REKLAMA
Drogi Mosty Wiadomości
5 Minut czytania

GDDKiA buduje i remontuje mosty

W 2020 r. GDDKiA udostępniła do ruchu niemal 140 km nowych dróg, a wraz z ich budową powstało wiele, mniejszych lub większych mostów, estakad i przepustów. W 2020 r. zbudowano, wyremontowano lub przebudowano 43 mosty na istniejącej sieci dróg krajowych.

 
W realizacji jest 96 zadań obejmujących budowę nowych dróg o łącznej długości ponad 1225,2 km. Trwa również remont 40 starych przepraw i budowa 55 nowych.

Największy most w Warszawie


W trakcie budowy Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 powstał jedenasty most w Warszawie, dziewiąty drogowy i drugi w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jest też najdłuższym  mostem w stolicy  i największym  z tego rodzaju obiektów oddanych w ubiegłym roku  w całym kraju.  Nowa przeprawa to dwa niezależne obiekty o długości całkowitej  blisko  1506  m każdy. Most nad nurtem Wisły ma długość  prawie  534  m, a dwie estakady nad terenami zalewowymi odpowiednio  niemal  349  m (po stronie Wilanowa) oraz  ok.  629  m (po stronie Wawra). Piesi i rowerzyści mogą korzystać z chodnika i ścieżki rowerowej po obu stronach mostu.

W nurcie rzeki znalazło się pięć podpór, z czego dwie wspólne z estakadami. Pod fundamenty mostu wywiercono 320 pali o średnicy aż 1,5 m (tzw. pale wielkośrednicowe DN 1500). Niektóre z nich nawet na głębokość 27 m poniżej dna Wisły, żeby ustabilizować grunt. W części zalewowej mostu, po stronie Wilanowa i Wawra, przy budowie fundamentów wykorzystano prefabrykowane pale żelbetowe o łącznej długości około 25,7 km. Stal zbrojeniowa dla samego mostu, którą dowieziono ponad 320 kursami ciężarówek, to łącznie  ok. 10 000  ton. Beton dostarczono w sumie 12 tysiącami kursów betoniarek.

Koszt budowy całego odcinka S2, od węzła Warszawa Wilanów do węzła Wał Miedzeszyński,  to ok. 758 mln zł.  Koszt budowy nowego mostu na Wiśle,  w kwocie  ok.  190 mln zł, stanowił jedną czwartą wartości całego kontraktu.

Cały przekrój obiektów inżynierskich

 

Podczas budowy nowych odcinków dróg powstaje wiele  obiektów  inżynierskich, oprócz mostów również estakady i przepusty. Niektóre z nich pełnią również funkcje przejść dla zwierząt. Przy budowie S17 pomiędzy węzłem Lubelska a końcem obwodnicy Kołbieli obok charakterystycznego starego mostu na Świdrze powstał nowy, składający się z dwóch oddzielnych obiektów. Z kolei na obwodnicy Wałcza w  ciągu  drogi  ekspresowej S10  zbudowano dwie estakady przechodzące nad  obniżeniem terenu. Dłuższa z nich, o 13 przęsłach, zrealizowana metodą nasuwania podłużnego, ma 764 m długości. Krótsza, o pięciu przęsłach, mierzy 278 m długości.

Na realizowanych obecnie inwestycjach powstaje  m.in.  most nad Sanem w ciągu drogi ekspresowej S19  o długości ok. 393 m, most nad Wkrą koło Strzegowa w ciągu przyszłej S7. Budowany jest również nowy most na Dunajcu w Kurowie w ciągu DK75.  Jego długość wyniesie 602 m, a koszt budowy to blisko 190 mln zł.

Remontujemy istniejące przeprawy

W ubiegłym roku zakończyliśmy remonty  27  mostów  o łącznej długości ok. 2,6 km i wartości robót  blisko  86  mln zł.  Zbudowaliśmy 16 obiektów mostowych o łącznej długości 636 m i wartości robót  niemal  159  mln zł.    W zależności od stanu technicznego obiektu przeprowadzamy remont, stawiamy nowy most w miejscu starego lub zastępujemy go przepustem. Dla przykładu w miejscu starego mostu na DK79 w Andruszkowicach powstał nowy most, a w Stąporkowie na DK42 potężny przepust (oba obiekty w  woj. świętokrzyskim). Wyremontowany  został  m.in.  most  na Sanie w Radymnie w ciągu DK94.

W 2021 roku w remoncie będzie 40 obiektów mostowych o łącznej długości ok. 7,8 km i wartości robót blisko 181 mln zł. W  Ścinawie remontowany będzie  zabytkowy stalowy  most  na  Odrze w ciągu DK36  o długości ok. 350 m. Obecnie powstają podpory pod most tymczasowy, na który zostanie przeniesiony ruch na czas remontu. Odnowiony most zostanie oddany do użytku w 2022 roku.

W budowie będzie 55 obiektów mostowych o łącznej długości blisko 2 km,  o łącznym koszcie  nieco  ok.  609,4  mln zł. Zbudujemy też 21 przepustów o wartości robót  blisko 32  mln zł. 

Zabezpieczamy  prześwity  pomiędzy  obiektami


Zgodnie z obowiązującymi przepisami na obiektach inżynierskich montowane są, wyższe od zwykłych, bariery zabezpieczające przed zjechaniem pojazdu poza krawędź obiektu oraz przed upadkiem człowieka z wysokości.  Poszliśmy  o krok dalej i zabezpieczamy przestrzeń między obiektami mostowymi, po których przebiegają jezdnie jednej trasy.

Po inwentaryzacji na sieci dróg krajowych zidentyfikowaliśmy w sumie 1537 prześwitów o szerokości min. 10 cm i łącznej długości 104,6 km. W sumie zamontowaliśmy  na nich  kilkanaście tysięcy tabliczek ostrzegających przed możliwością upadku z wysokości. 

W  miejscach, gdzie na trasie brakuje oświetlenia, a prześwit stanowi zagrożenie upadkiem,  zamontowaliśmy  dodatkowe zabezpieczenia. W zależności od rodzaju obiektu  dobierany  jest  rodzaj zabezpieczenia: płyta ażurowa, siatka wykonana z tworzywa sztucznego lub drutu.  Zabezpieczenia pojawiły się między innymi na estakadach  zakopianki  na  S7  i na  pozostałych  obiektach  w woj.  małopolskim,  na A1  w woj. kujawsko-pomorskim, na obiektach w ciągu  S5  w woj. wielkopolskim  oraz na najdłuższych obiektach  na A6, S3 i S10 w  woj.    zachodniopomorskim.  Pierwszymi obiektami, które jeszcze przed oddaniem do użytkowania zostały zabezpieczone, są mosty  i estakady w ciągu  Południowej  Obwodnicy Warszawy w ciągu S2. Łącznie z nowym mostem na Wiśle. Prace na  istniejących obiektach  będą w tym roku kontynuowane tak,  aby zabezpieczyć wszystkie pozostałe  potencjalnie niebezpieczne  miejsca. 

Tekst i zdjęcia: GDDKiA
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA