REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Będą zmiany w organizacji ruchu na węźle Szczepanowice

Oddany do ruchu na początku października odcinek drogi ekspresowej S7 Szczepanowice – Widoma jest pierwszym z czterech odcinków trasy łączącej Kraków z funkcjonującą już S7 na terenie woj. świętokrzyskiego.

 
Zdjęcie: Krzysztof Nalewajko, GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia-krakow.pl
Zdjęcie: Krzysztof Nalewajko, GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia-krakow.pl
Kierowcy wjeżdżają i zjeżdżają na nowy odcinek poprzez węzły dostosowane do docelowej organizacji ruchu, w której cały ciąg S7 obsługuje główny potok pojazdów, a węzły tylko ruch lokalny. Obecna czasowa organizacja ruchu sprawdza się przez większość tygodnia, a jedynie w szczycie weekendowych powrotów z południa Polski tworzą się zatory. Przed Dniem Wszystkich Świętych GDDKiA wprowadzi korektę w obrębie węzła Szczepanowice.

Pierwszy z czterech


Budowę prawie 56 km S7 od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa podzielono na cztery odcinki realizacyjne:
- Moczydło – Miechów, dł. 18,7 km, umowę podpisano 16 kwietnia 2020 r., planowane zakończenie 2023 r.  
- Miechów – Szczepanowice, dł. 5,3 km, umowę podpisano 8 lutego 2021 r., planowane zakończenie 2024 r.
- Szczepanowice – Widoma, dł. 13,1, umowę podpisano 8 stycznia 2018 r., oddany do ruchu 4 października 2021 r.
- Widoma – Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska), dł. 18,3 km, 7 grudnia 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z poprzednim wykonawcą, z nowym umowę podpisano 15 lipca 2021 r., planowane zakończenie 2024 r.

Realizacja odcinka Szczepanowice – Widoma rozpoczęła się jako pierwsza i chcąc odciążyć zatłoczone Słomniki, GDDKiA zdecydowała się udostępnić gotowy fragment kierowcom na zasadzie czasowej organizacji ruchu. Fragment S7 połączony jest z obecnym przebiegiem DK7 poprzez węzły Widoma i Szczepanowice za pośrednictwem skrzyżowań typu ronda. Ich geometria jest dostosowana do docelowego układu drogi S7 zakładającego obsługę ruchu lokalnego, a nie głównego. Stąd przepustowość rond dla tej organizacji ruchu jest ograniczona i przy wzmożonym natężeniu może powodować zatory drogowe.

Monitoring i reakcja


Po oddaniu trasy do ruchu GDDKiA monitorowała sytuację na węzłach. Przez większość tygodnia tymczasowe rozwiązanie zapewniało należyty poziom przepustowości. Zatory pojawiały się w szczycie weekendowych powrotów z południa Polski, na co miał również wpływ braku aktualizacji trasy w popularnych nawigacjach samochodowych, które nie przekazywały informacji o natężeniu ruchu.

GDDKiA podjęła decyzję o wprowadzeniu zmian w obecnie funkcjonującej organizacji ruchu. Drogowcy rozdzielą kolidujące ze sobą relacje Warszawa – Kraków oraz Kraków – Warszawa. Wjazd i zjazd z S7 będzie możliwy tylko poprzez południowe rondo węzła Szczepanowice i jego łącznice. Dodatkowo powstanie przełączka pomiędzy jezdniami S7, która zapewni ruch w kierunku Krakowa. Taka modyfikacja powinna znacząco usprawnić ruch, choć nie wyeliminuje zakłóceń płynności ruchu w okresach jego wzmożonego natężenia. Nowa organizacja zostanie wdrożona przed Dniem Wszystkich Świętych.

Docelowym rozwiązaniem organizacji ruchu pozostaje jednak oddanie do użytkowania pozostałych odcinków drogi ekspresowej S7.

Źródło: GDDKiA O/Kraków, www.gov.pl/web/gddkia-krakow.pl
 
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA