REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Budimex wybudował Trasę Niepodległości w Białymstoku

Wczoraj, 28 sierpnia 2019 roku Budimex wraz z inwestorem UM Białegostoku oficjalnie otworzyli Trasę Niepodległości – zachodnią obwodnicę centrum Białegostoku.

 
Trasa Niepodległości, fot. Budimex
Trasa Niepodległości, fot. Budimex
Trasa Niepodległości, fot. Budimex
Trasa Niepodległości, fot. Budimex
Kierowcy mogą już jechać przez przebudowane aleje Niepodległości i Paderewskiego, które są teraz dwujezdniowymi ulicami przebiegającymi w wykopie, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, dwupasmowymi ścieżkami rowerowymi i nowymi chodnikami.

Budimex SA rozpoczął prace pod koniec 2016 r. Przez ten czas realizował zadania na głównych arteriach oraz przy przebudowie infrastruktury technicznej. W sumie lider budownictwa w Polsce wybudował przy tej inwestycji 7,3 km trasy głównej. Firma działała także na drogach krzyżujących się z oboma alejami. W sumie było ich aż 8, a każda, z wyłączeniem ul. Magnoliowej, została skomunikowana z główną ulicą drogą serwisową ze skrzyżowaniem okrężnym. – Trasa Niepodległości to strategiczna inwestycja dla Białegostoku. Zapewni wygodny przejazd między odległymi osiedlami bez konieczności wjazdu do centrum miasta – Artur Popko, Dyrektor Budownictwa i Wiceprezes Budimex SA.


Prace prowadzone były w dwóch etapach. Etap II, obejmujący Aleję Niepodległości oraz przyległe do niej drogi, zaowocował powstaniem 5 wiaduktów drogowych, które są elementami rond, a także 4 kładek pieszo-rowerowych, zlokalizowanych przy Rondzie Armii Krajowej i Rondzie Wrocławska. Kierowy przejadą tędy także dwoma tunelami drogowymi – przy Rondzie Popiełuszki i Rondzie Hetmańska.


Z kolei III etap inwestycji obejmował przebudowę Alei Paderewskiego. Do obiektów inżynierskich zlokalizowanych przy tym odcinku należą m.in. tunel pod torami PKP, czy wiadukty drogowe, w tym jeden nad bocznicą kolejową. Podobnie jak w przypadku Alei Niepodległości, drogi uzupełnione są o ścieżki rowerowe i chodniki, które przebiegają w poziomie terenu.


O skali inwestycji, jaką wykonał Budimex SA dla Białegostoku mówią liczby dotyczące ilościowego zakresu prac. W obu etapach budowy Trasy Niepodległości wykonawca wykopał 975 tys. m3 ziemi oraz zużył 197 tys. m3 gruntu do stworzenia niezbędnych nasypów. Przy robotach, do samej podbudowy użyto 285 tys. m2 kruszywa łamanego i 193 tys. m2 betonu asfaltowego. Wrażenie robią także prace zbrojeniowe, do których wykorzystano 5 mln 202 tys. kg materiału. – Roboty branżowe z kolei przedstawiają się w kilometrach. Przy Trasie Niepodległości stworzyliśmy lub przebudowaliśmy 11,2 km sieci wodociągowej, ponad 36 km kanalizacji deszczowej, prawie 44 km sieci kablowej oświetlenia oraz 19,1 km sieci energetycznej – mówi Artur Popko.

Tekst i zdjęcia: Budimex SA

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA