YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne Subaru

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Inwestycje


Wydano pierwszy ZRID dla POW 2017-05-26
Wczoraj, 25 maja 2017 r. Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) dla budowy mostu przez Wisłę w ciągu drogi S2 Puławska-Lubelska. [...]

XXXII Ogólnopolskie Warsztaty Pracy Projektanta Konstrukcji 2017




IX Międzynarodowa Konferencja Modele obliczeniowe i nowe idee w konstrukcjach betonowych i murowych AMCM'2017, 5-7.06.2017, Gliwice 2017-06-05
Politechnika Śląska zaprasza na IX Międzynarodową Konferencję „Modele obliczeniowe i nowe idee w konstrukcjach betonowych i murowych AMCM'2017”, która odbędzie się w dniach 5-7 czerwca 2017 r. w Gliwicach.[...]


ViaCon – 20 lat sukcesów na polskim rynku
Rozmowa z Michałem Mońką, prezesem zarządu ViaCon Polska Sp. z o.o.[...]


Wpływ infrastruktury drogowej i oświetlenia na bezpieczeństwo ruchu
Bezpieczeństwo na drogach mają zapewnić m.in. urządzenia brd. Ich zadaniem jest optyczne prowadzenie ruchu, wskazanie pikietażu drogi, oznaczenie obiektów znajdujących się w skrajni drogi, a także zabezpieczenie ruchu pojazdów i pieszych. Niektóre z urządzeń brd dostarczają informacji i ostrzegają kierujących, służą do zamknięcia drogi dla ruchu czy zabezpieczenia robót w pasie drogowym oraz wspomagają prowadzenie nadzoru nad ruchem drogowym. Bezpieczeństwo kierującym, ale także pieszym i rowerzystom zapewnia również odpowiednie oświetlenie drogi i jej otoczenia.[...]


Zabezpieczenie dna w Porcie Północnym w Gdańsku
Jednym z ciekawszych projektów realizowanych na przełomie 2015 i 2016 r. na terenie Gdańska było wykonanie trwałego zabezpieczenia dna w Porcie Północnym przed rozmyciem spowodowanym przez jednostki pływające dobijające do Pirsu Węglowego. Zachowanie odpowiednich rzędnych dna w rejonie istniejącej konstrukcji było niezbędne dla utrzymania jej stateczności, a zbyt duże przegłębienia mogły doprowadzić do awarii budowli.[...]



Budowa mostu MS-6 na S5 Korzeńsko-Wrocław

Nowa droga ekspresowa S5 połączy Dolny Śląsk z północną częścią Polski, a autostradę A4 z autostradą A2. Ułatwi także transport dalekobieżny (zarówno osobowy, jak i towarowy) i odciąży sieć dróg lokalnych.
Autor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu



Realizacja trasy istotnie usprawni międzynarodowy transport drogowy, zapewni połączenie drogowe o wysokim stopniu bezpieczeństwa i komforcie ruchu oraz zmniejszy oddziaływanie infrastruktury drogowej na środowisko.

Dzięki budowie S5 nastąpi skomunikowanie autostrady A2 z autostradą A4, rozwijając tym samym sieć nowoczesnych połączeń drogowych w kraju. W poprzednim numerze „NBI” publikowaliśmy dokładny opis budowy poszczególnych zadań. W tym numerze zaprezentujemy budowę największego obiektu inżynieryjnego.

Na budowie drogi ekspresowej S5 na odcinku Korzeńsko – Wrocław, realizowanej przez konsorcjum Budimeksu SA i Strabaga Infrastruktura Południe Sp. z o.o., zakończyła się skomplikowana operacja nasuwania elementów ustrojów nośnych jednego z najdłuższych mostów w ciągu tego odcinka drogi.

Opis obiektu MS-6

Most MS-6 przekracza dolinę rzeki Barycz, kanał Sowina i linię kolejową E59. Obiekt to dwie niezależne, równoległe konstrukcje, oddzielne dla każdej z jezdni drogi ekspresowej. Niweleta przebiega w pionie w łuku wypukłym o promieniu 14 500 m. W rzucie poziomym trasa drogi biegnie od osi 1 do osi 14 w łuku o promieniu R = 2620 m.

Ustroje nośne zostały zaprojektowane jako żelbetowy, sprężony przekrój skrzynkowy, jednokomorowy. Całkowita długość każdego z ustroi nośnych wynosi 748 m. Każdy z ustrojów  nośnych został podzielony na 13 przęseł o rozpiętości teoretycznej od 48,0 do 81,5 m. Wysokość konstrukcji ustroju nośnego w osi skrzynki wynosi 3,6 m. Szerokość całkowita każdego ustroju nośnego to 17,04 m (trzy pasy ruchu po 3,5 m i pas awaryjny o szerokości 2,5 m).

Technologia budowy obiektu MS-6


Dla uniknięcia ingerencji w cenną ekologicznie dolinę Baryczy, zminimalizowania wpływu budowy na linię kolejową E59 oraz uniknięcia budowy potężnych rusztowań, do realizacji ustroju niosącego zostanie użyta metoda nasuwania podłużnego. Ustroje nośne będą wykonywane segmentami w stacjonarnej wytwórni zlokalizowanej poza obiektem. Przewiduje się po 29 etapów nasuwania dla każdej z nitki. Zgodnie z projektem technologicznym wykonawcy, przerwy technologiczne przebiegają w przypadku przęseł wewnętrznych w odstępie wynoszącym ok. jednej czwartej rozpiętości między podporami. Maksymalna długość odcinka budowlanego wynosi 28 m. Wytwórnia umiejscowiona jest ok. 20 m od przęsła. Geometria i położenie wytwórni jest przedłużeniem krzywej, po której jest nasuwany obiekt. W wytwórni odbywa się montaż deskowania, zbrojenia, betonowanie segmentów i ich sprężanie, a następnie nasuwanie. Czynności powyższe odbywać się będą w cyklach tygodniowych.

W czasie przesuwu ustrój nośny sprężony jest osiowo kablami leżącymi w płycie dolnej i płycie pomostowej. Poszczególne kable prowadzone są na długości dwóch odcinków budowlanych, a w przerwach technologicznych kotwione, sprężane i łączone. Drugi rodzaj sprężenia wykonywany jest jako sprężenie zewnętrzne wewnątrz skrzynek. Sprężenie docelowe (zewnętrzne) zostanie wprowadzone, sprężone i zainiektowane po nasuwie końcowym.

Awanbek

Do nasuwu zaplanowano wykorzystanie stalowego awanbeka o długości 36 m. Nasuwanie obu ustrojów nośnych może odbywać się jednocześnie za pomocą dwóch różnych awanbeków. Przy maksymalnym wysięgu wspornika w 56-metrowych przęsłach ugięcie końca awanbeka wynosi ok. 25 cm. Dlatego najazd na łożysko odbywa się za pomocą podnośnika hydraulicznego zamocowanego na końcu awanbeka.

Urządzenie do nasuwu


Ustrój nośny zostanie nasunięty za pomocą urządzenia hydraulicznego. Urządzenia do nasuwu znajdują się na filarach w osi 2. Odcinki budowlane 1, 2 i 3 będą wyciągnięte z wytwórni przy użyciu urządzenia do nasuwu. W tym celu zostaną zamocowane ściągi, utwierdzone do pasów dolnych awanbeka oraz do uchwytów bocznych cylindrów pras hydraulicznych urządzenia do nasuwu.

Wykonanie odcinka budowlanego


Jak już wspomniano, wykonanie typowego odcinka budowlanego przebiega w rytmie tygodniowym. Niezbędnym warunkiem dla takiego przebiegu prac jest wcześniejsze przygotowanie w rytmie tygodniowym kompletnego zbrojenia środników (zbrojenie zewnętrzne i wewnętrzne) i płyty dolnej (dolna warstwa zbrojenia) dla następnego odcinka. Po wykonaniu tygodniowego cyklu budowy kolejnego odcinka budowlanego następuje wysunięcie wykonanego segmentu. Po nasuwie końcowym ustroju nośnego należy zdemontować awanbek, wykonać docelowe sprężenie kablami zewnętrznymi i wymienić łożyska na docelowe.

S5 Korzeńsko – Wrocław


Konsorcjum Budimeksu SA i Strabaga Infrastruktura Południe Sp. z o.o. pod koniec lipca 2014 r. podpisało kontrakt na budowę 15-kilometrowego odcinka drogi S5 na trasie Korzeńsko – Wrocław. Wartość kontraktu wyniosła ponad 576 mln zł brutto. Oddanie drogi do użytku planowane jest do końca października 2017 r. Natomiast realizacja obiektu mostowego w ciągu drogi ekspresowej S5, która rozpoczęła się w maju 2016 r., zakończona zostanie w sierpniu 2017 r.
 
Fakty i liczby
Długość konstrukcji nośnej mostu wynosi 748 m.
Most przekroczy rzeki Barycz i Młynówkę oraz linię kolejową E 59 w miejscowości Żmigród.
Koszt obiektu stanowi 19% wartości całego kontraktu.
 
Zdjęcie: STRABAG Sp. z o.o.




Reklamy
Keller E droga MPWIK Mosty Polskie DCS Menard BASF Uponor
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję