REKLAMA
Budownictwo Drogi Wiadomości
4 Minuty czytania

15 lat warszawskich parkingów „Parkuj i Jedź”

11 kwietnia 2007 r. kierowcy zaparkowali samochody na pierwszym parkingu „Parkuj i Jedź” w Warszawie – przy stacji metra Marymont. Obecnie mają do dyspozycji 16 tego typu obiektów z ponad. 4,6 tys. miejsc postojowych dla samochodów i prawie tysiącem dla rowerów.

 
Zdjęcie: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl
Zdjęcie: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl
Piętnaście lat temu – 11 kwietnia 2007 r. oddano do użytku parking „Parkuj i Jedź” Metro Marymont – trzypoziomowy na ponad 400 miejsc postojowych. Był to pierwszy tego typu obiekt w Polsce, na którym kierowcy mogli zostawić samochód i kontynuować podróż komunikacją miejską.

Prace przygotowawcze rozpoczęły się kilka lat wcześniej, bo już w 1999 r. Wówczas Rada m.st. Warszawy przyjęła uchwałę w sprawie ustaleń wiążących gminy warszawskie przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie ustaleń dla systemu parkingów strategicznych „Parkuj i Jedź”. Zobowiązano w niej samorządy do uwzględnienia w planach miejsc, w których mogłyby powstać parkingi przesiadkowe. Skupiono się na miejscach w sąsiedztwie stacji metra i przystanków kolejowych.

P+R Metro Marymont – pierwszy parking w Warszawie i Polsce


Po etapie przygotowań i kilku powtórzonych przetargach w 2005 r. podpisano umowy na zaprojektowanie i wybudowanie trzech parkingów – przy stacjach metra Wilanowska i Marymont oraz przy ul. Połczyńskiej. Roboty w terenie rozpoczęły się w 2006 r. Rok później – w kwietniu kierowcy zaparkowali samochody na pierwszym tego typu parkingu w stolicy – przy stacji metra Marymont. W tym samym roku oddano do użytku także parking na Bemowie – przy ul. Połczyńskiej.

W kolejnych latach sieć P+R była intensywnie rozbudowywana. W 2008 r. kierowcy zyskali obiekty przy stacji metra Wilanowska i Młociny. Ten drugi – obecnie największy, na tysiąc miejsc – powstał w ramach budowy bielańskiego odcinka metra i węzła przesiadkowego Młociny łączącego trzy środki transportu – metro, tramwaje oraz autobusy miejskie i dalekobieżne.

W 2009 roku oddano do użytku trzy parkingi – przy stacji metra Stokłosy i Ursynów oraz pierwszy przy przystanku kolejowym – Warszawa Anin SKM. Rok 2010 przyniósł drugi obiekt przy stacji metra Młociny. Lokalizacja ta okazała się bardzo popularna wśród mieszkańców północnej części aglomeracji – pierwszy obiekt na tysiąc miejsc zapełniał się już wcześnie rano. Sytuacja powtórzyła się w roku 2018, kiedy to otwarto kolejne dwa parkingi przy węźle przesiadkowym Młociny. Obecnie zapewniają one prawie 1,5 tys. miejsc postojowych.

Parking przy węźle przesiadkowym Al. Krakowska udostępniono kierowcom w 2011 r. Rok później sieć rozszerzono o obiekty przy przystankach kolejowych – Warszawa Wawer i Warszawa Ursus Niedźwiadek. W 2014 do P+R zlokalizowanych w północnej części miasta dołączył Wawrzyszew. W kolejnym roku – wraz z uruchomieniem centralnego odcinka drugiej linii metra – udostępniono kierowcom parking (tymczasowy, na wynajętym terenie) przy stacji metra Stadion Narodowy i przystanku kolejowym Warszawa Stadion.

Najnowszy parking – pierwszy na Białołęce, zlokalizowany przy przystanku kolejowym Warszawa Żerań – otwarto w lutym tego roku. Kierowcy zyskali 235 miejsc postojowych, a rowerzyści mogą tam zostawić 140 jednośladów.

P+R tu i teraz


Obecnie na sieć warszawskich parkingów P+R składa się 16 obiektów na ponad 4,6 tys. miejsc postojowych dla samochodów i prawie tysiąc dla rowerów. Można z nich korzystać bez dodatkowych opłat na podstawie biletów ZTM od dobowego wzwyż lub uprawnień do korzystania z bezpłatnych przejazdów.

Wraz z rozwojem pojazdów o alternatywnych źródłach napędu, unowocześniano także parkingi przesiadkowe. Zaczęto m.in. instalować na ich terenie ładowarki do samochodów i rowerów elektrycznych. Obecnie właściciele samochodów elektrycznych mają do dyspozycji 34 punkty do ładowania, a rowerzyści – cztery.

W lutym tego roku największą popularnością (ponad połowa zajętych miejsc) cieszyło się dziesięć obiektów: Metro Młociny II (100 proc. napełnienia; przed pandemią w lutym 2020 r. – 100 proc.), Metro Młociny IV (96,8 proc.; luty 2020 r. – 98 proc.), Metro Wilanowska (95,8 proc.; luty 2020 r. – 97,9 proc.), Metro Marymont (94,6 proc.; luty 2020 r. – 97,3 proc.), Warszawa Stadion (92,7 proc.; luty 2020 r. – 100 proc.), Ursus Niedźwiadek i Wawrzyszew (90 proc.; luty 2020 r. – odpowiednio 96 i 97 proc.), Metro Młociny III (81,5 proc.; luty 2020 r. – 94 proc.), Metro Młociny (60,2 proc. luty 2020 r. – 97 proc.) i Al. Krakowska (59,7 proc.; luty 2020 – 96 proc.).

Już niebawem


Na wrzesień tego roku planowane jest oddanie do użytku kolejnego parkingu P+R – przy stacji kolejowej Warszawa Jeziorki na linii radomskiej, w sąsiedztwie ulicy Karczunkowskiej.

Będzie to jednopoziomowy obiekt na nie mniej niż 136 miejsc parkingowych oraz nie mniej niż 40 zadaszonych miejsc postojowych dla rowerów. Na parkingu zostanie także zamontowane stanowisko do ładowania samochodów i rowerów elektrycznych.

P+R Jeziorki PKP będzie dogodnym miejscem do przesiadek do pociągów i autobusów m.in. dla mieszkańców części dzielnicy Ursynów oraz Piaseczna, Góry Kalwarii, Konstancina-Jeziorny, Tarczyna, Prażmowa i Lesznowoli.

Finalizowane są także prace nad bezobsługowym systemem pobierania opłat. Bazuje on na odczytach tablic rejestracyjnych. Przy wjeździe, po sczytaniu numeru z tablicy, szlaban się podnosi i kierowca wjeżdża na parking. Przed wyjazdem, w kasie parkingowej kierowca podaje numer rejestracyjny samochodu oraz przedstawia aktywny bilet ZTM. W przypadku braku dokumentu uprawniającego do zwolnienia z opłaty, kasa parkingowa nalicza ją i pobiera. Po dokonaniu formalności szlaban podnosi się automatycznie. W pierwszej kolejności system został zainstalowany na najnowszych parkingach – Warszawa Żerań i Warszawa Jeziorki.

Źródło: tekst Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA