REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
1 Minuta czytania

Budowa metra na Bródnie

Prace na budowie północno-wschodniego odcinka linii metra M2 idą pełną parą. Lada moment wykonawca rozpocznie się betonowanie płyty stropowej korpusu przyszłej stacji Bródno.

Zbrojenie pierwszej sekcji stropu, fot. Maciej Czerski, Metro Warszawskie
Zbrojenie pierwszej sekcji stropu, fot. Maciej Czerski, Metro Warszawskie
Płyta stropowa

Wszystkie stacje linii M2 budowane są metodą podstropową. Polega ona na tym, że najpierw buduje się betonową płytę – przyszły strop stacji, a następnie wybiera się spod niej ziemię i w ten sposób powstają kolejne poziomy stacji aż do płyty dennej. Na stacji Bródno trwają już prace przy zbrojeniu pierwszej sekcji stropu.

Ściany szczelinowe


Na pozostałych stacjach: Zacisze i Kondratowicza trwają prace przy budowie kolejnych ścian szczelinowych, które stanowić będą jednocześnie ściany boczne stacji. Prace te wykonywane są przy użyciu specjalnych głębiarek, które pozwalają na precyzyjne wykonanie głębokiego, a jednocześnie wąskiego wykopu. To w nim następnie umieszczana jest klatka zbrojeniowa. Na koniec wykop zalewany jest betonem tworząc ścianę szczelinową. To bardzo ważny etap budowy, ponieważ to pierwszy konstrukcyjny element przyszłych stacji.

Ekrany akustyczne


Place budowy tego odcinka położone są bardzo blisko zabudowań mieszkalnych, dlatego wykonawca montuje już ekrany akustyczne. Dzięki temu minimalizowane jest negatywne oddziaływanie budowy. Ekrany obecnie stawiane są na stacjach Zacisze i Bródno.

Metro za 36 miesięcy


Zgodnie z podpisanym we wrześniu 2018 roku kontraktem – na północno-wschodniej końcówce metra powstaną trzy stacje: C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej L. Kondratowicza oraz C21 „Bródno” u zbiegu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączy je ponad cztery kilometry tuneli. Za ostatnią stacją powstanie również duża hala – z 11 torami – która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie projektu wartego 1 397 895 000 zł, ma 36 miesięcy.

Autorem projektów dla budowanego metra na Bródnie jest pracownia ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o., która wygrała konkurs na wykonanie Koncepcji Architektoniczno-Budowlanej. Twórcy zaprojektowali m.in. rastrowe ściany zatorowe i wykonane z betonu, częściowo przeszklone wejścia na stacje.

Tekst: Zarząd Transportu Miejskiego m.st. Warszawy
Zdjęcie: Maciej Czerski, Metro Warszawskie

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA