ramach nich prace jednolite pod kątem stosowanych rozwiązań technologicznych.

Dla umów zagregowanych wyodrębniono 12 grup, które uwzględniają prace związane z:
1. nawierzchnią,     
2. poboczami i pasami rozdziału,   
3. korpusem drogi,   
4. odwodnieniem,   
5. chodnikami i drogami rowerowymi, 
6. oznakowaniem,     
7. urządzeniami BRD,   
8. estetyką,   
9. urządzeniami wspomagającymi, 
10. zimowym utrzymaniem dróg,   
11. zarządzaniem kontraktem,   
12. czystością na obiektach inżynierskich. 

Prace z grup nr 1-9 (w tym prace pomocnicze) oraz z grupy nr 12 wykonywane są wyłącznie na podstawie pisemnego polecenia zamawiającego. Polecenie określa lokalizację i orientacyjny zakres prac oraz terminy ich rozpoczęcia i zakończenia.

Prace związane z zimowym utrzymaniem dróg oraz zarządzaniem kontraktem, rozliczane są na podstawie (ujętego w umowie) miesięcznego wynagrodzenia. Wykonawca koordynuje prowadzenie prac utrzymaniowych na drodze. Wykonuje całodobowy monitoring stanu przejezdności sieci drogowej (w tym warunków atmosferycznych). Firma odpowiedzialna za prace utrzymaniowe patroluje też drogi i prowadzi na nich prace interwencyjne.

Umowy rozproszone


Polegają na zawieraniu odrębnych umów na poszczególne asortymenty prac z zakresu utrzymania dróg. W ramach tych umów realizowane są prace związane z utrzymaniem i remontami jezdni, poboczy, chodników i dróg rowerowych, elementów odwodnienia oraz korpusu i skarp drogi. Umowy te dotyczą także oznakowania dróg, BRD, utrzymania czystości i zieleni przydrożnej, bieżącego utrzymania obiektów inżynierskich oraz zimowego utrzymania dróg.

Poprzednie modele umów


Nowe umowy zastępują te stosowane wcześniej – „utrzymaj standard” oraz wskaźnikowe (obszarowe). W ramach tego pierwszego modelu, wykonawca otrzymuje miesięczne, ryczałtowe wynagrodzenie za bieżące, całoroczne utrzymanie drogi w określonym standardzie, niezależnie od rodzaju i częstotliwości wykonywanych prac utrzymaniowych. Drugi model zakłada wykonanie robót i usług całorocznego, bieżącego (letniego i zimowego) utrzymania dróg krajowych w ramach danego oddziału GDDKiA z podziałem na rejony.

Należy podkreślić, że wraz z wygaśnięciem tych umów, nowe postępowania przetargowe na utrzymanie dróg krajowych będą przygotowywane i ogłaszane wyłącznie na nowych zasadach.

Planowane przetargi


W 2022 roku GDDKiA planuje ogłoszenie 30 postępowań przetargowych na całoroczne (bieżące i zimowe) utrzymanie dróg krajowych oraz 65 na poszczególne asortymenty robót.

Dla wszystkich kontraktów utrzymaniowych, których planowany czas trwania przekracza 12 miesięcy, obowiązujący jest 10-procentowy limit waloryzacyjny.

Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/




Reklamy
Wodociągi Miasta Krakowa Geobrugg Keller SG Pam Soletanche GEO-Instruments Porr
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
- -
Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję