Facebook   YouTube   English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydalismy


Podpisano umowy na realizację OMT 2021-04-19
16 kwietnia 2021 r. GDDKiA podpisała umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) w ciągu drogi ekspresowej S6. Zakładany termin zakończenia prac budowlanych to II kw. 2025 r. [...]

120-lecie Wodociągów Miasta Krakowa SA




VIII Szkoła Górnictwa Odkrywkowego 2021, Rawa Mazowiecka 2021-08-31
[...]


Branży budowlanej nie stać na cyfrową obojętność
Rozmowa z Bartłomiejem Pietruszewskim, Country Managerem z firmy PlanRadar w Polsce.[...]


Wypadki przy pracy w 2020 roku - są już wstępne dane z GUS
Główny Urząd Statystyczny przedstawił wstępne dane dotyczące bezpieczeństwa pracy w 2020 r. Liczba poszkodowanych w wypadkach w całej gospodarce spadła aż o 24,6%. A jakie są dane dla branży budowlanej?[...]


PORR buduje drogę ekspresową S3 Legnica – Lubawka
Trwają prace na budowie drogi ekspresowej S3 Legnica – Lubawka, odcinek Bolków – granica państwa, zadanie III – od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła).[...]



Europejskie Wyprawy Mostowe XI-XIV




Informacje:

Autor: Kazimierz Flaga
Wydawnictwo: Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne



Opis:

W książce zamieszczono relację z czterech wypraw naukowo-technicznych, zorganizowanych w latach 2005-2008 przez Katedrę Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej, z inspiracji i pod kierownictwem prof. Kazimierza Flagi. Trasa tych wypraw wiodła od Francji i Włoch, przez Europę centralną, państwa bałtyckie i Skandynawię, po Krym na Ukrainie nad Morzem Czarnym. Przedstawiane w książce wyprawy to już 11.-14. tego typu wyjazd. Dziesięć Europejskich Wypraw Mostowych odbyło się w latach 1991-2001.
Pierwsza miała miejsce w niecałe trzy lata po transformacji ustrojowej w Polsce w 1989 roku, gdy zaistniały warunki do wyjazdów na Zachód. Celem było poznanie z autopsji wybitnych europejskich konstrukcji mostowych, interesujących z technicznego lub historycznego punktu widzenia. Uzyskaną w ten sposób wiedzę uczestnicy wypraw - łącznie kilkaset osób, w tym m.in. pracownicy naukowi i studenci, inżynierowie mostowcy i inżynierowie budownictwa pracujący w firmach projektowych i wykonawczych - adaptowali później na polski grunt w nowo powstających realizacjach mostowych. Oprócz części merytorycznej, tj. szkolenia w zakresie mostownictwa i zwiedzania obiektów mostowych, każda wyprawa miała bogaty program turystyczny i towarzyski, co powodowało - jak podkreśla profesor Flaga - że wyprawy stały się niezapomnianymi przeżyciami, w których tle były zawsze mosty, łączące brzegi i ludzi.
Podobnie podczas wypraw prezentowanych w tej książce. Znajdziemy tu opisy ultranowoczesnych dzieł mostowych, jak np. wiadukt Millau - najwyższa tego typu konstrukcja w Europie, z najwyższym filarem o wysokości 343 m, czy wymieniane w podręcznikach jako zabytki sztuki inżynierskiej przeprawy mostowe Roberta Maillarta i Alexandre'a Sarrasina. Niewielkie kamienne mosty w Masywie Centralnym i imponujące swoimi rozpiętościami mosty na Dunaju i Dnieprze. Pomniki myśli inżynierskiej, jak ruiny starożytnego mostu Trajana, i nowoczesne tunele, jak Gotthard-Bassistunnel w Amsteg, który już jest częścią historii światowego budownictwa mostowego.
Mostowcy to nie tylko pasjonaci swojej profesji, ale ludzie wrażliwi na piękno przyrody, co łatwo dostrzec, gdy czyta się opis wyprawy przez Skandynawię. Są też bardzo zainteresowani historią i sztuką, stąd też wiele miejsca poświęcono w książce omówieniu miejscowych zabytków, z których najważniejszych nie pominięto przy zwiedzaniu, mimo często wielkiego zmęczenia. Z kart książki wyłania się też obraz wyprawowiczów pochylających się nad każdym napotkanym śladem polskości (np. bitwa pod Mohaczem, sonety Adama Mickiewicza opiewające piękno Gór Krymskich) i dumnych z bycia Polakami, co uwidoczniło się zwłaszcza w czasie zwiedzania Krymu i Lwowa.
Książka jest napisana w sposób zwięzły, bardzo faktograficzny. Autor nie wchodzi w zbędne szczegóły, nie przytłacza nadmiarem danych, lecz przedstawia sedno sprawy. Przez to relacja zyskuje na dynamice. Opisy mostów są bardzo fachowe, ale - i tu ukłon w stronę zwykłego czytelnika - nie odczuwa się przesytu, bo każdy z takich opisów cechuje prostota stylu i klarowność wykładu. Dlatego czytając tę publikację, można poznać skomplikowaną budowę mostów, a zarazem ulec czarowi tych wyjątkowych konstrukcji, co jest zasługą autora tekstu.
Integralną częścią książki są fotografie autorstwa Kazimierza Flagi i Jana Zycha. Na ponad 340 zdjęciach pokazano zarówno kluczowe momenty wypraw, jak i uchwycono atmosferę serdeczności i zżycia się ze sobą ich uczestników, co jeszcze raz potwierdza, że mosty łączą  ludzi, i to na wiele sposobów.

Europejskie Wyprawy Mostowe XI-XIV
Wydanie: pierwsze
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, 2013
Oprawa miękka, s. XXIV+216
ISBN 978-83-938649-1-1 
Cena: 62 zł + koszty wysyłki
 


Reklamy
Keller Wodociągi Miasta Krakowa Porr Soletanche SG Pam Ecol Unicon Keramo Geobrugg
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
- -
Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję