YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydalismy


Zmiana organizacji ruchu na ul. Witosa w Krakowie 2021-01-22
1 lutego br. wprowadzona zostanie zmiana w organizacji ruchu, w rejonie ulic Witosa, Turowicza i Herberta w Krakowie. Zmiana ta będzie polegała na umożliwieniu poruszania się w ciągu ulic Turowicza – Herberta kierującym dwoma pasami jezdni, bez konieczności zmiany pasa ruchu. [...]

Awaria w „Czajce”, czyli kto się boi plastiku




Konferencja Technologie Bezwykopowe NO-DIG POLAND 2021 2021-04-21
Uwaga: zmiana terminu![...]


Kolej zmienia się dziś
Rozmowa z Arnoldem Bresch, członkiem zarządu, dyrektorem ds. realizacji inwestycji w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A.[...]


Raport Przegląd wynagrodzeń Polska 2021
Branża IT, budownictwo i nieruchomości oraz e-commerce i digital marketing wbrew kryzysowi w górę. Za to w turystyce, gastronomii, hotelarstwie, retailu oraz produkcji seryjnej – zarobki lecą w dół. Sprawdzamy, jak pandemia zmieniła wynagrodzenia w poszczególnych sektorach rynku pracy. Oto dane z najnowszego raportu płacowego Devire.[...]


Raport z prac na Mierzei Wiślanej
- Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla regionu i całego naszego kraju. Koronawirus nie zatrzymuje polskich budów: trwają one w całym kraju – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.[...]



Europejskie Wyprawy Mostowe XI-XIV




Informacje:

Autor: Kazimierz Flaga
Wydawnictwo: Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne



Opis:

W książce zamieszczono relację z czterech wypraw naukowo-technicznych, zorganizowanych w latach 2005-2008 przez Katedrę Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej, z inspiracji i pod kierownictwem prof. Kazimierza Flagi. Trasa tych wypraw wiodła od Francji i Włoch, przez Europę centralną, państwa bałtyckie i Skandynawię, po Krym na Ukrainie nad Morzem Czarnym. Przedstawiane w książce wyprawy to już 11.-14. tego typu wyjazd. Dziesięć Europejskich Wypraw Mostowych odbyło się w latach 1991-2001.
Pierwsza miała miejsce w niecałe trzy lata po transformacji ustrojowej w Polsce w 1989 roku, gdy zaistniały warunki do wyjazdów na Zachód. Celem było poznanie z autopsji wybitnych europejskich konstrukcji mostowych, interesujących z technicznego lub historycznego punktu widzenia. Uzyskaną w ten sposób wiedzę uczestnicy wypraw - łącznie kilkaset osób, w tym m.in. pracownicy naukowi i studenci, inżynierowie mostowcy i inżynierowie budownictwa pracujący w firmach projektowych i wykonawczych - adaptowali później na polski grunt w nowo powstających realizacjach mostowych. Oprócz części merytorycznej, tj. szkolenia w zakresie mostownictwa i zwiedzania obiektów mostowych, każda wyprawa miała bogaty program turystyczny i towarzyski, co powodowało - jak podkreśla profesor Flaga - że wyprawy stały się niezapomnianymi przeżyciami, w których tle były zawsze mosty, łączące brzegi i ludzi.
Podobnie podczas wypraw prezentowanych w tej książce. Znajdziemy tu opisy ultranowoczesnych dzieł mostowych, jak np. wiadukt Millau - najwyższa tego typu konstrukcja w Europie, z najwyższym filarem o wysokości 343 m, czy wymieniane w podręcznikach jako zabytki sztuki inżynierskiej przeprawy mostowe Roberta Maillarta i Alexandre'a Sarrasina. Niewielkie kamienne mosty w Masywie Centralnym i imponujące swoimi rozpiętościami mosty na Dunaju i Dnieprze. Pomniki myśli inżynierskiej, jak ruiny starożytnego mostu Trajana, i nowoczesne tunele, jak Gotthard-Bassistunnel w Amsteg, który już jest częścią historii światowego budownictwa mostowego.
Mostowcy to nie tylko pasjonaci swojej profesji, ale ludzie wrażliwi na piękno przyrody, co łatwo dostrzec, gdy czyta się opis wyprawy przez Skandynawię. Są też bardzo zainteresowani historią i sztuką, stąd też wiele miejsca poświęcono w książce omówieniu miejscowych zabytków, z których najważniejszych nie pominięto przy zwiedzaniu, mimo często wielkiego zmęczenia. Z kart książki wyłania się też obraz wyprawowiczów pochylających się nad każdym napotkanym śladem polskości (np. bitwa pod Mohaczem, sonety Adama Mickiewicza opiewające piękno Gór Krymskich) i dumnych z bycia Polakami, co uwidoczniło się zwłaszcza w czasie zwiedzania Krymu i Lwowa.
Książka jest napisana w sposób zwięzły, bardzo faktograficzny. Autor nie wchodzi w zbędne szczegóły, nie przytłacza nadmiarem danych, lecz przedstawia sedno sprawy. Przez to relacja zyskuje na dynamice. Opisy mostów są bardzo fachowe, ale - i tu ukłon w stronę zwykłego czytelnika - nie odczuwa się przesytu, bo każdy z takich opisów cechuje prostota stylu i klarowność wykładu. Dlatego czytając tę publikację, można poznać skomplikowaną budowę mostów, a zarazem ulec czarowi tych wyjątkowych konstrukcji, co jest zasługą autora tekstu.
Integralną częścią książki są fotografie autorstwa Kazimierza Flagi i Jana Zycha. Na ponad 340 zdjęciach pokazano zarówno kluczowe momenty wypraw, jak i uchwycono atmosferę serdeczności i zżycia się ze sobą ich uczestników, co jeszcze raz potwierdza, że mosty łączą  ludzi, i to na wiele sposobów.

Europejskie Wyprawy Mostowe XI-XIV
Wydanie: pierwsze
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, 2013
Oprawa miękka, s. XXIV+216
ISBN 978-83-938649-1-1 
Cena: 62 zł + koszty wysyłki
 


Reklamy
Palisander Wodociągi Miasta Krakowa Luxo Geobrugg Eurovia Noe Keller PPI Chrobok
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję