





25 lutego br. GDDKiA otworzyła oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę niespełna 15 km odcinka drogi ekspresowej S7 Lesznowola – Tarczyn Północ. W przetargu wpłynęło 6 ofert. [...]




[...]


Rozmowa z Sebastianem Lewińskim szefem Działu BHP, oraz Jakubem Kuligiem, kierownikiem Zespołu ds. Wdrożenia BIM z firmy Warbud SA.[...]


Jakie działki są najbardziej poszukiwane? Popyt na grunty inwestycyjne wciąż jest bardzo duży. Działki poszukiwane są głównie pod inwestycje magazynowe, mieszkaniowe oraz nieduże projekty handlowe typu retail park.[...]


W ramach kontraktu Soletanche zaprojektuje i wykona następujące zadania: posadowienie kładki dla pieszych oraz przyszłego zadaszenia peronów. Zrealizuje poziomą przesłonę przeciwfiltracyjną niezbędną ze względu na wysoki poziom wód gruntowych. Najważniejszym zadaniem będzie wykonanie ściany tunelu dla pieszych oraz podziemnego przystanku tramwajowego. [...]
GDDKiA buduje i remontuje mosty
W 2020 r. GDDKiA udostępniła do ruchu niemal 140 km nowych dróg, a wraz z ich budową powstało wiele, mniejszych lub większych mostów, estakad i przepustów. W 2020 r. zbudowano, wyremontowano lub przebudowano 43 mosty na istniejącej sieci dróg krajowych.


W realizacji jest 96 zadań obejmujących budowę nowych dróg o łącznej długości ponad 1225,2 km. Trwa również remont 40 starych przepraw i budowa 55 nowych.
Największy most w Warszawie
W trakcie budowy Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 powstał jedenasty most w Warszawie, dziewiąty drogowy i drugi w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jest też najdłuższym mostem w stolicy i największym z tego rodzaju obiektów oddanych w ubiegłym roku w całym kraju. Nowa przeprawa to dwa niezależne obiekty o długości całkowitej blisko 1506 m każdy. Most nad nurtem Wisły ma długość prawie 534 m, a dwie estakady nad terenami zalewowymi odpowiednio niemal 349 m (po stronie Wilanowa) oraz ok. 629 m (po stronie Wawra). Piesi i rowerzyści mogą korzystać z chodnika i ścieżki rowerowej po obu stronach mostu.
W nurcie rzeki znalazło się pięć podpór, z czego dwie wspólne z estakadami. Pod fundamenty mostu wywiercono 320 pali o średnicy aż 1,5 m (tzw. pale wielkośrednicowe DN 1500). Niektóre z nich nawet na głębokość 27 m poniżej dna Wisły, żeby ustabilizować grunt. W części zalewowej mostu, po stronie Wilanowa i Wawra, przy budowie fundamentów wykorzystano prefabrykowane pale żelbetowe o łącznej długości około 25,7 km. Stal zbrojeniowa dla samego mostu, którą dowieziono ponad 320 kursami ciężarówek, to łącznie ok. 10 000 ton. Beton dostarczono w sumie 12 tysiącami kursów betoniarek.
Koszt budowy całego odcinka S2, od węzła Warszawa Wilanów do węzła Wał Miedzeszyński, to ok. 758 mln zł. Koszt budowy nowego mostu na Wiśle, w kwocie ok. 190 mln zł, stanowił jedną czwartą wartości całego kontraktu.
Cały przekrój obiektów inżynierskich

Podczas budowy nowych odcinków dróg powstaje wiele obiektów inżynierskich, oprócz mostów również estakady i przepusty. Niektóre z nich pełnią również funkcje przejść dla zwierząt. Przy budowie S17 pomiędzy węzłem Lubelska a końcem obwodnicy Kołbieli obok charakterystycznego starego mostu na Świdrze powstał nowy, składający się z dwóch oddzielnych obiektów. Z kolei na obwodnicy Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10 zbudowano dwie estakady przechodzące nad obniżeniem terenu. Dłuższa z nich, o 13 przęsłach, zrealizowana metodą nasuwania podłużnego, ma 764 m długości. Krótsza, o pięciu przęsłach, mierzy 278 m długości.
Na realizowanych obecnie inwestycjach powstaje m.in. most nad Sanem w ciągu drogi ekspresowej S19 o długości ok. 393 m, most nad Wkrą koło Strzegowa w ciągu przyszłej S7. Budowany jest również nowy most na Dunajcu w Kurowie w ciągu DK75. Jego długość wyniesie 602 m, a koszt budowy to blisko 190 mln zł.
Remontujemy istniejące przeprawy
W ubiegłym roku zakończyliśmy remonty 27 mostów o łącznej długości ok. 2,6 km i wartości robót blisko 86 mln zł. Zbudowaliśmy 16 obiektów mostowych o łącznej długości 636 m i wartości robót niemal 159 mln zł. W zależności od stanu technicznego obiektu przeprowadzamy remont, stawiamy nowy most w miejscu starego lub zastępujemy go przepustem. Dla przykładu w miejscu starego mostu na DK79 w Andruszkowicach powstał nowy most, a w Stąporkowie na DK42 potężny przepust (oba obiekty w woj. świętokrzyskim). Wyremontowany został m.in. most na Sanie w Radymnie w ciągu DK94.
W 2021 roku w remoncie będzie 40 obiektów mostowych o łącznej długości ok. 7,8 km i wartości robót blisko 181 mln zł. W Ścinawie remontowany będzie zabytkowy stalowy most na Odrze w ciągu DK36 o długości ok. 350 m. Obecnie powstają podpory pod most tymczasowy, na który zostanie przeniesiony ruch na czas remontu. Odnowiony most zostanie oddany do użytku w 2022 roku.
W budowie będzie 55 obiektów mostowych o łącznej długości blisko 2 km, o łącznym koszcie nieco ok. 609,4 mln zł. Zbudujemy też 21 przepustów o wartości robót blisko 32 mln zł.
Zabezpieczamy prześwity pomiędzy obiektami
Zgodnie z obowiązującymi przepisami na obiektach inżynierskich montowane są, wyższe od zwykłych, bariery zabezpieczające przed zjechaniem pojazdu poza krawędź obiektu oraz przed upadkiem człowieka z wysokości. Poszliśmy o krok dalej i zabezpieczamy przestrzeń między obiektami mostowymi, po których przebiegają jezdnie jednej trasy.
Po inwentaryzacji na sieci dróg krajowych zidentyfikowaliśmy w sumie 1537 prześwitów o szerokości min. 10 cm i łącznej długości 104,6 km. W sumie zamontowaliśmy na nich kilkanaście tysięcy tabliczek ostrzegających przed możliwością upadku z wysokości.
W miejscach, gdzie na trasie brakuje oświetlenia, a prześwit stanowi zagrożenie upadkiem, zamontowaliśmy dodatkowe zabezpieczenia. W zależności od rodzaju obiektu dobierany jest rodzaj zabezpieczenia: płyta ażurowa, siatka wykonana z tworzywa sztucznego lub drutu. Zabezpieczenia pojawiły się między innymi na estakadach zakopianki na S7 i na pozostałych obiektach w woj. małopolskim, na A1 w woj. kujawsko-pomorskim, na obiektach w ciągu S5 w woj. wielkopolskim oraz na najdłuższych obiektach na A6, S3 i S10 w woj. zachodniopomorskim. Pierwszymi obiektami, które jeszcze przed oddaniem do użytkowania zostały zabezpieczone, są mosty i estakady w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2. Łącznie z nowym mostem na Wiśle. Prace na istniejących obiektach będą w tym roku kontynuowane tak, aby zabezpieczyć wszystkie pozostałe potencjalnie niebezpieczne miejsca.
Tekst i zdjęcia: GDDKiA
Największy most w Warszawie
W trakcie budowy Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 powstał jedenasty most w Warszawie, dziewiąty drogowy i drugi w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jest też najdłuższym mostem w stolicy i największym z tego rodzaju obiektów oddanych w ubiegłym roku w całym kraju. Nowa przeprawa to dwa niezależne obiekty o długości całkowitej blisko 1506 m każdy. Most nad nurtem Wisły ma długość prawie 534 m, a dwie estakady nad terenami zalewowymi odpowiednio niemal 349 m (po stronie Wilanowa) oraz ok. 629 m (po stronie Wawra). Piesi i rowerzyści mogą korzystać z chodnika i ścieżki rowerowej po obu stronach mostu.
W nurcie rzeki znalazło się pięć podpór, z czego dwie wspólne z estakadami. Pod fundamenty mostu wywiercono 320 pali o średnicy aż 1,5 m (tzw. pale wielkośrednicowe DN 1500). Niektóre z nich nawet na głębokość 27 m poniżej dna Wisły, żeby ustabilizować grunt. W części zalewowej mostu, po stronie Wilanowa i Wawra, przy budowie fundamentów wykorzystano prefabrykowane pale żelbetowe o łącznej długości około 25,7 km. Stal zbrojeniowa dla samego mostu, którą dowieziono ponad 320 kursami ciężarówek, to łącznie ok. 10 000 ton. Beton dostarczono w sumie 12 tysiącami kursów betoniarek.
Koszt budowy całego odcinka S2, od węzła Warszawa Wilanów do węzła Wał Miedzeszyński, to ok. 758 mln zł. Koszt budowy nowego mostu na Wiśle, w kwocie ok. 190 mln zł, stanowił jedną czwartą wartości całego kontraktu.
Cały przekrój obiektów inżynierskich

Podczas budowy nowych odcinków dróg powstaje wiele obiektów inżynierskich, oprócz mostów również estakady i przepusty. Niektóre z nich pełnią również funkcje przejść dla zwierząt. Przy budowie S17 pomiędzy węzłem Lubelska a końcem obwodnicy Kołbieli obok charakterystycznego starego mostu na Świdrze powstał nowy, składający się z dwóch oddzielnych obiektów. Z kolei na obwodnicy Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10 zbudowano dwie estakady przechodzące nad obniżeniem terenu. Dłuższa z nich, o 13 przęsłach, zrealizowana metodą nasuwania podłużnego, ma 764 m długości. Krótsza, o pięciu przęsłach, mierzy 278 m długości.
Na realizowanych obecnie inwestycjach powstaje m.in. most nad Sanem w ciągu drogi ekspresowej S19 o długości ok. 393 m, most nad Wkrą koło Strzegowa w ciągu przyszłej S7. Budowany jest również nowy most na Dunajcu w Kurowie w ciągu DK75. Jego długość wyniesie 602 m, a koszt budowy to blisko 190 mln zł.
Remontujemy istniejące przeprawy
W ubiegłym roku zakończyliśmy remonty 27 mostów o łącznej długości ok. 2,6 km i wartości robót blisko 86 mln zł. Zbudowaliśmy 16 obiektów mostowych o łącznej długości 636 m i wartości robót niemal 159 mln zł. W zależności od stanu technicznego obiektu przeprowadzamy remont, stawiamy nowy most w miejscu starego lub zastępujemy go przepustem. Dla przykładu w miejscu starego mostu na DK79 w Andruszkowicach powstał nowy most, a w Stąporkowie na DK42 potężny przepust (oba obiekty w woj. świętokrzyskim). Wyremontowany został m.in. most na Sanie w Radymnie w ciągu DK94.
W 2021 roku w remoncie będzie 40 obiektów mostowych o łącznej długości ok. 7,8 km i wartości robót blisko 181 mln zł. W Ścinawie remontowany będzie zabytkowy stalowy most na Odrze w ciągu DK36 o długości ok. 350 m. Obecnie powstają podpory pod most tymczasowy, na który zostanie przeniesiony ruch na czas remontu. Odnowiony most zostanie oddany do użytku w 2022 roku.
W budowie będzie 55 obiektów mostowych o łącznej długości blisko 2 km, o łącznym koszcie nieco ok. 609,4 mln zł. Zbudujemy też 21 przepustów o wartości robót blisko 32 mln zł.
Zabezpieczamy prześwity pomiędzy obiektami
Zgodnie z obowiązującymi przepisami na obiektach inżynierskich montowane są, wyższe od zwykłych, bariery zabezpieczające przed zjechaniem pojazdu poza krawędź obiektu oraz przed upadkiem człowieka z wysokości. Poszliśmy o krok dalej i zabezpieczamy przestrzeń między obiektami mostowymi, po których przebiegają jezdnie jednej trasy.
Po inwentaryzacji na sieci dróg krajowych zidentyfikowaliśmy w sumie 1537 prześwitów o szerokości min. 10 cm i łącznej długości 104,6 km. W sumie zamontowaliśmy na nich kilkanaście tysięcy tabliczek ostrzegających przed możliwością upadku z wysokości.
W miejscach, gdzie na trasie brakuje oświetlenia, a prześwit stanowi zagrożenie upadkiem, zamontowaliśmy dodatkowe zabezpieczenia. W zależności od rodzaju obiektu dobierany jest rodzaj zabezpieczenia: płyta ażurowa, siatka wykonana z tworzywa sztucznego lub drutu. Zabezpieczenia pojawiły się między innymi na estakadach zakopianki na S7 i na pozostałych obiektach w woj. małopolskim, na A1 w woj. kujawsko-pomorskim, na obiektach w ciągu S5 w woj. wielkopolskim oraz na najdłuższych obiektach na A6, S3 i S10 w woj. zachodniopomorskim. Pierwszymi obiektami, które jeszcze przed oddaniem do użytkowania zostały zabezpieczone, są mosty i estakady w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2. Łącznie z nowym mostem na Wiśle. Prace na istniejących obiektach będą w tym roku kontynuowane tak, aby zabezpieczyć wszystkie pozostałe potencjalnie niebezpieczne miejsca.
Tekst i zdjęcia: GDDKiA

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.