YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydalismy


Przebudowa stacji Rzeszów Główny 2018-08-10
Rozpoczęła się modernizacja stacji Rzeszów Główny za ponad 200 mln zł. To jedna z najważniejszych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA w województwie podkarpackim. Dzięki przebudowie peronów, które zostaną wyposażone w windy i schody ruchome, pasażerowie zyskają większy komfort podróży. W ramach inwestycji powstanie także dodatkowy przystanek Rzeszów Zachodni. [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




XVIII Krajowa Konferencja Mechaniki Gruntów i Inżynierii Geotechnicznej oraz VII Ogólnopolska Konferencja Młodych Geotechników, 04-07.09.2018, Warszawa 2018-09-04
Polski Komitet Geotechniki, Oddział Stołeczny Polskiego Komitetu Geotechniki 
oraz Katedra Geoinżynierii Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie mają zaszczyt zaprosić na XVIII Krajową Konferencję Mechaniki Gruntów i Inżynierii Geotechnicznej oraz VII Ogólnopolską Konferencję Młodych Geotechników, która odbędzie się w dniach 4-7 września 2018 r. w Laboratorium Centrum Wodne SGGW przy ul. Ciszewskiego 6 w Warszawie.[...]


Dostrzegamy coraz szersze wejście nowych technologii w branżę
Rozmowa z Dorotą Jakuta, prezes Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”.[...]


Metody wzmacniania podłoża gruntowego w budownictwie drogowym
Metody wzmacniania podłoża gruntowego są stale rozwijane. Ponadto poprawia się jakość robót i możliwości ich kontroli, co umożliwia zwiększanie zakresu ich stosowania. Wybór konkretnego rozwiązania zawsze muszą jednak poprzedzać wyczerpujące, dostosowane do konkretnych potrzeb badania gruntu. A ponieważ do wzmacniania podłoża używane są specyficzne metody i procesy, to ich programowanie, projektowanie oraz prowadzenie i kontrolowanie wymagają odpowiedniej wiedzy i doświadczenia.[...]


Kończy się budowa drogi ekspresowej S7 Koszwały – Elbląg
Budowa drogi S7 Gdańsk (A1) – Elbląg (S22) odcinek Koszwały (DK7, węzeł Koszwały) – Elbląg (z węzłem Kazimierzowo), zadanie 1. Koszwały – Nowy Dwór Gdański oraz Zadanie 2. Nowy Dwór Gdański – Kazimierzowo to jedno ze strategicznych przedsięwzięć dla województwa pomorskiego. Pierwsze samochody pojadą nową trasą w październiku 2018 r.[...]



Europejskie Wyprawy Mostowe XI-XIV




Informacje:

Autor: Kazimierz Flaga
Wydawnictwo: Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne



Opis:

W książce zamieszczono relację z czterech wypraw naukowo-technicznych, zorganizowanych w latach 2005-2008 przez Katedrę Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej, z inspiracji i pod kierownictwem prof. Kazimierza Flagi. Trasa tych wypraw wiodła od Francji i Włoch, przez Europę centralną, państwa bałtyckie i Skandynawię, po Krym na Ukrainie nad Morzem Czarnym. Przedstawiane w książce wyprawy to już 11.-14. tego typu wyjazd. Dziesięć Europejskich Wypraw Mostowych odbyło się w latach 1991-2001.
Pierwsza miała miejsce w niecałe trzy lata po transformacji ustrojowej w Polsce w 1989 roku, gdy zaistniały warunki do wyjazdów na Zachód. Celem było poznanie z autopsji wybitnych europejskich konstrukcji mostowych, interesujących z technicznego lub historycznego punktu widzenia. Uzyskaną w ten sposób wiedzę uczestnicy wypraw - łącznie kilkaset osób, w tym m.in. pracownicy naukowi i studenci, inżynierowie mostowcy i inżynierowie budownictwa pracujący w firmach projektowych i wykonawczych - adaptowali później na polski grunt w nowo powstających realizacjach mostowych. Oprócz części merytorycznej, tj. szkolenia w zakresie mostownictwa i zwiedzania obiektów mostowych, każda wyprawa miała bogaty program turystyczny i towarzyski, co powodowało - jak podkreśla profesor Flaga - że wyprawy stały się niezapomnianymi przeżyciami, w których tle były zawsze mosty, łączące brzegi i ludzi.
Podobnie podczas wypraw prezentowanych w tej książce. Znajdziemy tu opisy ultranowoczesnych dzieł mostowych, jak np. wiadukt Millau - najwyższa tego typu konstrukcja w Europie, z najwyższym filarem o wysokości 343 m, czy wymieniane w podręcznikach jako zabytki sztuki inżynierskiej przeprawy mostowe Roberta Maillarta i Alexandre'a Sarrasina. Niewielkie kamienne mosty w Masywie Centralnym i imponujące swoimi rozpiętościami mosty na Dunaju i Dnieprze. Pomniki myśli inżynierskiej, jak ruiny starożytnego mostu Trajana, i nowoczesne tunele, jak Gotthard-Bassistunnel w Amsteg, który już jest częścią historii światowego budownictwa mostowego.
Mostowcy to nie tylko pasjonaci swojej profesji, ale ludzie wrażliwi na piękno przyrody, co łatwo dostrzec, gdy czyta się opis wyprawy przez Skandynawię. Są też bardzo zainteresowani historią i sztuką, stąd też wiele miejsca poświęcono w książce omówieniu miejscowych zabytków, z których najważniejszych nie pominięto przy zwiedzaniu, mimo często wielkiego zmęczenia. Z kart książki wyłania się też obraz wyprawowiczów pochylających się nad każdym napotkanym śladem polskości (np. bitwa pod Mohaczem, sonety Adama Mickiewicza opiewające piękno Gór Krymskich) i dumnych z bycia Polakami, co uwidoczniło się zwłaszcza w czasie zwiedzania Krymu i Lwowa.
Książka jest napisana w sposób zwięzły, bardzo faktograficzny. Autor nie wchodzi w zbędne szczegóły, nie przytłacza nadmiarem danych, lecz przedstawia sedno sprawy. Przez to relacja zyskuje na dynamice. Opisy mostów są bardzo fachowe, ale - i tu ukłon w stronę zwykłego czytelnika - nie odczuwa się przesytu, bo każdy z takich opisów cechuje prostota stylu i klarowność wykładu. Dlatego czytając tę publikację, można poznać skomplikowaną budowę mostów, a zarazem ulec czarowi tych wyjątkowych konstrukcji, co jest zasługą autora tekstu.
Integralną częścią książki są fotografie autorstwa Kazimierza Flagi i Jana Zycha. Na ponad 340 zdjęciach pokazano zarówno kluczowe momenty wypraw, jak i uchwycono atmosferę serdeczności i zżycia się ze sobą ich uczestników, co jeszcze raz potwierdza, że mosty łączą  ludzi, i to na wiele sposobów.

Europejskie Wyprawy Mostowe XI-XIV
Wydanie: pierwsze
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, 2013
Oprawa miękka, s. XXIV+216
ISBN 978-83-938649-1-1 
Cena: 62 zł + koszty wysyłki
 


Reklamy
Soletanche Sitech Uponor Mosty Polskie Loyd Budimex Keller PAM
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję