YouTube     English
Logo NBI - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne

|||||||||
|
|

Zaloguj

| Zapomniałeś hasła?
Szukaj

Zamow prenumerate
Inwestycje


Oferty na kontynuację budowy S7 Lubień – Naprawa 2020-10-20
19 października br. krakowski Oddział GDDKiA otworzył oferty w przetargu na kontynuację budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień – Naprawa (jezdnia prawa). Wpłynęło 7 ofert. [...]

Subaru Forester e-Boxer




XVI Konferencja Naukowo-Techniczna Warsztaty Pracy Rzeczoznawcy Budowlanego, 26-28.10.2020, Kielce – Cedzyna 2020-10-26
[...]


Przyszłość budownictwa w miastach to projekty mixed-use
Rozmowa z Damianem Kapitanem, prezesem zarządu i dyrektorem naczelnym Budimeksu Nieruchomości Sp. z o.o.[...]


55 kroków do zielonej Europy
Jak ukierunkowane inwestycje pomogą w walce ze zmianami klimatycznymi, jak stworzyć 12,7 mln nowych miejsc pracy oraz jak wygenerować prawie 800 mld EUR oszczędności? Capgemini Invent, marka zajmująca się innowacjami cyfrowymi, doradztwem i transformacją Grupy Capgemini, opublikowała 14 października nowy, pierwszy w swoim rodzaju raport: 55 zadań Europy do zerowej emisji netto: jak inwestycje w czyste technologie nowej generacji mogą przyspieszyć odbudowę i transformację gospodarczą. [...]


W Krakowie powstaje hala sportowa z wielofunkcyjnym tarasem na dachu
Kino plenerowe, warzywniak oraz biblioteczka na dachu hali sportowej to tylko niektóre pomysły uczniów szkoły podstawowej, które zostały uwzględnione w projekcie nowego obiektu. Na dachu hali powstanie wielofunkcyjny taras. Inwestycja jest realizowana przy Szkole Podstawowej nr 151 (ul. Lipińskiego) w Krakowie. Wyłoniono już wykonawcę inwestycji i właśnie wmurowano kamień węgielny.[...]



Bliżej budowy monorail w Rzeszowie

Dzięki Tadeuszowi Ferencowi, prezydentowi i wizjonerowi, który z wielką determinacją zabiega od ponad 10 lat o budowę monorail, Rzeszów staje przed realną szansą urzeczywistnienia planów budowy miejskiej kolejki nadziemnej. Brakuje jedynie przepisów wykonawczych, aby ten nowoczesny, sprawny, szybki, bezkolizyjny i ekologiczny środek komunikacji zrewolucjonizował transport publiczny nie tylko w mieście, ale i całej Polsce. Biorąc pod uwagę tryb postępowania administracyjnego, budowa mogłaby ruszyć w drugiej połowie 2022 r.
Opracowanie Redakcja



  
Według uproszczonej definicji zaproponowanej przez The Monorail Society, organizację założoną w 1989 r. w celu promowania i szerzenia wiedzy na temat monorail, pod tym terminem należy rozumieć pojedynczą szynę służącą jako tor dla pojazdów pasażerskich lub towarowych. W większości przypadków szyna wznosi się nad powierzchnią terenu, a pojazdy zawsze są od niej szersze [1].

Próby stworzenia kolejki jednotorowej jako alternatywy dla kolei konwencjonalnych podejmowano już w XIX w. Charles Lartigue skonstruował system kolei jednoszynowej bazujący na monorail opracowanym w latach 20. XIX w., wykorzystujący tabor ciągnięty przez konie. Pierwsza linia według koncepcji Lartigue’a, zawieszona na wyniesionej szynie, powstała w 1881 r. w Algierii i wykorzystywała pojazdy ciągnięte przez muły. Pojazdy o napędzie parowym zastosowano po raz pierwszy w irlandzkim hrabstwie Kerry. Zbudowana tam linia monorail Lartigue’a liczyła 14,4 km i połączyła miasta Listowel oraz Ballybunion. Monorail Lartigue’a nie został jednak wdrożony na szeroką skalę [2].

Nie ustawano jednak w próbach i obecnie monorail można spotkać niemal na całym świecie, m.in. na Florydzie, w Osace, Dortmundzie, Sydney czy Dubaju.

Innowacyjne rozwiązania kontra przepisy


Budowa monorail w Rzeszowie jest o tyle nietypowym rozwiązaniem, że do tej pory nie miała umocowania w polskich przepisach prawa, co stanowiło przeszkodę na drodze do realizacji tej inwestycji. Władze Rzeszowa z prezydentem Ferencem na czele od lat prowadziły w tej kwestii rozmowy z odpowiednimi organami. Efektem było powołanie na szczeblu rządowym komisji odpowiedzialnej za wypracowanie potrzebnych przepisów. Obecnie w Ministerstwie Sprawiedliwości trwają prace nad przepisami, które umożliwiłyby wprowadzenie w Rzeszowie monorail jako publicznego środka transportu. Przygotowano wstępną analizę prawną, która jest pogłębiana.

Analiza dotyczyła dwóch ustaw. Jedną z nich jest ustawa o publicznym transporcie zbiorowym. W myśl definicji w niej zawartej, transport zbiorowy to „powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej linii komunikacyjnej, liniach komunikacyjnych lub sieci komunikacyjnej”. Ustawodawca określił także rodzaje transportu: drogowy, kolejowy, linowy, linowo-terenowy, morski oraz inny szynowy. Ten ostatni ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych definiuje jako „przewóz osób środkiem transportu poruszającym się po jednej szynie lub na poduszkach powietrznych lub magnetycznych, inny niż transport kolejowy i transport linowo-terenowy”. Nadal brakuje jednak przepisów wykonawczych. W przypadku monorail dotyczą one głównie przygotowania niezbędnej infrastruktury, związanej m.in. z określeniem danych technicznych pojazdu i infrastruktury czy zasad, na jakich kolejki jednoszynowe byłyby dopuszczane do obsługi transportu publicznego. Do tej pory bowiem przepisy transportu zbiorowego kwalifikowały pojazd jednoszynowy jako inny środek transportu. Te kwestie były rozważane przez Urząd Transportu Kolejowego i Ministerstwo Infrastruktury. Pod koniec maja 2020 r. podczas spotkania z władzami Rzeszowa wiceminister Marcin Warchoł deklarował, że odpowiednie przepisy uda się stworzyć jeszcze w 2020 r. Dla Rzeszowa oznaczałoby to – biorąc pod uwagę bieg procesów administracyjnych – że już w 2022 r. marzenie o monorail może zacząć się ziszczać.

Chcący znajdzie sposób


O monorail jako elemencie systemu transportowego często mówi się w kontekście alternatywy dla metra, przy czym tym, co na pierwszy rzut oka odróżnia te dwa środki transportu, jest miejsce ich zlokalizowania. Monorail to kolejka nadziemna, posadowiona na słupach. Może się poruszać bez maszynisty. Kolejka jest zasilana akumulatorami umieszczonymi w wagonikach, co oznacza, że nie emituje spalin. Wagoniki poruszają się po szynie, a całość jest napędzana gumowymi kołami, które umieszczone są poziomo i stykają się ze ściankami konstrukcji, stąd kolejka jest bardzo cicha. Doceniają to nie tylko pasażerowie, ale także mieszkańcy miast. Dzięki uporowi prezydenta Rzeszowa Tadeusza Ferenca, który nie ustaje w znalezieniu sposobu wdrożenia tego systemu w mieście, jako pierwsi w Polsce będą się o tym mogli przekonać rzeszowianie. Jak podsumował prezydent Ferenc: „Nie możemy się oglądać na inne miasta. Musimy je wyprzedzać”.

Władze miasta nie czekają więc z założonymi rękami, aż sytuacja prawna umożliwiająca budowę monorail zostanie uregulowana. W międzyczasie podpisano list intencyjny z firmą Sunningwell International Polska, obecnym dzierżawcą Huty Częstochowa. Współpraca, która ma potrwać 12 miesięcy, obejmuje m.in. stworzenie studium wykonalności projektu monorail. Zadaniem Sunningwell byłoby wyprodukowanie wszelkich części stalowych do rzeszowskiej kolejki – szyn, słupów, jak i blachy do budowy wagoników. Część technologiczną projektu powierzono chińskiemu koncernowi CCCC (China Communications Construction Company Ltd.), jednej z największych firm budowlanych na świecie, która wykonała już wstępne studium projektu rzeszowskiego monorail. CCCC była zaangażowana m.in. w projektowanie i budowę najdłuższego morskiego mostu na świecie, 55-kilometrowego mostu Hongkong-Zhuhai-Macao. Produkcja wagoników zostanie powierzona firmie BYD z siedzibą w Chinach. Ta zaawansowana technologicznie firma zajmuje się dostarczaniem rozwiązań energetycznych o zerowej emisji do krajów całego świata.
 
W planach rzeszowskiego monorail uwzględniono dwie trasy: 7- i 14-kilometrową. Kolejka miałaby rozpocząć swój kurs od dworca PKP, następie jechać w stronę al. Rejtana, Powstańców Warszawy, Batalionów Chłopskich, Witosa, Krakowskiej i zakończyć kurs ponowie na dworcu. Zakłada się, że kilometr linii kolejki wraz z pełną infrastrukturą, wagonami i przygotowaniem mógłby pochłonąć ok. 50–100 mln zł. Cały koszt inwestycji szacuje się na ok. 420–840 mln zł, w zależności od ostatecznej długości trasy.

Zalety systemu monorail [3]


Zmniejszenie natężenia ruchu w mieście – dzięki torom biegnącym ponad terenem i niezależnemu pierwszeństwu monorail może przewozić w jedną stronę od 10 tys. do 30 tys. pasażerów na godzinę.

Lepsze możliwości dostosowania do istniejącej infrastruktury – monorail oferuje maksymalną zdolność pokonywania wzniesień wynoszącą 10% i promień skrętu wynoszący 45 m, co daje mu znacznie lepszą adaptację do terenu niż metro. Jest zbudowany głównie nad ziemią i na środkowych pasach drogi, więc zajmuje także mniej miejsca. Estetyczny wygląd monorail wtapia się w nowoczesne środowisko miejskie.

Krótki okres budowy i niski koszt – prefabrykowane belki torowe umożliwiają wydajny proces budowy, stąd realizacja  monorail zajmuje tylko jedną trzecią czasu i jedną piątą kosztów budowy w porównaniu z typowym systemem metra.

Bezpieczeństwo podróżowania – do budowy wnętrza kolejki monorail stosowane są niepalne materiały, a przejścia bezpieczeństwa znajdują się na całej długości pojazdu. W przypadku przerwy w dostawie prądu monorail może pracować na ponad 3 km dzięki zasilaniu akumulatorowemu, zapewniając pasażerom bezpieczne dotarcie do następnej stacji.

Literatura

[1] Definition of Monorail (online). The Monorail Society. Dostępny w Internecie: http://www.monorails.org/tMspages/WhatIs.html (dostęp 28 czerwca 2020).
[2] Szymajda M.: Z historii kolei. Symetryczny monorail Lartigue’a (online). Rynek Kolejowy, 25 lutego 2017. Dostępny w Internecie: https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/z-historii-kolei-symetryczny-monorail-lartiguea-film-80492.html# (dostęp 30 czerwca 2020).
[3] Rail Transit (online). BYD. Dostępny w Internecie:
http://www.byd.com/en/Rail.html (dostęp 10 czerwca 2020).
 
Zdjęcie: Urząd Miasta Rzeszowa




Reklamy
PPI Chrobok Eurovia Palisander Keller Noe Geobrugg Luxo Wodociągi Miasta Krakowa
Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70, fax: 12 292 70 80
- -
Copyright © Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne 2005 - 2017
Wszelkie prawa zastrzeżone



Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.

Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie. Kontynuujac jej przegladanie wyrażasz zgodę na ich zapisywanie w pamięci urzadzenia. Poprzez zmianę ustawień w przegladarce internetowej możesz wyrazić zgodę na zapisywanie plików cookie lub je zablokować. Więcej informacji na temat stosowania cookies znajdziesz w polityce cookie. (Kliknięcie linku nie powoduje zmian w ustawieniach cookies).




Akceptuję - nie pokazuj więcej tego powiadomienia.

Akceptuję