REKLAMA
Drogi Wiadomości
4 Minuty czytania

Decyzja środowiskowa dla S19 Sokółka Północ – Dobrzyniewo Duże

28 września Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla drogi ekspresowej S19 od Sokółki do Dobrzyniewa Dużego.

 
Grafika: GDDKiA O/Białystok, www.gov.pl/web/gddkia-bialystok/
Grafika: GDDKiA O/Białystok, www.gov.pl/web/gddkia-bialystok/
Domykanie podlaskiej S19

Wydana DŚU na  odcinek  S19  od węzła  Sokółka  Północ  –  do  węzła  Dobrzyniewo  Duże,  umożliwi zrealizowanie całej podlaskiej części drogi ekspresowej S19 od  Kuźnicy,  po Chlebczyn,  w najkrótszym wariancie. Pozostałe odcinki tej „eski” albo są w realizacji (podpisane  umowy  w systemie „Projektuj i buduj”),  albo w procedurze przetargowej.

Zakres inwestycji


Decyzją z 28 września RDOŚ zatwierdził przebieg drogi  S19  na odcinku  Sokółka  –  Dobrzyniewo  Duże  w wariancie  piątym,  preferowanym  przez GDDKiA.  Przedsięwzięcie  to  będzie  polegać na budowie dwujezdniowej drogi ekspresowej S19 o  długości  około 44  km.

Odcinek ma początek  na węźle  Sokółka Północ  i dalej  biegnie  na zachód,  w kierunku Białegostoku, wykorzystując – w możliwie największym  stopniu – korytarz  istniejącej drogi krajowej nr 19. Ten fragment zaplanowany został tak, aby  obejść położone na szlaku  miejscowości:  Sokółka, Geniusze, Straż, Czarna Białostocka i Wasilków.

Odcinek kończy  się na  połączeniu  z węzłem Dobrzyniewo.  Na  istniejącej  obwodnicy  Wasilkowa,  pomiędzy  węzłami  Wasilków (dawniej Święta Woda)  a  Białystok Północ (dawniej Sochonie),  zostanie dobudowana druga jezdnia.

Zakres inwestycji obejmuje również budowę  i  przebudowę dróg wojewódzkich, powiatowych, gminnych i  dodatkowych jezdni  służących do obsługi komunikacyjnej terenów przyległych. Powstaną też  obiekty  inżynierskie  w ciągu drogi ekspresowej nad drogami poprzecznymi, ciekami wodnymi lub liniami kolejowymi  oraz obiekty w ciągu dróg poprzecznych.

Wysokie wymagania w zakresie ochrony środowiska


Inwestycja  częściowo przebiega  przez obszar  Puszczy Knyszyńskiej  i  przez tereny  specjalnej ochrony ptaków  „Puszcza Knyszyńska”  oraz specjalny  obszar ochrony siedlisk  „Ostoja Knyszyńska”  zaliczanych  do  Natury 2000. Z tego  względu  inwestycja  zostanie  zrealizowana ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony przyrody, zasobów naturalnych i ograniczeniem  uciążliwości dla terenów sąsiednich.

Standardowa ochrona przyrody…


Zgodnie z  wydaną  DŚU,  w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania inwestycji na klimat akustyczny,  wykonane  zostaną  ekrany  akustyczne  o łącznej  długości  około  4  km.  Mieszczą się w  tym  także  ekrany  akustyczne na obwodnicy Wasilkowa zapewniające  bezpieczeństwo chronionych  siedlisk ptaków. Dodatkowo  wybudowane zostaną  ekrany osłonowe w dolinie rzeki Sokołdy,  w celu minimalizowania ryzyka kolizji ptaków i nietoperzy z pojazdami poruszającymi się po drodze.

Z kolei dla zapewnienia właściwych  warunków  migracji zwierząt  zostaną wybudowane 34 przejścia, w tym 20  przejść  dla zwierząt dużych i średnich oraz 14 dla zwierząt małych i płazów.

… i niestandardowe rozwiązania na rzecz środowiska


Decyzja środowiskowa nakłada też  na  GDDKiA  obowiązek wykonania  nasadzenia  drzew  o łącznej powierzchni blisko 20 ha,  co stanowi  kompensację za wycinkę drzew.

Powstaną też: 
– czatownie i platformy  lęgowe  dla orlika krzykliwego w dolinie rzek:  Sokołda, Kamionka i  Bartoszycha,    
– budki dla ptaków i nietoperzy (kilkaset  sztuk),  jako  kompensacje wycinki drzew dziuplastych,    
– konstrukcje dla nietoperzy w przejściach dolnych dla zwierząt – stanowiące miejsca schronienia dla  tych ssaków,  
– siedliska zastępcze dla trzmieli i zapylaczy  z łąkami kwietnymi (40 miejsc),    
– zbiorniki kompensacyjne dla płazów.  

Parametry techniczne drogi


Decyzja środowiskowa została wydana na odcinek drogi ekspresowej  o długości  około  44 km, przy następujących parametrach:
– obciążenie nawierzchni – 11,5 t/oś   
– przekrój poprzeczny – 2 x 2 
– szerokość pasa ruchu – 3,50 m   
– szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m   
– szerokość  pobocza  –  min. 0,75 m 
– szerokość pasa dzielącego – 5 m  (wraz z opaskami)   

Przetarg na realizację w 2023 roku


Zgodnie z planem odcinek S19 Sokółka – Dobrzyniewo ma zostać zrealizowany w latach 2025-2027. Po wykonaniu i odebraniu  w 2022  r.  opracowań geologiczno-inżynierskich  oraz podziale na pododcinki realizacyjne, ogłoszenie pierwszych przetargów na wyłonienie  wykonawcy  w systemie „Projektuj i buduj” planowane jest na rok 2023.

Źródło: tekst GDDKiA O/Białystok, www.gov.pl/web/gddkia-bialystok/
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA