REKLAMA
Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

Cmentarz pod modernizowaną DK66

Na nieznane cmentarzysko szkieletowe z ok. 130 grobami z XVI lub XVII w., natrafili drogowcy na modernizowanej drodze krajowej nr 66 Bielsk Podlaski – Kleszczele, w rejonie miejscowości Topczykały.

Zdjęcie: GDDKiA O/Białystok
Zdjęcie: GDDKiA O/Białystok
Roboty zostały wstrzymane, a do pracy przystąpili archeolodzy.

Do odkrycia doszło na fragmencie DK66 Podbiele – Suchowolce (w rejonie wsi Topczykały – Koszki – Paszkowszczyzna). Roboty prowadzone są tam na połowie jezdni, na około kilometrowym odcinku drogi. Po zdjęciu warstwy nawierzchni bitumicznej, potem bruku i podsypki, a więc stosunkowo płytko, natknięto się na jamy grobowe. Jak się okazało nieznane wcześniej cmentarzysko rozciągało się na długości ponad 80 metrów i – jak wstępnie stwierdzili archeolodzy – prawdopodobnie znajduje się także pod drugą częścią jezdni, obecnie używanej. W wydobytym bruku znaleziono też fragmenty 2 macew.

 Na odkrytej części cmentarzyska znaleziono 130 grobów, wszystkie w fatalnym stanie – kości i czaszki zamieniają się w proch natychmiast po dotknięciu czy przy próbie wydobycia. Archeolodzy spekulują, że może to być spowodowane z jednej strony podłożem – glina nieprzepuszczająca wody, z drugiej płytkim położeniem grobów na których w późniejszych czasach wybudowano brukowaną drogę, w czasach współczesnych „przykrytą” asfaltem. Cmentarz może pochodzić z XVI lub XVII wieku.

Mimo wstrzymania prac na tym odcinku, nie ma zagrożenia terminów realizacji. Roboty prowadzone są na zgłoszenie, w istniejących granicach pasa drogowego. Odcinek Podbiele – Suchowolce czeka jeszcze na decyzję o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej, a termin oddania drogi do użytku planowany jest na koniec przyszłego roku.

Docelowo, cały fragment DK66 od Bielska Podlaskiego przez Kleszczele aż do miejscowości Połowce (granica Państwa), o łącznej długości 33,3 km, zyska wzmocnioną konstrukcję nawierzchni jezdni przystosowaną do nośności 11,5 tony na oś, nową nawierzchnię, na skrzyżowaniach zostaną wybudowane pasy do skrętu w lewo, a obok głównej drogi powstaną jezdnie dodatkowe (drogi serwisowe obsługujące ruch lokalny). Będą też ścieżki rowerowe lub tzw. ciągi pieszo-rowerowe. Wybudowane zostanie odwodnienie jezdni, kanał technologiczny oraz oświetlenie części skrzyżowań.

Całość prac zostanie wykonana do końca 2020 roku, natomiast dwa odcinki – przejście przez Suchowolce i Suchowolce – Kleszczele powinny być gotowe z końcem bieżącego roku.

Tekst i zdjęcie: GDDKiA O/Białystok

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA