YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Wydalismy


Przetarg na rozbudowę DK94 Modlnica – Giebułtów 2018-12-14
Wczoraj krakowski Oddział GDDKiA ogłosił przetarg na zaprojektowanie i przebudowę odcinka drogi krajowej nr 94 Modlnica – Giebułtów. Droga będzie rozbudowana do parametrów drogi dwujezdniowej klasy GP. [...]

Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii 2018




V Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Budownictwo-Infrastruktura-Górnictwo” pt. „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”, 17-18.01.2019, Kraków 2019-01-17
W dniach 17-18 stycznia 2019 roku odbędzie się w Krakowie pod patronatem JM Rektora Politechniki Krakowskiej oraz Dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej - V Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Budownictwo-Infrastruktura-Górnictwo” pt. „Wpływ górnictwa na środowisko, ludzi i infrastrukturę – metody ograniczania negatywnych skutków”. Patronat Honorowy nad Konferencją sprawuje Prezes Wyższego Urzędu Górniczego.[...]


Postęp w inżynierii rodzi się w mostownictwie
Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Kazimierzem Flagą, dr h.c.m. z Katedry Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej, rektorem tej uczelni w latach 1996-2002.[...]


Raport „Zamknięty obieg – otwarte możliwości”
Oddziaływanie ludzi na środowisko jest coraz większe. Liczba ludności przez ostatnie pół wieku wzrosła dwukrotnie: z 3,7 mld do 7,6 mld. Powoduje to, że zużycie surowców naturalnych wzrasta niewspółmiernie do możliwości regeneracyjnych Ziemi. Zwiększeniu ulega również ilość odpadów, które są nieprawidłowo zagospodarowane, co oznacza duże straty dla środowiska naturalnego. Odpowiedzią na te wyzwania jest gospodarka o obiegu zamkniętym (GOZ). Jak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „Zamknięty obieg – otwarte możliwości”, gospodarka odpadami i zarządzanie surowcami są w Polsce nieefektywne. [...]


Krakowskie inwestycje kolejowe w ramach Krajowego Programu Kolejowego
Nowe perony w Bieżanowie, Prokocimiu i Mydlnikach to jedne z pierwszych efektów miliardowych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA w krakowskim węźle kolejowym. Nowe rozwiązania usprawniają komunikację w Małopolsce i jej stolicy. Za kilka miesięcy podróże w aglomeracji i przejazdach dalekobieżnych będą łatwiejsze.[...]



Europejskie Wyprawy Mostowe XI-XIV




Informacje:

Autor: Kazimierz Flaga
Wydawnictwo: Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne



Opis:

W książce zamieszczono relację z czterech wypraw naukowo-technicznych, zorganizowanych w latach 2005-2008 przez Katedrę Budowy Mostów i Tuneli Politechniki Krakowskiej, z inspiracji i pod kierownictwem prof. Kazimierza Flagi. Trasa tych wypraw wiodła od Francji i Włoch, przez Europę centralną, państwa bałtyckie i Skandynawię, po Krym na Ukrainie nad Morzem Czarnym. Przedstawiane w książce wyprawy to już 11.-14. tego typu wyjazd. Dziesięć Europejskich Wypraw Mostowych odbyło się w latach 1991-2001.
Pierwsza miała miejsce w niecałe trzy lata po transformacji ustrojowej w Polsce w 1989 roku, gdy zaistniały warunki do wyjazdów na Zachód. Celem było poznanie z autopsji wybitnych europejskich konstrukcji mostowych, interesujących z technicznego lub historycznego punktu widzenia. Uzyskaną w ten sposób wiedzę uczestnicy wypraw - łącznie kilkaset osób, w tym m.in. pracownicy naukowi i studenci, inżynierowie mostowcy i inżynierowie budownictwa pracujący w firmach projektowych i wykonawczych - adaptowali później na polski grunt w nowo powstających realizacjach mostowych. Oprócz części merytorycznej, tj. szkolenia w zakresie mostownictwa i zwiedzania obiektów mostowych, każda wyprawa miała bogaty program turystyczny i towarzyski, co powodowało - jak podkreśla profesor Flaga - że wyprawy stały się niezapomnianymi przeżyciami, w których tle były zawsze mosty, łączące brzegi i ludzi.
Podobnie podczas wypraw prezentowanych w tej książce. Znajdziemy tu opisy ultranowoczesnych dzieł mostowych, jak np. wiadukt Millau - najwyższa tego typu konstrukcja w Europie, z najwyższym filarem o wysokości 343 m, czy wymieniane w podręcznikach jako zabytki sztuki inżynierskiej przeprawy mostowe Roberta Maillarta i Alexandre'a Sarrasina. Niewielkie kamienne mosty w Masywie Centralnym i imponujące swoimi rozpiętościami mosty na Dunaju i Dnieprze. Pomniki myśli inżynierskiej, jak ruiny starożytnego mostu Trajana, i nowoczesne tunele, jak Gotthard-Bassistunnel w Amsteg, który już jest częścią historii światowego budownictwa mostowego.
Mostowcy to nie tylko pasjonaci swojej profesji, ale ludzie wrażliwi na piękno przyrody, co łatwo dostrzec, gdy czyta się opis wyprawy przez Skandynawię. Są też bardzo zainteresowani historią i sztuką, stąd też wiele miejsca poświęcono w książce omówieniu miejscowych zabytków, z których najważniejszych nie pominięto przy zwiedzaniu, mimo często wielkiego zmęczenia. Z kart książki wyłania się też obraz wyprawowiczów pochylających się nad każdym napotkanym śladem polskości (np. bitwa pod Mohaczem, sonety Adama Mickiewicza opiewające piękno Gór Krymskich) i dumnych z bycia Polakami, co uwidoczniło się zwłaszcza w czasie zwiedzania Krymu i Lwowa.
Książka jest napisana w sposób zwięzły, bardzo faktograficzny. Autor nie wchodzi w zbędne szczegóły, nie przytłacza nadmiarem danych, lecz przedstawia sedno sprawy. Przez to relacja zyskuje na dynamice. Opisy mostów są bardzo fachowe, ale - i tu ukłon w stronę zwykłego czytelnika - nie odczuwa się przesytu, bo każdy z takich opisów cechuje prostota stylu i klarowność wykładu. Dlatego czytając tę publikację, można poznać skomplikowaną budowę mostów, a zarazem ulec czarowi tych wyjątkowych konstrukcji, co jest zasługą autora tekstu.
Integralną częścią książki są fotografie autorstwa Kazimierza Flagi i Jana Zycha. Na ponad 340 zdjęciach pokazano zarówno kluczowe momenty wypraw, jak i uchwycono atmosferę serdeczności i zżycia się ze sobą ich uczestników, co jeszcze raz potwierdza, że mosty łączą  ludzi, i to na wiele sposobów.

Europejskie Wyprawy Mostowe XI-XIV
Wydanie: pierwsze
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, 2013
Oprawa miękka, s. XXIV+216
ISBN 978-83-938649-1-1 
Cena: 62 zł + koszty wysyłki
 


Reklamy
PAM MPWiK Kraków Soletanche Keller Amago Budimex Sitech Aarsleff
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję