REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Budowa mijanki na stacji w Majdanie Królewskim

Kombinacja technologii Switcher&Geismar umożliwiła bezpieczny transport i rozładunek wzdłużny bloków rozjazdów Rz60E1-500-1:12 na budowie mijanki na stacji w Majdanie Królewskim.

 
 
Fabrycznie zmontowane rozjazdy gwarantują trwałość i mniejsze koszty eksploatacji w całym cyklu życia tych konstrukcji.

Działając na zlecenie krakowskiego PNUIK-a – głównego wykonawcy mijanki w Majdanie Królewskim (linia kolejowa nr 71 Ocice – Rzeszów) – Grupa KZN Bieżanów dostarcza komplet konstrukcji rozjazdowych niezbędnych do rozbudowy tej stacji. Rozjazdy o mniejszych promieniach dostarczone zostały w starej technologii – czyli w częściach gotowych do montażu przez wykonawcę inwestycji. Natomiast kluczowe dla nowego układu stacyjnego konstrukcje Rz60E1-500-1:12, umożliwiające ruch pociągów z prędkością do 160 km/h na kierunku prostym i 60 km/h na kierunku zwrotnym, zgodnie z instrukcją Id-114 zostały dostarczone w technologii blokowej.

– Wykorzystaliśmy elastyczność systemu Switcher umożliwiającą współdziałanie ze wszystkimi znanymi technologiami wspierającymi blokową logistykę rozjazdów. Nasze wagony z uchylnymi platformami dowiozły bloki rozjazdowe na budowę mijanki. Następnie wykorzystując technologię mobilnych bramownic firmy Geismar dokonaliśmy rozładunku –
akcentuje Grzegorz Leszczyński, członek zarządu Grupy KZN Bieżanów ds. inwestycji i logistyki.

Technologia Switcher to rozwiązanie w pełni uniwersalne i elastyczne. Umożliwia zarówno rozładunek przy pomocy hds-ów zamieszczonych na wagonach Switcher+, jak i komplementarną współpracę w ramach innych technologii. Po sprawdzeniu w praktyce kompatybilności Switchera z ciężkimi dźwigami kolejowymi (m.in. realizacje w Świdniku czy Czarncy), nadszedł czas sprawdzenia jego dopasowania do mobilnych urządzeń suwnicowych takich jak Geismar. Realizacja w Majdanie Królewskim jest dowodem, że także w tej konfiguracji Switcher sprawdza się doskonale. Mimo, że w warunkach budowlanych oba systemy i obsługujący je pracownicy spotkały się po raz pierwszy i początkowo współpraca musiała się nieco dotrzeć, zgodnie z założeniami w ciągu jednej dniówki udało się wykonać cały zakres prac.

– Jeden z rozjazdów w procesie rozładunku poprzecznego trafił na przygotowane miejsce magazynowe z boku torów, skąd firma PNUIK, w kolejnym etapie prac przetransportuje go dźwigami w miejsce docelowe. Natomiast drugi, rozładowany w technologii rozładunku wzdłużnego, ułożony został bezpośrednio w miejscu zabudowy. Wieczorem, właśnie po jego wstępnie złubkowanej konstrukcji, przejechał skład z pustymi już wagonami Switcher wracającymi do Krakowa, by przygotować się do kolejnej realizacji – dodaje Leszczyński. – To kolejna blokowa logistyka rozjazdów zrealizowana Switcherami dla firmy PNUIK. Wcześniej współpracowaliśmy m.in. przy przebudowie stacji Rejowiec czy Nowa Sarzyna. Wspólne doświadczenie zdecydowanie pomaga zwłaszcza w sytuacji pracy pod presja czasu na bardzo krótkich zamknięciach – zaznacza przedstawiciel Grupy KZN Bieżanów. 

Inwestycja w Majdanie Królewskim, wraz z elektryfikacją całego odcinka Ocice – Rzeszów oraz końcem modernizacji linii kolejowych 8 i 25; zwiększy przepustowość, umożliwi szybsze podróże i możliwości uruchomienia dogodniejszych połączeń między Rzeszowem a Warszawą przez Sandomierz – Skarżysko-Kamienną i Radom oraz przez Tarnobrzeg – Stalową Wolę i Lublin. Rozjazdy w blokach dostarczone na budowę tej mijanki umożliwią zapewnią dłuższą i mniej awaryjną eksploatację całego zmodernizowanego układu stacyjnego. 
 
 

Tekst i zdjęcia: Remigiusz Tytuła, Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” Sp. z o.o.
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA