REKLAMA
Drogi Wiadomości
3 Minuty czytania

Dofinansowanie budowy drogi S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza

Blisko 170 mln zł otrzyma GDDKiA ze środków UE w ramach POIiŚ 2014-2020 na realizację drogi S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza. Jest to 70 umowa na dofinansowanie z funduszy unijnych z 92 projektów, jakie są przewidziane dla GDDKiA w tej perspektywie finansowej.

 
Zdjecie: GDDKiA O/Katowice
Zdjecie: GDDKiA O/Katowice
– To już 70. umowa o dofinansowanie. Niektórzy powiedzą okrągła liczba, jubileusz. Ale to przede wszystkim dowód i przykład dla innych beneficjentów, inwestorów, jak sprawnie można wykorzystywać środki UE. Pracujemy już nad kolejnymi wnioskami i wkrótce będą nowe umowy. Wykorzystując środki UE, rozwijamy polską infrastrukturę drogową – podkreślił Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.

Zakres zadania


Przedsięwzięcie polega na przebudowie drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku o długości 6,95 km, która w całości zlokalizowana jest w sieci bazowej TEN-T. Ponadto projekt obejmuje m.in. przebudowę węzła Dąbrowa Górnicza Pogoria oraz budowę węzła Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, budowę i przebudowę odcinków innych dróg poprzecznych krzyżujących się z przedmiotową inwestycją.

Zadanie obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, systemu odprowadzania wód deszczowych wraz z budową kanalizacji deszczowej, oświetlenia drogowego, budowę oraz przebudowę kolidującego uzbrojenia, urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, ogrodzenia, stacje pogodowe, oznakowanie poziome i pionowe, znaki zmiennej treści), wykonanie zieleni drogowej.

Główne cele projektu


Stworzenie bezpiecznego odcinka drogi ekspresowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci bazowej TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiających dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych to jeden z podstawowych celów projektu.

Jednym z celów projektu jest również zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową.

Realizacja projektu to również poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej.

Nowa droga to odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi oraz usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników. Jednym z celów projektu jest również wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województw, jak również poza granice państwa.

– Całkowita wartość projektu: 302 519 189,00 złotych
– Wydatki kwalifikowane: 198 117 507,69 złotych
– w tym dofinansowanie unijne: 168 399 881,53 złotych

W 2020 roku, łącznie z umową na S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, podpisaliśmy już 9 umów na łączną kwotę dofinansowania ze środków UE w wysokości blisko 3 mld złotych.

W 2020 roku podpisaliśmy umowy na dofinansowanie dla projektów:
– Budowa II jezdni obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna, Zieleniewa w ciągu S10,
– Budowa obwodnicy Stalowej Woli i Niska w ciągu DK77,
– Budowa autostrady A1 koniec obwodnicy Częstochowy – Tuszyn,
– Budowa drogi ekspresowej S3 Miękowo – Brzozowo,
– Budowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17,
– Budowa obwodnicy Kępna w ciągu S11,
– Budowa obwodnicy Niemodlina w ciągu DK46,
– Budowa obwodnicy Kędzierzyna Koźla w ciągu DK40,
– Budowa drogi ekspresowej S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza.

Źródło: GDDKiA O/Katowice
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA