






Rzeszowski Oddział GDDKiA wybrał ofertę spółki POLAQUA jako najkorzystniejszą w przetargu na zaprojektowanie i budowę 18 km drogi ekspresowej S19 Dukla – Barwinek (granica państwa). [...]




[...]


W ramach współpracy naszego wydawnictwa z infraSTUDIO przedstawiamy zapis rozmowy przeprowadzonej przez dr. hab. inż. Marka Salamaka, prof. PŚ z Pawłem Puchem, menedżerem zespołu ds. BIM i automatyzacji procesów projektowych w krakowskim oddziale Jacobs.[...]


Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis Budownictwo kolejowe w Polsce 2022–2027, szacunkowa wartość 270 realizowanych i planowanych największych inwestycji kolejowych wynosi 125 mld zł, z czego 37 mld zł (30% całości) przypada na inwestycje w budowie, a 88 mld zł na inwestycje będące na etapie przetargu, planowania lub wstępnej koncepcji. Tak znacząca dysproporcja pomiędzy wartością inwestycji w realizacji a planowanymi świadczy o dużym długoterminowym potencjale rozwoju tego segmentu budownictwa.[...]


1 sierpnia 2022 roku, miesiąc przed umownym terminem zakończenia inwestycji, oddany został do użytku zmodernizowany przez STRABAG 350-metrowy fragment ul. Puławskiej w Piasecznie. [...]
Autostrada A2 Łódź – Warszawa będzie poszerzona w systemie tradycyjnym
Dobudowa dodatkowych pasów na A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą powinna zostać zrealizowana w systemie tradycyjnym. Taki jest jeden z wniosków GDDKiA po przeprowadzonych w I kwartale br. konsultacjach rynkowych.


Realizacja w tej formule pozwoli na optymalne przygotowanie się do budowy oraz ograniczenie ryzyka związanego z cenami materiałów i usług na rynku.
W pierwszej kolejności GDDKiA ogłosi przetarg na przygotowanie kompletnego projektu budowlanego. Planowane do ogłoszenia już w wakacje postępowanie obejmie opracowanie dokumentacji wraz z uzyskaniem niezbędnych zgód i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Dopiero później wyłoniony zostanie wykonawca rozbudowy A2.
Spójność rozwiązań i większa przewidywalność rynku
Realizacja inwestycji w systemie tradycyjnym zagwarantuje GDDKiA zarówno spójność rozwiązań projektowych, jak i optymalne przygotowanie się do podziału inwestycji na odcinki realizacyjne. Pozwoli także potencjalnym wykonawcom na dłuższą obserwację sytuacji na rynku budowlanym i złożenie ofert, które będą uwzględniały przewidywalny poziom cen materiałów i usług oraz ewentualne ryzyka. Obecnie głównym celem całej, szeroko rozumianej branży infrastrukturalnej jest utrzymanie płynności i stabilności rynku. Wybór takiej formuły realizacji inwestycji wpisuje się w ten cel i stanowi element szeregu działań podejmowanych przez GDDKiA w związku z aktualną sytuacją rynkową.
System tradycyjny to także możliwość odpowiedniego zaplanowania organizacji całej budowy i kompleksowego zastosowania przyjętych rozwiązań technologicznych. Rozbudowa autostrady pod ruchem to wielkie przedsięwzięcie, dlatego rozpoczęcie prac od przygotowania projektu pozwoli na zminimalizowanie ewentualnych ryzyk.
Sama dokumentacja będzie dotyczyła rozwiązań technicznych dla rozbudowy A2 o dodatkowe pasy ruchu oraz działań usprawniających organizację ruchu na istniejącej sieci drogowej w czasie rozbudowy autostrady.
Konsultacje rynkowe
W związku z planowanym poszerzeniem autostrady A2 Łódź – Warszawa GDDKiA zorganizowała serię spotkań z podmiotami, które zgłosiły chęć udziału w konsultacjach rynkowych. Wspólnie z firmami i uczelniami wymieniono się wiedzą i doświadczeniami oraz uzyskano informacje przydatne do przygotowania dokumentacji przetargowej dla planowanych zamówień.
A2 Łódź – Warszawa
Poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu będzie pierwszym, na taką skalę, tego rodzaju projektem realizowanym pod ruchem. W miejscu szerokiego pasa zieleni pomiędzy jezdniami, na długości ok. 89 km, dobudowany zostanie dodatkowe pasy ruchu. Przeprowadzone konsultacje rynkowe na etapie opracowywania dokumentów do planowanych zamówień, pozwolą GDDKiA jak najlepiej przygotować się do przetargu. Wszystko po to, aby czas realizacji inwestycji, dobór rozwiązań oraz również sama realizacja przebiegły jak najsprawniej.
Mniejsze utrudnienia, większe bezpieczeństwo
W procesie realizacji tej inwestycji kluczowa jest też minimalizacja utrudnień dla kierowców oraz zapewnienie optymalnych warunków bezpieczeństwa dla uczestników ruchu i pracowników wykonawcy. Kwestie BRD są tu szczególnie istotne, ze względu na prowadzenie prac na czynnej autostradzie.
Podczas konsultacji rozmawiano zarówno o kwestiach organizacyjnych związanych z prowadzeniem prac pod ruchem, jak i o wykorzystaniu destruktu, tunelach technicznych pod autostradą czy też zastosowaniu odnawialnych źródeł energii.
Docelowo A2 będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ będzie posiadał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. To zwiększy przepustowość trasy oraz ułatwi szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
W pierwszej kolejności GDDKiA ogłosi przetarg na przygotowanie kompletnego projektu budowlanego. Planowane do ogłoszenia już w wakacje postępowanie obejmie opracowanie dokumentacji wraz z uzyskaniem niezbędnych zgód i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Dopiero później wyłoniony zostanie wykonawca rozbudowy A2.
Spójność rozwiązań i większa przewidywalność rynku
Realizacja inwestycji w systemie tradycyjnym zagwarantuje GDDKiA zarówno spójność rozwiązań projektowych, jak i optymalne przygotowanie się do podziału inwestycji na odcinki realizacyjne. Pozwoli także potencjalnym wykonawcom na dłuższą obserwację sytuacji na rynku budowlanym i złożenie ofert, które będą uwzględniały przewidywalny poziom cen materiałów i usług oraz ewentualne ryzyka. Obecnie głównym celem całej, szeroko rozumianej branży infrastrukturalnej jest utrzymanie płynności i stabilności rynku. Wybór takiej formuły realizacji inwestycji wpisuje się w ten cel i stanowi element szeregu działań podejmowanych przez GDDKiA w związku z aktualną sytuacją rynkową.
System tradycyjny to także możliwość odpowiedniego zaplanowania organizacji całej budowy i kompleksowego zastosowania przyjętych rozwiązań technologicznych. Rozbudowa autostrady pod ruchem to wielkie przedsięwzięcie, dlatego rozpoczęcie prac od przygotowania projektu pozwoli na zminimalizowanie ewentualnych ryzyk.
Sama dokumentacja będzie dotyczyła rozwiązań technicznych dla rozbudowy A2 o dodatkowe pasy ruchu oraz działań usprawniających organizację ruchu na istniejącej sieci drogowej w czasie rozbudowy autostrady.
Konsultacje rynkowe
W związku z planowanym poszerzeniem autostrady A2 Łódź – Warszawa GDDKiA zorganizowała serię spotkań z podmiotami, które zgłosiły chęć udziału w konsultacjach rynkowych. Wspólnie z firmami i uczelniami wymieniono się wiedzą i doświadczeniami oraz uzyskano informacje przydatne do przygotowania dokumentacji przetargowej dla planowanych zamówień.
A2 Łódź – Warszawa
Poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu będzie pierwszym, na taką skalę, tego rodzaju projektem realizowanym pod ruchem. W miejscu szerokiego pasa zieleni pomiędzy jezdniami, na długości ok. 89 km, dobudowany zostanie dodatkowe pasy ruchu. Przeprowadzone konsultacje rynkowe na etapie opracowywania dokumentów do planowanych zamówień, pozwolą GDDKiA jak najlepiej przygotować się do przetargu. Wszystko po to, aby czas realizacji inwestycji, dobór rozwiązań oraz również sama realizacja przebiegły jak najsprawniej.
Mniejsze utrudnienia, większe bezpieczeństwo
W procesie realizacji tej inwestycji kluczowa jest też minimalizacja utrudnień dla kierowców oraz zapewnienie optymalnych warunków bezpieczeństwa dla uczestników ruchu i pracowników wykonawcy. Kwestie BRD są tu szczególnie istotne, ze względu na prowadzenie prac na czynnej autostradzie.
Podczas konsultacji rozmawiano zarówno o kwestiach organizacyjnych związanych z prowadzeniem prac pod ruchem, jak i o wykorzystaniu destruktu, tunelach technicznych pod autostradą czy też zastosowaniu odnawialnych źródeł energii.
Docelowo A2 będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ będzie posiadał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. To zwiększy przepustowość trasy oraz ułatwi szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Źródło: tekst GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/

- WEB Kiosk - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Facebook - Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne
- Akademia Górniczo-Hutnicza
- Facebook - Budownictwo Inżynieryjne
- Konferencja No-Dig Poland
- Konferencja Przepusty i Przejścia dla Zwierząt
- SITK RP Oddział Kraków
- Polski Kongres Drogowy
- Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa
- Portal drogowy - edroga.pl
- Wyprawy Mostowe
nbi med!a
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
ul. Zakopiańska 9/101 | 30-418 Kraków
tel.: 12 292 70 70
Redakcja: redakcja@nbi.com.pl | Marketing: anna.karpinska@nbi.com.pl
Prenumerata: prenumerata@nbi.com.pl | Studio DTP: wydawnictwo@nbi.com.pl

Strona główna |
Redakcja |
Biuro Obsługi Klienta |
Aktualny Numer |
Archiwum NBI |
Galerie |
Patronat medialny |
Wywiady |
Raporty |
Inwestycje |
Katalog branżowy |
Wydawnictwo |
Czasopismo |
Rada Programowa |
Prenumerata |
Portal |
Reklama |
Współpraca |
Newsletter |
Misja> |
Wydane pozycje> |
Oferta> |
Kontakt |
O czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Partnerzy |
Redakcja |
Dlaczego warto? |
Jak zamówić? |
Egzemplarz Okazowy |
O portalu |
Korzystanie z serwisu |
Dlaczegow warto? |
Reklama w czasopiśmie |
Plan wydawniczy |
Kto nam zaufał |
FTP |
Zaproszenie do Współpracy |
Patronat Medialny |
About The Journal |
NBI poleca |

Copyright © nbi med!a 2005 - 2021
Wszelkie prawa zastrzeżone
Wszelkie prawa zastrzeżone
Serwis nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam, artykułów sponsorowanych i ogłoszeń.
Jakiekolwiek wykorzystywanie w całości lub we fragmencie materiałów zawartych na www.nbi.com.pl bez zgody wydawcy jest zabronione i chronione prawem.