REKLAMA
Kolej Wiadomości
2 Minuty czytania

Będzie bezpieczniej na przejazdach kolejowo-drogowych na Śląsku

PLK zwiększają bezpieczeństwo na 9 przejazdach kolejowo-drogowych w woj. śląskim za kwotę ponad 12 mln zł. W Radostowicach koło Pszczyny kierowcy korzystają już z efektów prac.

Zdjęcie: Grzegorz Biega
Zdjęcie: Grzegorz Biega
Bezpieczniejsze i punktualne przejazdy pociągów, a także zwiększenie poziomu zabezpieczeń dla kierowców i pieszych, to zakładany efekt realizacji ogólnopolskiego programu przejazdowego z Krajowego Programu Kolejowego. W województwie śląskim widać efekty prac. Zmodernizowano już 2 przejazdy, a 7 jest w przebudowie.

W Radostowicach na linii Pszczyna – Rybnik zakończyły się roboty torowe. Nowa nawierzchnia na przejeździe przy ul. Kolejowej ułatwia płynny przejazd samochodom. Kierowców wspierają nowe urządzenia sygnalizacji – są półrogatki, jasne oświetlenie, a kamery rejestrują obraz ze skrzyżowania. Zwiększył się też poziom bezpieczeństwa na przejeździe w Krzepicach (linia Herby Nowe – Oleśnica) w 2018 roku wymieniono tor i jezdnię, a stare urządzenia sygnalizacji przejazdowej zastąpiono nowymi. Zamontowano nowe oświetlenie i monitoring.

W Zabrzu przy ul. Makoszowskiej ułożono już nowe tory i nawierzchnię drogową. Zostaną zamontowane nowoczesne urządzenia przejazdowe oraz oświetlenie i monitoring.

Z przebudowy skorzystają piesi, gdyż nowe chodniki zapewnią bezpieczniejszą komunikację w obrębie skrzyżowania. Przebudowa posterunku dróżnika poprawi warunki służby pracownika odpowiedzialnego za bezpieczeństwo.

W Rybniku Niedobczycach (między Rybnikiem Towarowym a Suminą) wymieniono już nawierzchnię drogowo-torową. Teraz roboty obejmą wymianę urządzeń zabezpieczających.

W Lublińcu modernizowane są dwa przejazdy (na linii Droniowiczki – Jawornica oraz Paczyna – Lubliniec). Zostaną zainstalowane urządzenia przejazdowe, nowe oświetlenie oraz kamery. Zakończenie prac na obu przejazdach zaplanowano do końca roku.

Podobnie jest w Wilkowcach na trasie Katowice – Zwardoń, w Jaworznie (linia Sosnowiec Maczki – Długoszyn) oraz w Cieszynie. Na tych przejazdach wymieniono tory oraz drogę.

W Wilkowicach wybudowano chodnik, a w Cieszynie dodatkowo ścieżkę rowerową. Do końca roku przejazdy zyskają nowe rogatki oraz sygnalizatory. To dodatkowe zabezpieczenia, których wcześniej nie było.

Ogólnopolski projekt zwiększa poziom bezpieczeństwa na przejazdach

Przebudowa objęła ponad 180 przejazdów w całej Polsce. Skrzyżowania kolejowo-drogowe są modernizowane w ramach ogólnopolskiego projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap I – część przejazdowa”. Projekt za ok. 250 mln zł, ma dofinansowanie prawie 194 mln zł netto z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wymieniana jest nawierzchnia na przejazdach, instalowane są nowe i dodatkowe sygnalizatory. Jasne energooszczędne oświetlenie ułatwia podróż. Montowany monitoring rejestruje sytuacje na styku kolei i drogi. Lepszy stan przejazdów, nowe chodniki i ścieżki rowerowe poprawiają komunikację w obrębie skrzyżowań.

PLK konsekwentnie zwiększają poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach toru i drogi. Budują bezkolizyjne skrzyżowania i modernizują przejazdy w ramach wielu projektów inwestycyjnych, m.in. w Szczejkowicach i Szymocicach w ramach „Prac na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze” oraz w Myszkowie w ramach „Prac na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawiercie”.

Tekst: Katarzyna Głowacka, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zdjęcie: Grzegorz Biega

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA