REKLAMA
Drogi Wiadomości
3 Minuty czytania

GDDKiA: Budowa dróg wymaga uzgodnień i decyzji

Podobnie jest w przypadku procesu wyboru wykonawcy. GDDKiA przygląda się temu, co dzieje się na zadaniach, dla których podpisano umowy w formule „Projektuj i buduj”.

 
Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Drogowcy wskazują, jakie warunki muszą zostać spełnione i jakie uzgodnienia muszą mieć miejsce, aby wykonawca mógł uzyskać decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

„Projektuj i buduj” – krótka teoria na początek


„Projektuj i buduj” jest to formuła, w której realizowane są inwestycje. Zakłada ona, że GDDKiA po odebraniu Koncepcji programowej (KP) lub Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami KP, ogłasza przetarg na wyłonienie wykonawcy zarówno projektu, jak i budowy danej inwestycji. Wykonawca opracowuje potrzebną dokumentację, składa wniosek o wydanie decyzji ZRID, a po jej otrzymaniu rozpoczyna prace w terenie. A co dzieje się po podpisaniu umowy z wykonawcą, ale przed uzyskaniem przez niego decyzji ZRID?

Ogólnie…


Przede wszystkim po podpisaniu umowy wykonawca rozpoczyna projektowanie. Jednak skuteczne opracowanie projektu budowlanego wymaga uzyskania szeregu uzgodnień, opinii i decyzji różnych instytucji czy organów administracji publicznej.

Są to uzgodnienia z gestorami sieci (w szczególności wysokie napięcia, ropociągi, gaz wysokiego ciśnienia itd.), z Polskimi Kolejami Państwowymi (np. uzgodnienie budowy wiaduktu nad linią kolejową), zarządcami przebudowywanej infrastruktury (są to m.in. gminy, starostwa np. w zakresie rozwiązań wskazanych w projekcie budowlanym). Opinie, w zależności od lokalizacji inwestycji drogowej, wydają m.in.:
– minister właściwy do spraw zdrowia (w odniesieniu do inwestycji lokalizowanych w miejscowościach uzdrowiskowych, zgodnie z odrębnymi przepisami),
– dyrektor właściwego urzędu morskiego (w odniesieniu do obszarów pasa technicznego, pasa ochronnego, morskich portów i przystani),
– właściwy organ nadzoru górniczego (w odniesieniu do terenów górniczych),
– dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie (w odniesieniu do inwestycji obejmujących wykonanie urządzeń wodnych oraz w odniesieniu do wykonywania obiektów budowlanych lub robót na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią),
– dyrektor właściwej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych (w odniesieniu do gruntów leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa, będących w zarządzie Lasów Państwowych),
– właściwy wojewódzki konserwator zabytków (w odniesieniu do dóbr kultury chronionych na podstawie odrębnych przepisów),
– właściwy zarządca infrastruktury kolejowej (w odniesieniu do linii kolejowej),
– podmiot zarządzający w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich – w odniesieniu do obszaru portu lub przystani morskiej.

Przed złożeniem wniosku o wydanie decyzji ZRID wykonawca ma jeszcze opracować podział nieruchomości przejmowanych pod budowę drogi oraz uzyskać zatwierdzenie tego podziału przez właściwego starostwa powiatowego. GDDKiA zakłada, że przygotowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID oraz zebranie potrzebnej dokumentacji trwa 10 miesięcy.

Kolejny etap to procedura administracyjna związana z wydaniem decyzji ZRID, a tutaj oprócz właściwego urzędu wojewódzkiego zaangażowana jest też właściwa regionalna dyrekcja ochrony środowiska (RDOŚ). Zazwyczaj inwestycje GDDKiA przechodzą ponowną ocenę oddziaływania na środowisko i na tym etapie przeprowadzane są konsultacje społeczne. GDDKiA przewiduje, że procedura wydania decyzji ZRID potrwa ok. siedmiu miesięcy, ale zdarza się, że trwa dłużej. Zdarza się, że na dalszym etapie inwestycji jest to podnoszone przez wykonawców w roszczeniach o wydłużenie czasu na realizację.

Dlatego tak ważna jest ścisła współpraca i wymiana informacji między instytucjami. Rzetelność przygotowanej dokumentacji i opinii przy jednoczesnym, rygorystycznym zachowaniu terminów. Budowa drogi oraz przygotowanie inwestycji do realizacji to proces bardzo złożony. Wszystkie elementy są od siebie zależne, a ich ułożenie wymaga chronologii zdarzeń. Opóźnienie czy brak uzgodnienia na jednym etapie może znacząco wpłynąć na harmonogram realizacji całego przedsięwzięcia.

… i konkretniej


Obecnie na 112 zadań realizowanych w formule „Projektuj i buduj” (w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023), 69 jest w budowie, 18 ma złożone wnioski o wydanie decyzji ZRID, a 25 jest w trakcie przygotowywania dokumentacji do złożenia takich wniosków. I to właśnie te 25 inwestycji czeka na wydanie konkretnych decyzji i uzgodnień.

Z rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, na 14 inwestycji realizowanych w formule „Projektuj i buduj” (po podpisaniu umowy), dwie są w budowie, a 12 na etapie opracowywania dokumentacji do złożenia wniosku o decyzje ZRID.

Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA