REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
4 Minuty czytania

Aplikacje odpowiedzią na reżim sanitarny na budowach

Szybko zmieniająca się rzeczywistość prawna i biznesowa w czasie pandemii Covid-19 stawia przed firmami nowe zadania. Stoi przed nimi także branża budowlana, która z jednej strony musi utrzymać ciągłość realizowanych projektów, a z drugiej zapewnić odpowiedni reżim sanitarny na placu budowy.

 Na te wyzwania stara się odpowiedzieć m.in. sektor IT, przygotowując mobilne narzędzia dla firm budowlanych, deweloperów i zarządców nieruchomości.

Bieżące usuwanie usterek, poprawki, a także czasochłonne procedury urzędowe i towarzyszący im obieg dokumentacji, potrafią mocno obniżyć rentowność procesu budowlanego oraz istotnie wpłynąć na termin realizacji projektu. Dziś dochodzą do tego zupełnie nowe ryzyka – kolejne rozporządzenia rządowe, odpowiednie wymogi sanitarne czy choćby konieczność skierowania części pracowników na obowiązkową kwarantannę. Wszystko to zwiększa prawdopodobieństwo opóźnień w realizacji poszczególnych etapów inwestycji, a w efekcie może doprowadzić do wzrostu kosztów projektu na wielu szczeblach – od biura architektonicznego zaczynając, poprzez podwykonawców, a kończąc na zarządzaniu gotowym obiektem. Przy tak szerokiej grupie różnych interesariuszy konieczne jest skoordynowane zarządzanie i sprawne delegowanie zadań, które – szczególnie w tak trudnych czasach – pozwoli osobom odpowiedzialnym za daną inwestycję na bieżąco śledzić postęp prac, a jednocześnie zabezpieczyć rentowność projektu.

Zarządzanie projektem w czasie pandemii

Nowoczesne rozwiązania IT pozwalają uniknąć wielu problemów w komunikacji, usprawniając przy tym przepływ dokumentów i informacji w ramach zespołu projektowego. Narzędzia te nie tylko wspomagają proces budowlany, począwszy od etapu projektowania. Wraz z oddaniem budynku do użytkowania wspierają one także osoby zarządzające obiektem, pomagając im skoordynować prace remontowe czy też serwisowanie znajdujących się na jego terenie instalacji. Jednym z przykładów takich rozwiązań jest aplikacja PlanRadar, która z jednej strony pozwala na zdalne, a jednocześnie precyzyjne kierowanie zadaniami, a z drugiej gromadzi w jednym miejscu kompletną dokumentację oraz informacje na temat stanu projektu. Ma to szczególne znaczenie w czasach dystansu społecznego i pracy wielu podwykonawców w modelu zdalnym lub rotacyjnym. W odpowiedzi na te wyzwania PlanRadar realnie wspiera komunikację pomiędzy poszczególnymi osobami delegowanymi do realizacji wybranego zadania, a wymiana informacji o statusie prac prowadzona jest pomiędzy nimi bezpośrednio poprzez aplikację w czasie rzeczywistym.

Sterowanie budową za pomocą smartfona

Jedną z funkcji aplikacji PlanRadar jest regularne rejestrowanie usterek i zdalna kontrola procesu ich usuwania. Istotnie ułatwia to prowadzenie sprawozdawczości dla odpowiedzialnego za prace budowlane kierownictwa, a jednocześnie udrażnia system decyzyjny, prowadząc do skrócenia czasu potrzebnego np. do usunięcia zarejestrowanej nieprawidłowości. Dzięki indywidualnie zaprojektowanym formularzom i szablonom raportów oraz przejrzystej dystrybucji danych w aplikacji PlanRadar, każda ze stron otrzymuje tylko te informacje, których w danej chwili potrzebuje. W praktyce oznacza to, że wszystkie zdarzenia są zapisywane na cyfrowym planie inwestycji jako tzw. bilety. Te z kolei są natychmiast przydzielane osobom odpowiedzialnym za dany element projektu – na przykład elektrykowi lub osobie odpowiedzialnej za system wentylacyjny – wraz z dyspozycją rozwiązania problemu, co w rezultacie eliminuje konieczność angażowania dodatkowych osób w proces komunikacji i pozwala prowadzić ją w sposób bezpośredni. Dzięki takiemu modelowi pracy kierownik budowy lub osoba odpowiedzialna za dany projekt może w łatwy sposób sprawdzić, jaki jest aktualny status biletów, a także śledzić bieżący postęp każdego etapu inwestycji. W tym celu wykorzystuje służbowy telefon lub tablet, redukując tym samym konieczność bezpośredniego kontaktu z innymi współpracownikami.

Nowa formuła komunikacji

Jednym z przykładów zastosowania aplikacji PlanRadar, który istotnie poprawił efektywność pracy i jednocześnie zapewnił terminową realizację inwestycji był projekt budowy zakładów firmy Airbus w niemieckim mieście Manching. Inwestycja dla wymagającego klienta, a jednocześnie jednego z liderów branży lotniczej sprawiała, że projekt wiązał się z koniecznością zastosowania złożonych i zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Wymagało to także koordynacji pracy wielu zespołów oraz firm, z których duża część miała odmienną kulturę korporacyjną i organizację pracy. Aby udrożnić komunikację i zapewnić pełną transparentność projektu, firma zdecydowała się na użycie aplikacji PlanRadar. Dzięki temu wszystkie osoby zaangażowane w realizację inwestycji miały zapewniony ten sam poziom informacji o projekcie i mogły na bieżąco przekazywać sobie kolejne zadania. Pojawiające się na bieżąco braki czy usterki były integrowane w jednym miejscu i przekazywane odpowiednim partnerom projektu. Okazało się to optymalnym rozwiązaniem i znacząco skróciło czas pracy nad projektem w porównaniu z tradycyjnym, bardziej analogowym modelem.

Ułatwienia dla zarządców nieruchomości

Kolejnym przykładem firmy, która zdecydowała się na wykorzystanie aplikacji PlanRadar było szwajcarskie biuro projektowe AFC, zatrudniające ponad 60 pracowników i realizujące projekty na terenie całego kraju. Pracownia poszukiwała rozwiązania, które zapewni wsparcie na poziomie całego cyklu życia tworzonych projektów i będzie wsparciem dla klientów, integrując wszystkie zasoby i dokumenty w jednym miejscu. Obecnie, dzięki PlanRadar, firma zarządza danymi na temat blisko 100 inwestycji, a dodatkowo wykorzystuje aplikację również do komunikacji wewnętrznej pomiędzy przypisanymi do danego projektu użytkownikami. Aplikacja stanowi przy tym nieocenione wsparcie m.in. w procesie konserwacji budynków, automatyzując informacje dotyczące na przykład regularnych przeglądów czy przedłużenia odpowiedniego certyfikatu. Dodatkowo narzędzie sprawdza się też przy cyklicznych kontrolach m.in. instalacji gazowej, elektrycznej i wodociągowej. Dzięki rozwiązaniom opartym o chmurę osoby zarządzające danym projektem dysponują bowiem najważniejszymi informacjami dotyczącymi budynku, wykorzystując do tego posiadane urządzenia mobilne. Źródło: Materiały prasowe
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA